Voivod - Dimension Hatröss (1988)

Canada
Label: Noise

1. Experiment (6:11)
  2. Tribal Convictions (4:51)
  3. Chaosmöngers (4:41)
  4. Technocratic Manipulators (4:36)
  5. Macrosolutions to Megaproblems (5:34)
  6. Brain Scan (5:09)
  7. Psychic Vacuum (3:50)
  8. Cosmic Drama (4:55)
  9. Batman (1:47)
avatar van tomthumb
Mijn favoriete album van Voivod, hoewel ik nauwlijks bekend ben met het werk na ´Nothingface´

avatar van HammerHead
Het werk na Nothingface is toch wel wat rauwer van klank, zeker Negatron en Phobos (andere zanger ook), maar ik vind het zelf niet onderdoen voor dit album en nothingface.

avatar van tomthumb
Die ouwe zanger (Snake) is toch weer terug? Ik geloof ook dat Jason Newsted nu bast bij Voivod.

tomthumb schreef:

Helemaal waar.

avatar van tomthumb
hmm, lees net dat Piggy is overleden, na een kort ziektebed. Op 26 augustus j.l.

avatar van HammerHead
Ja, zeer treurig, ook gezien ze al in een gevorderd stadium waren met het nieuwe album. De demo versies waren iig af.

VoiVod is een band van hoogstaande eigenzinnige metal, voor echte liefhebbers! Een van de weinige metalbands die de tand des tijd zullen en hebben doorstaan. Een van de weinige metalbands die ik tot mijn favorieten toeschrijf.

avatar van notsub
Hier begint Voivod aan een periode van het experimenteren en het is duidelijk dat er nog een weg te gaan is de optimale klank te vinden. Men begon als een chaotische punk/metal band en hier begint alles gestructurreerd te klinken en is het niet langer hoe harder, hoe beter. De productie loopt nog wel spaak en de composities zijn ook nog niet optimaal, maar het begin is er. Macrosolutions To Megaproblems bevalt me hier het best. Batman is wel erg flauw.

Joy
DOOM schreef:

en een van der weinige bands die het klaarspelen 21st century schizoid man van KC reetestrak te coveren

avatar van jurado
notsub schreef:
Hier begint Voivod aan een periode van het experimenteren en het is duidelijk dat er nog een weg te gaan is de optimale klank te vinden. . De productie loopt nog wel spaak en de composities zijn ook nog niet optimaal

Voor mij is dit nog steeds een mijlpaal in de Thrash (metal) wereld geen band die zo eigenzinnig werk afleverde. Prong was ook zo'n band trouwens.Het begon eigenlijk al met Killing Technology die experimenteer drang .

avatar van vin13
Eigenzinnige trash met een minder geslaagd slotliedje. De latere platen zijn ook de moeite waard zoals Negatron.

avatar van tomthumb
Eigenlijk is Batman een bonustrack: de plaat eindigt gewoon met Cosmic drama.

avatar van Necremanthorn
Mijn inziens het beste album van Voivod. Geweldige nummers. Een perfecte mix van punky metal gitaren, ronkende bass en stuwende drums. De zang van Snake is een stuk melodieuzer en pas perfect bij de duistere sfeer van het album.

In de langzamere stukken werken de gitaren hypnotiserend, tegen het psychedelic aan. Er zijn zelfs momenten die mij doen denken aan de oude Pink Floyd (dit kan ook een vreemde kronkel zijn in mijn grijze massa).

