Marie Fredriksson - Den Standiga Resan (1988)

Zweden
Label: EMI

1. Intro (0:49)
  2. Det Regnar Igen (4:43)
  3. Sa Stilla Sa Langsamt (5:41)
  4. Den Standiga Resan (4:16)
  5. Sa Lange Det Lyser Mittemot (5:17)
  6. Dar Isen Ar Som Tunnast (4:27)
  7. Medan Tiden Ar Inne (3:46)
  8. Ett Enda Liv (4:52)
  9. Tid for Tystnad (3:54)
  10. Det Jag Verkligen Ville (3:41)
  11. Den Dar Novemberdan (4:42)
  12. Vem Tror du Att du Ar? (5:22)
  13. Genom Ett Krossat Fonster (2:21)
  14. Mellan Sommar Och Host (4:20)
  15. Outro (0:48)
  16. Till Sist (2:42)
  17. Sparvoga (4:10)
  18. Ann Katrin, Farval (4:50)
  19. Adjo (4:29)
  20. Veronica (4:15)
avatar van Pinsnider
Uitgebracht in de tijd dat Roxette op zijn hoogtepunt stond. Tijdens het drukke tourschema heeft Marie toch nog de tijd gevonden om al haar liefdesverdriet en frustraties van zich af te schrijven en op plaat te zetten. Met hulp van de hele Roxette-band, behalve... Per.
Laatstgenoemde zou willen dat hij zulke funky nummers als Så länge det lyser mittemot zou kunnen componeren en hij zou ook nooit zoveel emotie in een nummer kunnen leggen als Marie in Mellan Sommar Och Höst. Verder is de plaat degelijk, maar de twee genoemde liedjes en ook det regnar igen zijn meer dan briljant!!

Waar zal ik mee beginnen met het recenseren van dit album?
Ten eerste schaam ik me diep dat ik pas na het overlijden van Marie Fredriksson kennis heb gemaakt met haar solowerk. Misschien was ik bang voor de Zweedse taal en natuurlijk is er de directe connectie met Roxette, waar ik zeker niet vies van ben, maar iets hield me tegen.
Totdat ik de prachtige single Sparvöga hoorde (een bonustrack op latere uitgaves van dit album) waarin Fredriksson een soort duet met zichzelf zingt en totdat ik wat later bij toeval in een platenzaak haar album Efter Stormen zag staan.
Dat album bleek meer dan prima te bevallen, maar Den Standiga Resan is van een geheel andere orde.
Na meerdere luisterbeurten durf ik zelfs te beweren dat deze plaat een klein meesterwerk is en zelfs de grootste Roxette tegenhanger een fan van de muzikante, zangeres en tekstschrijfster Marie Fredriksson zou kunnen maken.

Den Standiga Resan (The Constant Journey) kenmerkt zich door een desolate, herfstige en soms zelfs pastorale sfeer met invloeden van dreampop en elektronica tot funk en rock en handelt over onderwerpen waar Marie met Roxette niet mee was weggekomen. Zo gaat het donkere, U2 achtige Tid For Tystnad over de zelfmoord van een jeugdvriend en worden onderwerpen als depressie en rouw niet geschuwd.

Een van de andere hoogtepunten is het bevreemdende en verstilde door elektronica geregeerde Den Dar Novemberdam, een nummer dat ijzig en klinisch van vorm is waardoor juist de rauwe vocalen extra hard aankomen. In de verte doet de sfeer denken aan Radiohead ten tijde van Kid A en is het des te indrukwekkender dat dit al in 1992 is opgenomen.
Ook verdient het lome, funky en zwoele Så Länge Det Lyser Mittemot wat extra aandacht van de luisteraar. In de Engelse taal had dit nog wel eens een grote hit kunnen worden.
Het direct opvolgende nummer Där Isen Ar Som Tunnast schetst daarentegen in zachte fluistering Ryan Cooder’s - Paris, Texas sferen welke weer opgaat in het requiem achtige Medan Tiden Ar Inne. Kippenvel. Ook het eerder genoemde rockende Mellan Sommar Och Höst barst uit zijn voegen van emotie.

En zo heeft ieder nummer iets bijzonders, eigenzinnigs en artistiekerig,- zowel in melodie als muzikaal.
Het album heeft alle scherpe randjes die bij Roxette zorgvuldig weg gepolijst werden en toont veel meer lef, vernieuwingsdrang en persoonlijkheid dan het commerciële werk van Roxette.
Eigenlijk is er zelfs geen enkele eerlijke vergelijking te maken en is tevens de zang van Marie hier anders: ze vertelt verhalen en klinkt in haar moedertaal meer betrokken en overtuigend.
Leuk feitje is overigens dat de Zweedse metalband Opeth van titelsong Den Standiga Resan een meer dan waardige cover heeft gemaakt.

Den Standiga Resan is geschreven en opgenomen tijdens het hoogtepunt van het commerciële succes van Roxette. Het constante touren en de eenzaamheid van de roem veroorzaakten een depressie en Fredriksson bezocht in deze periode een therapeut. Het schrijven van dit album was hier het gevolg van en er werd dan ook duidelijk en bewust een totaal andere koers gevaren dan alles wat Roxette destijds vertegenwoordigde. Dit is geen commerciële plaat, dit is kunst met een bepaalde urgentie waarin Marie Fredriksson zichzelf volledig liet zien voor wie ze was. Een serieuze componiste, tekstschrijfster en zangeres die eigenlijk op dat punt helemaal geen zin meer had in het circus dat Roxette heette.

avatar van Pinsnider
Wat een schitterende recensie!! En wat doet het recht aan deze prachtplaat! Hoe gaan we er voor zorgen dat meer mensen je stuk onder ogen krijgen???

@Pisnider Dank je! Als jij het weet mag je het zeggen. Het zou toch wel heel mooi zijn als meer mensen te weten komen dat Marie Fredriksson zoveel meer was dan een deel van Roxette en dat Den Standiga Resan een geweldig album is. Maar Inderdaad, hoe gaan we dit aan de man brengen?

Ps: Het lukt mij niet om de releasedatum te wijzigen. Het juiste jaartal is 1992. Wie kan dit even corrigeren?