Sun Ra - Sun Song (1956)

Jazz / Avant-Garde
Label: Delmark

1. Brainville (4:13)
  2. Call for All Demons (5:15)
  3. Transitions (3:41)
  4. Possession (4:57)
  5. Street Named Hell (3:39)
  6. Lullaby for Realville (4:42)
  7. Future (2:54)
  8. Swing a Little Taste (4:25)
  9. New Horizons (3:05)
  10. Fall Off the Log (3:59)
  11. Sun Song (3:37)
avatar van trebremmit
Sun Ra met big band, erg traditioneel voor zijn doen maar wel heel mooi, goeie opnamekwaliteit ook. Album kwam eerst uit als Jazz by Sun Ra Vol 1.
Avant-Garde is hier nog niet van toepassing.

avatar van noruas
Een van de eerste Sun Ra platen, uit zijn vroege Chicago periode waarin van freejazz nog geen sprake was. Wel zijn er al zeer originele composities en arrangementen, en zijn pianospel is ook niet echt conventioneel te noemen. De meeste solisten spelen echter in standaard bop vocabulaire. Het heeft wel echt die ongrijpbare Sun Ra sfeer, maarja, dat hebben al zijn platen eigenlijk

avatar van Barney Rubble
Goed, het oeuvre van Sun Ra moest ik nog eens in zijn geheel doorworstelen. Het kader op Sun Songs is herkenbaar bop, maar de invulling is vreemd. Er zit een eigenzinnige spiritualiteit in de muziek. Bepaalde klanken zijn net wat dissonanter en bepaalde contrasten net wat buitenissiger, waardoor de muziek direct veel persoonlijkheid bevat. Met name de welhaast tribale drums en percussie vind ik intrigerend. Bepaald geen verkeerd debuut. Het mooiste moest echter nog komen.

Soledad
Het oeuvre van Sun Ra doorworstelen? Ik wens u veel succes

avatar van Koenr
Doorzweven lijkt me een betere term.

avatar van Mjuman
Zet een aluhoedje op, neem de kleermakerszit aan, wieg heen en weer onder het mompelen van om mani padme hum

Peace yo!