Biosphere - Insomnia (1997)

Noorwegen

13. Visit (1:28)
  14. Gate (1:39)
  15. Quay (3:08)
  16. Tunnel (5:39)
  17. Insomnia [Alanïa Mix] (3:28)
neo (crew)
David Julyan componeerde een meesterlijke score voor de remake (link). Het is soms wat angstaanjagend hoe gelijk het geluid soms is. Beiden zijn een en al atmospherisch, met ingenieuze samples en electronische tools. Echter de Brit gebruikt ook een orkest en een ritmische bass viool idee en een viool thema, wat de Noor achterwege laat. Indringend en hypnotiserend, en ook de inbreng van Klimek/Heil achtige piano inbreng mag geroemd worden. Zal Julyan nog eens even vragen of er enigzins gekeken was naar Biosphere. Daarnaast ook erg benieuwd of er bij de Noorse ook zo'n krachtige symbiose is tussen score en sound design. 4.5 sterren

avatar van eviljoke
Die symbiose tussen beeld en score is er idd bij de Noorse versie ook. Ik meen me te herinneren dat deze score enigzins 'kaal' is en bij momenten donker en dreigend. Zo is deze film dus ook.

Ik weet dat ik niet zo genoten heb van Nolan's versie (Al pacino was bweerk en Robin Williams was niet zo sterk als in One Hour Photo). Weet zelfs niet of in de Amerikaanse versie de geweldige vingerscène in de auto voorkomt. Je ziet niks en toch is het ranzig als je heel de achtergrond weet....

Voor deze soundtrack een ster of 4

neo (crew)
Biosphere's is relatief kaler; geen 50 stuk orkest gebruikt, geen grootste basviool melodie....

avatar van Nakur
Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik zowel de orignele Noorse film als de Hollywood remake niet heb gezien, maar van deze soundtrack ben ik wel erg onder de indruk. Ik mis de context helemaal niet en beschouw het als zodoende als regulier Biosphere werk. En ookal wordt de cohesie op het album af en toe ruw onderbroken en zijn het allemaal vrij korte nummers, weet het me wel te raken. 4* is zeker op zijn plaats.

yorgos.dalman
Veel artiesten hebben zich wel eens aan een soundtrack gewaagd. Helaas lijkt het resultaat toch te vaak op een tussendoortje, zo ook dit album van één van mijn helden in het ambient genre, Biosphere. Sfeervol ten dienste van de film ja, maar als autonoom album niet een die ik nog erg gauw zal opzetten.