Aidan Baker - The Sea Swells a Bit... (2006)

Canada
Electronic
Label: A Silent Place

1. The Sea Swells a Bit (21:00)
  2. When Sailors Die (17:19)
  3. Davy Jones' Locker (15:58)
avatar van eviljoke
Even een live bespreking:
Nr 1 speelt nu: ik zweef constant weg in gedachten. Het is een ongelooflijk mooie gitaarloop die naarmate hij langer en langer doorgaat, mij meer en meer opzuigt.... Ik denk aan duizend en één dingen gelijktijdig en niets dringt tot me door... zo'n sfeer zit er hier in.....

Nr 2 : Een aanzet tot iets normaler nummer. Lichte repetitieve drums, een gitaar die vanonder het wateroppervlak een zweem van vervlogen gevoelens oproept , er komt geen einde aan, geen variatie, maar wel des te meer het wegzinken in een wereld die niets van je verwacht......

Nr 3 : Komt van heel ver....Meditatie is niet veraf....maar een dwingende vervormde toon eist aandacht op, alsof de cd je stilaan zijn greep wil laten lossen en je weer wil loslaten in de huidige tijd... de drums worden presenter, de bass zweeft in het luchtledige, de gitaar schreeuwt soms in de verte....Het lijkt alsof er een zware uitbarsting gaat komen, een climax die alles wat was ongedaan maakt......maar alles vervaagt tot de schim die het ooit geweest is, geen climax, wel een plots stopzetten van die mooie trip..... je zou hem zo weer opnieuw willen beleven....

En nu een nuchter stukje achteraan.
Dit is de 3e baker cd die ik in huis heb gehaald en het is een wow-plaat. Ik denk niet dat ik alles in huis wil halen van deze artiest, omdat op de 2 overige cd's die ik heb een soortgelijk procédé wordt toegepast, waardoor deze man misschien aan magie verliest (als je al de cd's hebt).

Sietse
dan is natuurlijk de vraag welke je hebt, want bijv. zijn Fox Dog Gone To Ground is weer heel anders dan deze, en ook Oneiromancer is heel anders.

Hier hoor je veel duidelijker een invloed van post-rock, wat op sommige andere albums weer afwezig is.

Deze vind ik zelf trouwens wel erg sterk en ik snap dat dit voor veel mensen die voor het eerst Aidan Baker horen zeker wel wordt gewaardeerd. Als starter in zijn werk zeker een goede plaat.

4.5

jeko
Had van mij allemaal wel wat minimaler gemogen.Nummer 1 is prima, nummer 2 valt mij toch wat tegen. Nummer 3 redelijk tot goed. Mischien moet ik es een andere Aidan Baker checken.

Sietse
minimaler? moet je Periodic of Pendulum eens proberen.

Ga ik checken.:)

jeko
Half sterretje erbij, het eerste nummer is toch wel erg goed, nummer twee en drie worden beter, zolang ik me niet concentreer op het oeverloos slaan op de 'bekkens'. Terwijl er in het titelnummer juist heel losjes 'gedrumd' wordt.

En grote verassing vandaag,(voor mij dan) Aidan Baker is de helft van Nadja

avatar van Paap_Floyd
Wat een waanzinnig mooie plaat zeg. Vooral nummer 1 neemt he helemaal mee naar iets onaards. De twee overige nummers zijn ook van erg fijn niveau.

4* voor nu, maar eigenlijk al balancerend op het randje met 4,5*.

Flum
Ik ben het met Paap eens. Het eerste nummer is grandioos, de andere twee ook zeer mooi.

Wat ik alleen nogal vreemd vond was het abrupte einde van nummer drie om mijn exemplaar. Hoort dat zo?

Een aanrader voor de ambient/post-rock liefhebbers.

avatar van itchy
Het eerste nummer vind prachtig. Vooral als de zachte, subtiele drums erin komen. Dan zweef ik helemaal weg. Nummer drie maar vooral nummer twee vind ik te netjes en halen niet het ondaardse niveau van nummer een maar zijn alleszins acceptabel. Mooie plaat, maar niet helemaal evenwichtig.