Soul II Soul - Club Classics Vol. One (1989)

Pop / Dance

5. African Dance (6:07)
  6. Dance (3:41)
  7. Feel Free (5:04)
  8. Happiness (5:31)
  9. Back to Life (However Do You Want Me) (3:48)

met Caron Wheeler

10. Jazzie's Groove (2:37)
avatar van starbright boy
Hier heb ik even het een en ander aan veranderd. Keep on movin' (de titel die er eerst stond) is de Amerikaanse titel. In Europa is deze cd verschenen als Club Classics volume 1. Vandaar dat ik zowel titel als plaatje even heb gewijzigd.

starbright boy schreef:

Keurig

avatar van musicfriek
In die tijd een erg verfrissend album. Jazzy, soul, dance, het sloeg goed aan. Zelf blijf ik Keep on Movin' een ijzersterk nummer vinden. Back to Life is ook zeker een goed inelkaar gezet nummer, maar te vaak gehoord. 3,5*

avatar van Madonna
Keep on Movin' met Caron Wheeler, wat een supernummer vond ik dat toen destijds. Ik kreeg er geen genoeg van. Ik heb ook haar solo album. Mooie zangstem heeft zij. Heel veel geluisterd dit album toen, de laatste tijd eigenlijk nooit meer. Back to Life vind ik echt een vakantielied (net als mijn hit "holiday" heerlijk club nummer. Als ik dat hoor gaan mijn dansvoetjes wel van de vloer!

-3.5-

fredpit
prima album...leren kennen via de platencolectie van mijn vriendin....

terwijl ik druk (?) bezig was alternatief te zijn,hield zij zich meer bezig met dit soort elegante verfrissende dance/crossover muziek.

Nu is ze ook veel eleganter en verfrissender... dus is deze opmerking totaal niet relevant voor de kwaliteit van deze cd of wat ik daar van moet vinden...of voor iemand anders die niets vermoedend dit stukje leest in de hoop wijzer te worden over deze overigens uitstekende cd.

snapt u het nog?

4* (voor de cd)

avatar van tnf
tnf
Dit album viel me een tikkeltje tegen. Maar ik heb die 'singles 1989-1993'-verzamelaar, en die vind ik persoonlijk om te watertanden.

Een echte single-act vind ik het.

avatar van Snakeskin
Een band waar Portishead goed naar geluisterd heeft.

avatar van Snakeskin
gedurende een bepaalde periode was "back to life"mijn openingsplaat in de horeca gelegenheid waar ik werkzaam was. Een prachtige plaat, een monumentale single, een plaat om bij weg te dromen met een tekst die je met beide benen op de grond zet.

avatar van RogerV
Heel mooi album met voor die tijd inderdaad erg vernieuwende muziek. Dit bracht een zeer nuttige verbreding aan de dancemuziek.

Keep on moving blijft het mooiste trackje.

goed en klassiek album.
Destijds wel een afknapper dat Back to life hier in een acapella en totaal andere versie op stond dan de single versie, dus die marketingtruukjes speelden 20 jaar terug ook al

Happiness en Fairplay heb ik toen grijsgedraaid
Ben ook nog steeds blij met mn 12" van Back to life

avatar van principal2000
Aardig album van de stijlvolle Britse act uit eind jaren '80 en jaren '90. Jazzy B bleek op de latere albums nog meer goeds in petto te hebben. Het is inderdaad doodzonde dat de singleversie van Back To Life op dit album ontbreekt. Muzikaal is dit sterker dan vele tijdsgenoten die het stempel dance of pop krijgen.

avatar van pureshores
volgens mij is er ook een digipack versie met 13 tracks en daar staan nog wat extra mixen op.

De Masters at Work remix van Back to life is ook een aanrader (uit 93)

dr is eigenlijk niks slechts op dit album, maar het krijgt geen 5 vanwege de acapella versie van back to life

avatar van cosmic kid
Slechts een gemiddelde van 3,22?? Alleen op basis van Keep on movin' verdient deze cd een hoger gemiddelde. Van de week heb ik deze cd voor het eerst beluisterd en ik waande me gelijk terug in 1989. Ik beluisterde de versie met de remixes en die hebben echt een toegevoegde waarde. Daar staan wel schitterende uitvoeringen van o.a. Back to life tussen, de a-capella versie voegt inderdaad niets toe.

Hierboven wordt de vergelijking met Portishead gelegd en die snap ik wel. Ik zou zelfs heel voorzichtig ropen dat deze plaat de voorloper is van de triphop, al ben ik onvoldoende een kenner van dat genre om die bewering voluit te verdedigen. Hoe dan ook, Keep on movin' is een zeer ondergewaardeerd nummer wat zo een plaats verdient in welke aller-tijden-lijst dan ook.

avatar van pureshores
deze plaat heeft het grondwerk verzet voor de sounds van begin jaren 90, er kwam een zee van platen uit met back to life beats, allemaal inspiratie door dit album opgedaan.
Behalve het tweede album hebben ze deze hoogte ook niet meer bereikt