Nada Surf - Let Go (2002)

Label: Barsuk

1. Blizzard of '77 (2:09)
  2. The Way You Wear Your Head (3:18)
  3. Fruit Fly (4:34)
  4. Blonde on Blonde (4:34)
  5. Inside of Love (4:58)
  6. Hi-Speed Soul (4:39)
  7. No Quick Fix (3:23)
  8. Killian's Red (6:13)
  9. Là Pour Ça (3:18)
  10. Happy Kid (4:10)
  11. Treading Water (4:23)
  12. Paper Boats (6:39)
  13. Run * (4:13)
  14. Neither Heaven Nor Space * (4:40)
  15. End Credits * (3:36)
JonnieBrasco
Nada Surf was altijd al wel een eigenaardig bandje om naar te luisteren, maar dit album doet er even een paar forse scheppen bovenop. Dit album is echter wel veel minder 'hard', maar juist wat zoeter zoals de nummers "Blonde on Blonde" en "La Pour Ca" bewijzen.

Ze kunnen ook van die lekkere eentonige rechttoe-rechtaan ballads maken he, dat je denkt van: "oké, NU even wat andere akkoorden". En dat doen ze dan ook op het juiste moment. Dat is voor mij een belangrijke eigenschap van muziek in hun genre. Dat de nummers je laten verlangen naar de 'uitkijkstukjes', net die andere tonen verderop in het nummer. "Inside of Love" is daar een voorbeeld van.

Hi Speed Soul is het topnummer wat mij betreft. Lekker ouderwets, dol en ruig, met zo'n heerlijke punkbas! Nummer om mee uit je dak te gaan. Crowdsurfen maar!

Nada Surf heeft (vooral live) een nonchalant karakter, het zijn totaal geen uitslovers die naar perfectie streven maar ze doen alles op gevoel en op zijn tijd, dat siert ze.

Aanrader voor in ieder geval iedereen die de eerste twee albums leuk vond. Deze is beter!

Ik vind Nada Surf wel iets erbarmelijks hebben... Het is vrij eenvoudige muziek, maar het enthousiasme en de oprechtheid druipt er vanaf. En dat mag ik heel erg.

I agree 100%

avatar van Zachary Glass
Ik zou ook graag "agreeën" all the way. Alleen ... ik ben ze uit het oog verloren na High/Low - waarom, waarom toch?

Maar na die toch wel overtuigende post van Zonnie ga ik op zoek naar dit album

The Proximity Effect mag je eigenlijk ook niet overslaan, maar deze sprankelt nog wel iets meer!

JonnieBrasco
gooi er dan ook eens vier sterren tegenaan herman!! Dan heeft die broodmagere 3-sterren van Titan ook wat minder invloed op het gemiddelde...

Vooruit.

Vooral vanwege Hi-Speed Soul (dat had gewoon een hit mogen worden en Blonde On Blonde (vanwege de herkenbare tekst).

Deze plaat was een aangename verrassing in 2002. Ik vind het dan ook de beste poplaat uit datzelfde jaar. Met No Quick Fix als mn favorietje

Eigenlijk is het erg simpele, dromerige muziek. Maar wel van het lekkere soort.
De up-tempo nummers vind ik dan ook wat minder dan de wat rustigere.
Blonde on Blonde is voor mij wel het mooiste nummer, mede dankzij de film Sommersturm. Een beetje Belle & Sebastian hoor ik daar ook in terug.

avatar van thaw04
Dit album heb ik echt diep ervaren op voorbereiding voor het concert in Tivolie waar ik steeds verder wegdreef van de realiteit door het overmatig herhalen van nummers als Paper Boats, Blonde On Blonde en Neither Heaven Nor Space. Bij het horen van de emotioneel beladen en tegelijkertijd zo rustige melodien gleed ik langzaam in een roes waarin ik de kunst van het zeilen beoefen op een papieren boot die klampjes door de oevers van een kwebbelend bergbeekje heensnijd. De wolken verdwijnen uit de lichtblauwe lucht en het uitzicht van een zonsondergang creert een compilatie van unieke herrineringen. Het zonlicht glinstert in kristalheldere water waarna ...ik plotsing wordt gewekt door het stressvolle geluid van mijn wekker.

Dit album heeft al met al naast de rustige nummers echter ook een paar ruigere nummers als Happy Kid en No Quick Fix die het album nog meer waarde geven.

Een dikke 4.5*

Dit album vind ik echt PRACHTIG! Ik heb er ook herinneringen bij, en dat maakt het natuurlijk mooier. Ik kan echt enorm genieten van dit album! Vooral Blonde on Blonde!

volledig live-concert van dec 2005 te zien op http://www.fabchannel.com/
in juli zijn ze weer in Nederland, oa 6 juli in Doornroosje, Nijmegen.

Lekker album.
Hi-Speed Soul is echt een fijn nummer.
Nouja, fijn album gewoon:)

Uniek album; voor mij nog net iets beter dan 'the weight is a gift'.

Oelala, en live waren ze ook zo gaaf! Dit album is naar mijn mening wel het mooiste album van ze, en geloof ik van nog veel meer anderen . Wanneer komen ze weer gezellig naar Nederland om een showtje (of 2, 3, 4, 5...) te geven? Erg welkom!

Dit is nou zomermuziek!