Een uniek metal album. Volle score!

avatar van exodus
Ook wat mij betreft: het beste Voivoid album! ...en haar tijd ver vooruit uiteraard. Hoor toch eens onder een knap heldere productie hoe deze unieke en getalenteerde band Metal (Thrash), Punk, psychedelische geluiden en Wave met elkaar op bijzondere stemming makende wijze weet te verenigen in geweldig songmateriaal! Draai 'm 21 jaar na dato nog steeds met erg veel plezier.

avatar van exodus
Deze plaat zit als een beslissend doelpunt in je eigen voordeel tijdens een belangrijke finale. Werkelijk 1 v/d beste lp's allertijden!

avatar van B.Robertson
Niet beter als Killing Technology en Nothingface,maar wel een knap album met Experiment, Tribal convictions en Cosmic drama als favorieten.

avatar van Don Cappuccino
Voivod kende ik eerst alleen maar van hun enorm goede cover van Astronomy Domine, door deze mannen ben ik naar The Piper gaan luisteren! Voor de rest heb ik daarna nooit meer iets van Voivod opgezocht en dat is eigenlijk heel erg jammer. Want wat een geweldig album is dit. Deze band was behoorlijk vooruitstrevend en hebben af en toe een behoorlijke tegendraadse sound waarin je bands als Pink Floyd en King Crimson in kan horen. 4,5 ster voor dit geweldige album en ik ben nu Nothingface aan het luisteren en ik denk dat die dezelfde beoordeling gaat krijgen of misschien wel hoger.

Ik wil deze heel graag origineel maar ik heb vandaag op de website van Velvet gekeken en daar stond dit album niet. Is het nooit opnieuw meer uitgebracht?

avatar van HammerHead
Of ie echt out of print is weet ik niet, maar hij is iig via Nederlandse sites niet verkrijgbaar. Ik heb 'm hier overigens dubbel liggen, dus ik wil er best 1 verkopen.

avatar van mr.white
Naar mijn idee het beste Voivod album. Met uitzondering van Batman foutloos. Heerlijke Pink Floyd cover Astronomy Domine. Perfecte Thrash / Prog mix.

avatar van Edwynn
Ooit was de Voivod een geschifte krijgsgod. Hij was de schrik van een post apocalyptische Aarde. Terreur, dood en verderf. Hij zaaide het daar waar toevallig nog niet alles compleet verwoest was. Gedreven door pure haat en razernij stichtte hij oorlog en pijn met zijn ijzeren brigade. De ontelbare slachtoffers werden tot nog in hun troosteloze massagraven achtervolgd en op wrede wijze afgeslacht en verminkt.

Hij leefde voor het geweld totdat hij zijn meerdere moest erkennen in Korgull The Exterminator. Ontsteld door deze ontwikkelingen sloeg de Voivod op de vlucht in een door dodelijke technologieën opgebouwd ruimtevaartuig. Daar alleen en vergeten in het heelal veranderde de aard van de Voivod. Nog steeds gevaarlijk, maar alleen als de eigen levenssfeer in gevaar kwam. Gaandeweg ontwikkelde hij zich tot een complex wezen waarbinnen genialiteit en gekte elkaar regelmatig kruisten. Totdat de volgende halte uit zijn reis bereikt werd: De vreemde Dimension Hatröss. Een plaats waar de grenzen dromen en werkelijkheid nog verder vervagen.

Dimension Hatröss is de laatste stap naar de wedergeboorte van Voivod. Met enige terughoudendheid ondergaat hij het experiment dat hem in een psychisch vacuüm doet belanden. Zo af en toe laat hij zijn bloeddorstige kant nog even zien om zich vervolgens in zijn lot te schikken. Als een wijsgeer zou hij uit het proces komen. En als een wijsgeer zou hij zijn tocht door het heelal vervolgen.

Muzikaal gezien laat de reis van Voivod zich samenvatten als een reis die voortdurend in ontwikkeling was. War And Pain was luidruchtig en gewelddadig. Roaaarrr ronkte vrolijk voort op die wijze. Killing Technology zette het compositorische en het muzikale vernuft van Voivod op een hoger plan. Maar nog steeds was daar het venijn van de eerdere albums. Dimension Hatröss was een nieuwe stap. Net als Killing Technology is het een muzikale science fictionervaring, maar de band klinkt volwassener en bedeesder. Niettemin is er het unieke paranoïde gitaarwerk van Piggy om van te smullen gegoten in progressieve hak op de takcomposities waar ‘vreemd’ het sleutelwoord lijkt te zijn. Ook Snake's snerende gebrul heeft plaats gemaakt voor een onderkoeld gearticuleerde onthullingen. Waarmee er definitief een streep onder de rellerige inborst van Voivod gezet werd.

