Q5 - When the Mirror Cracks (1986)

Label: Music for Nations

1. Livin' on the Borderline (4:41)
  2. Your Tears (Will Follow Me) (3:41)
  3. Never Gonna Love Again (4:57)
  4. Stand by Me (3:49)
  5. When the Mirror Cracks (3:34)
  6. Runaway (3:52)
  7. In the Rain (3:56)
  8. I Can't Wait (4:10)
  9. Cold Heart (3:19)
  10. Let Go (4:06)
  11. Freedom (Bonus Track) (5:36)
avatar van vielip
Heel anders dan hun debuut. Maar zeker niet slecht! Laat je niks wijs maken door alle betweters die dat wél beweren. Het is gewoon heel anders qua stijl en aanpak. Veel meer op de Amerikaanse (radio) markt gericht. En daardoor dus een stuk commerciëler ja. Maar als je daar, zoals ik, prima van kan genieten dan is dit album prima. De rol van gitarist Floyd Rose is (veel) minder uitbundig op dit album. Hier is hij veel subtieler aanwezig. Maar hoe hij zijn partijen invult verraad een hoop klasse.

Gaaf album. Ik vind hem beter dan het debuut. Weg zijn de AC/DC achtige rockers en daar voor in de plaats komen nummers die meer "Amerikaans" zijn . Vol melodie, prima gladde productie, gelikt gitaarwerk en iets meer ingetogen zangpartijen. Kant een, als het een lp was geweest is beter maar ook kant 2 is dik in orde met In the Rain en I Can't Wait en de felle afsluiter Let Go. Een vette aanrader; dit niveau heeft Nightshade nooit weer gehaald alhoewel ik denk dat die bewust hebben gekozen voor een hardere koers.

avatar van vielip
Vind hem niet beter dan het debuut. Vooral heel anders eigenlijk. Zelden dezelfde band zó verschillend uit de hoek horen komen op hun eerste 2 albums.