Zeer goed album inderdaad. Vooral Fruit Fly en Blonde On Blonde vind ik meesterlijke stukjes

avatar van thetinderstick
Op 'Let Go' laat Nada Surf zich van een andere (rustigere) kant zien. Veel akoestische nummers die ook een stuk radiovriendelijker klinken. Jammer dat de scherpe kantjes er een beetje af lijken te zijn, maar er valt nog genoeg te genieten op deze plaat. 'Blizzard of '77', 'Inside of Love', 'High Speed Soul', 'Neither Heaven Nor Space' en vooral het prachtige 'Killian's Red' (misschien wel hun beste nummer ooit), maken dat deze plaat nauwelijks onderdoet voor de voorganger The Proximity Effect. 4.5*

avatar van SiSsY bOY
Heb deze cd altijd een beetje links laten liggen maar elke keer als ik een nummer ervan in mijn iTunes voorbij hoor komen kijk ik even op om te kijken van wie dat nummer nou eigenlijk is. Toch maar eens de gehele cd aanhoren lijkt me.

Klinkt inderdaad een stuk rustiger dan de vorige 2 albums. De sound is iets veranderd, maar toch een steengoed album. Moest je het alleen maar kennen zoals velen van The Way You Wear Your Head (een leuk uptempo nummertje), veel nummers op dit album zijn een stuk beter.

Beste nummers op het album: Hi-Speed Soul, Inside Of Love, (ken je misschien ook omdat ze allebei kleine hitjes op StuBru waren), No Quick Fix & Killian's Red. Een half punt afgetrokken omdat Blizzard of '77 en La Pour Ca niet echt mijn ding zijn. Blonde on Blonde klinkt misschien ook bekend in de oren, is veel gedraaid geweest op Radio 1 dacht ik.

avatar van Marty McFly
Nada Surf K.O. nu in progress... volg de volgende link:

Muziek >> Muziekgames >> Artiesten KO's (Nada Surf)

avatar van mjoewsick
D-ark schreef:
Dit is nou zomermuziek!

daar ben ik het mee eens! Fruit Fly zit mooi in elkaar, en het trage Blonde On Blonde sleept heerlijk!

avatar van likeahurricane
Dit plaatje vind ik nog steeds de beste van Nada Surf, vrijwel alleen maar topnummers. Hoogtepunten Blizzard of 77, fruti fly, bonde on blonde en inside love.

Voor een paar prachtige live versies, luister naar het concert in Utrecht
live concert Tivoli

avatar van Zwart
Een mooi, rustig album en net als je denkt, dat ze wel een verandering in hun nummer mogen maken, doen ze het ook, maar anders dan je verwacht.

Een absoluut toppertje vind ik Fruit Fly ! Zijn stem past perfect bij zowel het beginstuk alsook de draai halverwege.

avatar van BrotherJohn
Lijkt erop dat ze dezelfde nummers speelden als een dag eerder in Groningen (Toen speelden ze ook Paper Boats en Killians Red van dit album nog). Gezien het aantal nummers dat ze hiervan spelen vinden ze dit kennelijk zelf ook hun beste album. Ze dragen zelfs precies dezelfde kleren als een dag eerder. Doet niet af aan dat het een mooi concert was, alleen had ik beter oordopjes mee kunnen nemen.

avatar van likeahurricane
Ze gebruikte zelfde setlist als Den Haag, dus waarschijnlijk ook in Groningen.

setlist

En dan speelde ze niet eens de beste nummers zoals Blizzard of '77 en Blonde on Blonde.

avatar van BrotherJohn
likeahurricane schreef:
Ze gebruikte zelfde setlist als Den Haag, dus waarschijnlijk ook in Groningen.

setlist

Zelfde lijst inderdaad. Alleen was er in Groningen nog een tweede toegift: Popular.

avatar van thetinderstick
Gisteren werd het album integraal gespeeld in de Melkweg. Gevolgd door een tweede set met nummers van andere platen. Top optreden! Toch vind ik the Proximity Effect net nog wat beter.
Ter gelegenheid van de 15e verjaardag van Let Go is ‘standing at the Gates: the songs of nada surf’s Let Go’ uitgebracht, waarop het album door andere artiesten wordt gecovered.

Bij overweging om binnenkort naar een concert in Doornroosje van ze te gaan ter ere van het 15 jarige bestaan van Let Go, deze maar weer eens opgezet.
Eigenlijk ben ik vanaf het Right In Your Face nummer Popular deze band wel blijven volgen, en heb ook verschillende albums van ze in de kast staan; maar zo overtuigend als met hun doorbraaksingle hebben ze nooit meer geklonken.
Toch is Let It Go geen verkeerde plaat.
Een mooie afwisseling tussen hard en zacht, al zijn de zachtere stukken wel in overvloed aanwezig.
Nada Surf zit in dezelfde lijn als Weezer, Death Cab for Cutie en Daryll-Ann, net als bij laatstgenoemde soms net aan de saaie kant.
Happy Kid, Hi-Speed Soul en No Quick Fix springen er letterlijk en figuurlijk boven uit, maar om een heel concert te wachten op hoogtepunten zoals deze; ik weet het nog niet.
Lastige plaat, lastige keuze.

avatar van niels78
thetinderstick schreef:

Lekker nummer killian's red idd! Als ik dat nummer en zang zo hoor moet ik erg aan car Seat headrest denken. Heb het gevoel dat wil Toledo dit ook veel geluisterd heeft!

avatar van esteban
Blonde On Blonde is één van mijn all-time favorieten. Pas jaren na deze release leren kennen via de soundtrack van een film. Het volledige album nooit gehoord, misschien eens werk van maken.