Okkultokrati - Raspberry Dawn (2016)

Noorwegen
Label: Southern Lord

1. World Peace (6:06)
  2. Raspberry Dawn (3:51)
  3. We Love You (6:38)
  4. Leave and Be Gone (5:48)
  5. Hard to Please, Easy to Kill (4:40)
  6. Hidden Future (8:03)
  7. Occular Violence (6:11)
  8. Magic People (5:07)
avatar van Don Cappuccino
Het Finse Okkultokrati is zo'n band die verschillende subgenres met elkaar combineert en een nieuwe en verfrissende sound neerzet. Aan het begin van World Peace lijken we een blackmetalsalvo te krijgen, maar dan wordt er ineens een smerige punkriff ingezet en dan swingt de boel ontzettend. De zanger heeft een heerlijke doorleefde blackmetalstrot, en in combinatie met de sfeerverhogende synths en keyboards moet ik soms aan de manier denken waarop Oranssi Pazuzu blackmetal met veel verschillende andere elementen combineert. In het midden van de plaat ga je steeds meer post-punk en psychedelische rock horen en wordt Okkultokrati een stuk mysterieuzer en trager. Rauw en rechttoe rechtaan, maar ook avontuurlijk en dromerig. Zo hoor ik het graag!