Dimension Hatröss is een apart maar aangenaam werkstukje uit de metalgeschiedenis. Af en toe had er wel iets meer pit in gemogen, maar aan de andere kant past dat niet altijd bij de algehele spacey sfeer van het album. En Batman.. Ach, dat stond nooit op de oorspronkelijke LP. Het was slechts een cd bonus. Dus daar hoeven we het eigenlijk helemaal niet over te hebben.

avatar van Jumpjet
Heb je dat zelf bedacht Edwynn??

avatar van Edwynn
Jup. Me & my wine. En de teksten en de hoestekeningen van vier Voivodalbums natuurlijk.

avatar van exodus
Wil ik er nog even aan toevoegen: invloedjes Ramones? (Snake's zang op deze schijf wel wat), veel Pink Floyd...maar bovenal: Voivod zelf qua eigenzinnigheid! Heerlijk vooral om dit album hard op zwart vinyl te draaien en naar het vinyl te staren...wat is glimmend zwart toch mooi bij deze muziek!

avatar van apusapus
na jaren (een jaar of 15) ergens in een la te hebben gelegen,.. herontdekt - damn...wat was dat een groots album,..nee: wat is dit nog steeds een goed album!

avatar van Don Cappuccino
Wat een geniale plaat blijft dit! Ik heb hem eindelijk origineel door de heruitgave van dit jaar: een zeer mooi vormgegeven 2-cd/dvd-editie: ontzettend veel bonusmateriaal (livealbum en livevideo's) en een mooie remaster van het album zelf waarbij vooral details beter naar boven komen. Bijna dertig jaar na dato hoor ik nog steeds een plaat die met een release in 2017 als vreemd of eigenzinnig zou worden ontvangen. Voivod vermengt de prog van Van Der Graaf Generator en King Crimson, de psychedelica van Pink Floyd en de metalen punk van Discharge op een compleet eigen manier. De combinatie van ingewikkelde instrumentatie en punkvocalen is een ronduit gouden greep; Voivod is altijd stekelig. Het gitaarwerk van Piggy is simpelweg modern klassiek à la Stravinsky met nog wat Die Kreuzen-power erbij. De man begon dan ook als violist, dat hoor je.

avatar van ASman
Is hij dan opnieuw uitgebracht? In een nieuwe blitse2-cd/dvd editie ook nog eens.
Verdorie, en ik zit hier dan met mijn archaïsch kopietje van Noise International uit der jaren '90.

ASman schreef:

yep, en Rrröööaaarrr en Killing Technology ook...

avatar van ASman
freakey schreef:

yep, en Rrröööaaarrr en Killing Technology ook...

Tja, Killing Technology die heb ik ook al, net zoals Nothingface (die blijkbaar nog geen re-release heeft gekregen). Rrröööaaarrr die heb ik nog niet, maar die vind ik wel van iets minder niveau dan Voivod's "Heilige Trifecta" (Killing Technology, Dimension Hatröss, Nothingface).

avatar van Don Cappuccino
Ik heb de nieuwe editie van Killing Technology ook. Away zegt dat heruitgaves van Nothingface, Angel Rat en The Outer Limits nu in de planning staan.

Don Cappuccino schreef:

Can't wait

ASman schreef:

Ik heb die oude cd's ook, maar koop de heruitgave wel, ze zijn echt mooi, allen met veel extra's, zoals Don al zei, en bij Dodax te scoren voor onder 12€...

De muziek van Voivod blijft wel iets waar ik echt voor in de stemming moet zijn. Ik kan er niet altijd naar luisteren. Maar als dat wel zo is, kan ik erg genieten van Voivods unieke stijl. Wat een technisch vernuft. Ik heb alleen dit album en Nothingface in de kast staan. Misschien tijd om maar meer albums aan te schaffen.