Wicked Maraya - Cycles (1994)

Label: Mausoleum

1. Another Day (3:44)
  2. Jacob's Dance (3:58)
  3. Resurrection (4:42)
  4. Face in the Mirror (3:59)
  5. Johnny (4:11)
  6. Watching Over (3:35)
  7. Alone (3:46)
  8. Winter's Garden (3:42)
  9. Forever (4:47)
  10. Sign of Heaven (3:19)
  11. The Legacy (6:32)
avatar van notsub
Ik heb wel eens gelezen dat dit het album had moeten zijn dat Crimson Glory had moeten opnemen na Transcendence en ik kan mij daar wel in vinden. Wicked Maraya maakte het album dat qua stijl te vergelijken is met een erg Heavy Crimson Glory. De heldere zang is krachtig en overtuigend. Sterke punt is het in een nummer gebruik maken van zowel gevoelige stukken als zware metal. Jacob's Dance is daar een mooi voorbeeld van en heeft ook nog eens een mooie dramatische tekst. Andere prachtnummers zijn Face In The Nirror en Winter's Garden. Slechte nummers staan er niet op. Dit is een echt kwaliteitsalbum.

avatar van rushanne
Ik kan me volledig aansluiten bij de vorige spreker, een geweldige band, met als boegbeeld een goeie zanger. Na dit album brachten ze onder Maraya (zonder Wicked) nog 2 cd's uit, waarvan de eerste, No Hope For Humanity?, net zo goed is. De tweede, Counterculture, was dermate slecht dat ze het gelijk maar voor gezien hielden.

avatar van itbites
Klassieker, ook wat mij betreft. No Hope For Humanity? kon me zelfs nog iets beter bekoren.
Van dit album zijn de eerste drie nummers meteen mijn favorieten, maar de rest doet er zeker niet veel voor onder. Ik moet hem nog eens uit de kast trekken.

avatar van namsaap
Mijn eerste kennismaking met Wicked Maraya was als voorprogramma van Metal Church in zaal Struik in Heino. Geweldige liveperformance! Daarna snel de Cd gehaald. Deze heeft menig rondje in mijn Cd-speler gedraaid. Jammer dat de band nooit veel succes heeft gekend.

avatar van namsaap
Nice! Zie net op Facebook dat de band weer actief is en bezig met het opnemen van een nieuwe Cd!

avatar van rushanne
Nieuwe cd komt in maart!

avatar van milesdavisjr
Destijds via Watt of Aardschok op dit bandje gewezen. Als ik mij niet vergis werden bands als Queensryche en Crimson Glory als invloeden genoemd voor deze toch wel wat onderschatte band. Een uitstekende productie, een prima zanger en goede composities. Waarom dit niet aansloeg; tja 1994, progressieve power metal beleeft buiten Dream Theater om niet zijn beste periode, veelal Grunge gerelateerde bandjes domineren de bladen. Om over de poppunk maar niet te spreken. Dan deze schijf, er is weinig mis met de nummers, variatie alom maar nergens verzand de muziek in gepiel of moeilijk doenerij. Falco zingt en tilt de nummers naar een hoger niveau, de beste man heeft een flink bereik. Beste nummers; Jacob's Dance en Sign of Heaven hoewel de rest er niet echt voor onder doet. Een kleine kanttekening, het meeste materiaal speelt zich af op midtempo, hier en daar een versnelling was welkom geweest. Desalniettemin, liefhebbers van bands als Fates Warning, Queensryche en Crimson Glory kunnen hier wel wat mee.

avatar van DargorDT
Crimson Glory ken ik niet, daar moet ik dus even achteraan. Ik kom dus niet verder dan de Queensrÿche-referentie. Maar Wicked Maraya is dan wel het rauwe, gemene en duistere zusje. Helder, krachtig, geïnspireerd en vol variatie zet Wicked Maraya hier een puik album neer. De metal ligt er duidelijker bovenop dan de rock, maar inderdaad wel in mid-tempo. Het mooie begin van Jacob's Dance toont de melodieuze kant. Gas terugnemen kan de band ook, wat de kwaliteit verhoogt.

Het staat gelukkig op Spotify. Dus ik zou elke fan van progmetal, Fates Warning en Queensrÿche oproepen dit eens aan te klikken. Grote kans dat je direct gegrepen wordt en niet één keer de behoefte voelt om ermee te stoppen voordat afsluiter The Legacy je oren heeft bereikt. Vier sterren.

avatar van MetalMike
Heerlijke plaat, nog steeds. Beetje latere Fates, Metallica, Queensrÿche, Crimson. En met een verdomd goede, krachtige zanger. Net als de muziek, veel kracht maar ook melodie. Een beetje als een Hetfield die ècht kan zingen.
"Resurrection", "Another Day" allemaal werelds. Favoriet is denk ik "Watching Over", zo machtig. Maar ook "Face in the Mirror", "Winter's Garden" en de geweldige afsluiter "The Legacy".
Zo doodzonde dat bands als deze en ook Lethal bijvoorbeeld rond deze tijd een stijlwijziging ondergingen na zo'n verpletterend debuut (al dan niet ingegeven door het veranderende muziekklimaat) en daarmee in de vergetelheid raakten. Er had nog zoveel moois uit kunnen komen.

avatar van MetalMike
Vind het alleen jammer dat "Sign of Heaven" zo'n mager klote refrein heeft, dat had een absolute kraker kunnen worden! Wat een geweldige stamper!

avatar van Zagato
Ik ga dit maar weer eens een kans geven. Alle bovengenoemde bands horen tot mijn favorieten. Ik heb het album lang geleden wel eens geluisterd maar het heeft blijkbaar geen blijvende indruk kunnen maken.

avatar van milesdavisjr
An sich is het een prima album met een uitstekende zanger. 4 sterretjes wil ik er wel aan mee geven. Mede omdat er weinig mis is met deze worp. Het plaatje komt echter niet vaak meer uit de verpakking, dat ligt dan toch aan het feit dat bijna alle songs op zich op mid tempo niveau afspelen en een versnelling hier en daar had voor de nodige afwisseling kunnen zorgen. Desalniettemin is het prima een power metal plaatje waar je je geen buil aan hoeft te vallen.

avatar van MetalMike
Ben zeker met je eens dat buiten "Alone" zit er inderdaad niet heel veel tempo in, maar in de nummers zelf is er wel veel te beleven. Daarom blijf ik toch elke keer weer de cd uitzitten, best knap (van de band, niet van mij).