Bo Diddley - Bo Diddley (1958)

Blues / Rock
Label: Checker

1. Bo Diddley (2:30)
  2. I'm a Man (2:41)
  3. Bring It to Jerome (2:37)
  4. Before You Accuse Me (2:40)
  5. Hey Bo Diddley (2:17)
  6. Dearest Darling (2:54)
  7. Hush Your Mouth (2:36)
  8. Say Boss Man (2:18)
  9. Diddley Daddy (2:11)
  10. Diddy Wah Diddy (2:51)
  11. Who Do You Love (2:18)
  12. Pretty Thing (2:48)
avatar van Herr Meijer
Je eerste album starten met een lied over je eigen naam, en dat dan 49 jaar geleden: legendaaarisch. Who Do you Love is nog tientallen malen gecovered, de een nog beter dan de ander: Juicy Lucy, The Doors... Bo knows Diddley!

avatar van beruk
Must have plaat, alleen al vanwege de shuffle die Bo Diddley heeft iutgevonden het verslavende: ta tatata t'tata.

avatar van Reijersen
Heerlijk swingend plaatje. De hoes dekt naar mijn mening precies de lading van de plaat. Blues zoals blues moet zijn. Via toon1 heb ik dit album ontdekt, nog bedankt daarvoor.

3,5 ster!!

avatar van LeRoi
Blues? Mag ook / keur ik ook goed, maar voor mij 1 van de grootste ROCK-helden EVER!!!
N.b. .....vraag het maar eens aan Keith en / of Mick wat ze van deze artiest vinden......!

avatar van Toon1
Tof, Bo Diddley

avatar van LeRoi
.....toch is de uitvoering van Don (van Vliet) alias THE CAPTAIN van 'Diddy Wah Diddy', een van mijn favoriete nrs.van deze plaat, van een andere planeet........(check the Legendary A&M Sessions van Beefheart!)

avatar van Rhythm & Poetry
Yeah, Bo Diddley brengt op dit album Rock & Roll met veel bezieling. Blues rockt sowieso, ik ga denk ik nog veel plezier aan dit genre beleven. Deze plaat leent zich er uitstekend voor om op te swingen, en het is dan ook jammer dat het er na een half uur weer opzit. Een welverdiende 3,5* voor Bo Diddley.

in het nummer "Bo Diddley" hoor iik ook wel sterk een ander nummer. in eerste instantie dacht ik aan I want Candy. De versie van The Strangeloves lijkt t dichts in de buurt te zitten bij wat ik bedoel. Mah ik weet niet.

Feit is dat dit cool is. Vind dit ook wel meer blues dan rocknroll, maar dat doet er verder niet zo toe. Tof!

avatar van HugovdBos
Blues klassieker van de bovenste plank, met vele welbekende nummers als I'm a Man en Who Do You Love. Heerlijk swingend geheel en een goede inkijk in het oudere werk van Bo.

avatar van Droombolus
Ik heb eigenlijk nooit aan de man's muziek kunnen wennen. OK, z'n jungle-rhythm is legedaries en zijn muziek was een inspiratie, zowel voor Buddy Holly als voor zowat alle 60s British R&B bands, maar daar blijft het wat mij betreft ook bij. Kortom ik hoor liever de koffers: I'm A Man van de Yardbirds bijvoorbeeld of Who Do You Love door Juicy Luicy ........

Stijn_Slayer
Heb ik zelf ook wel. Diddley is in alle eerlijkheid gewoon niet zo'n goede muzikant en zanger.

avatar van heartofsoul
Maar dit is wel een van de allerbeste rock 'n' roll-platen uit de muziekgeschiedenis. Aanstekelijker kun je het bijna niet krijgen. En nooit overtroffen door al die Engelse rhythm and blues-groepen, hoe goed ze ook hun best deden. Vind ik tenminste.

avatar van Droombolus
Ei bek toe differ ........ Doe mij maar Gene Vincent of Eddie Cochran voor aanstekelijke R&R .......

avatar van heartofsoul
Van het zelfde niveau natuurlijk, word ik ook blij van. En daar gaat het toch om bij dit soort muziek.
En let op het woord bijna, Droombolus. En verder is het natuurlijk ook een kwestie van smaakverschil. Zag dat je de Chess Box twee * toekende, dus kan dat dan wel begrijpen.

avatar van jorro
Het lijk er op dat dit album (pas) in 1962 erg populair was. In de US greatest albums of 1962 staat op plaats 11 het album Bo Diddley van Bo Diddley. Dat moet bijna wel dit album uit 1958 betreffen. Of is er een Bo Diddley expert die kan vertellen welk ander album het kan zijn?
Ik vind dit in elk geval een fijn album. De energie bruist er vanaf,

avatar van ZAP!
Onweerstaanbaar lekker.

avatar van AOVV
Erg lekkere plaat van Bo Diddley, swingin' blues, met die kenmerkende shuffle van Diddley. De Belgische regisseur en enorm grote muziekliefhebber Marc Didden heeft trouwens in HUMO elke week het fijne rubriekje "Diddy Wah Diddy", wat steeds weer mooi leesvoer oplevert. Het gelijknamige nummer, dat Diddley samen met Walter Dixon schreef, zal wel, samen met Didden's eigen naam, de inspiratiebron geweest zijn voor de titel.

3,5 sterren

AOVV schreef:
die kenmerkende shuffle van Diddley.

Jungle Rhythm werd dat genoemd. Zal wel niet meer mogen tegenwoordig ........

AOVV schreef:
Walter Dixon

Je bedoelt Willie Dixon ?

avatar van AOVV
Jazeker, Droombolus, een typo..

avatar van nlkink
Walter Dixon, een heel obscure blueszanger, net als Yappin' Dog!