Wire - Document and Eyewitness (1981)

Rock / Punk
Label: Rough Trade

1. Go Ahead (4:01)
  2. Ally in Exile (4:20)
  3. Relationship (1:22)
  4. Underwater Experiences (2:47)
  5. Witness to the Fact (2:46)
  6. 2 People in a Room (1:58)
  7. Our Swimmer (3:01)
  8. Heartbeat (3:12)
  9. 5/10 (6:00)
  10. 12XU (Fragment) (1:47)
  11. Underwater Experiences (2:38)
  12. Everythings Going to Be Nice (1:04)
  13. Piano Tuner (Keep Strumming Those Guitars) (5:19)
  14. We Meet Under Tables (3:05)
  15. Zegk HOQP (5:28)
  16. Eastern Standard (3:03)
  17. Instrumental (Thrown Bottle) (2:12)
  18. Eels Sang Lino (3:04)
  19. Revealing Trade Secrets (2:33)
  20. And Then..... Coda (9:00)
  21. Our Swimmer (3:34)
  22. Midnight Bahnhof Cafe (4:32)
avatar van Coen
Voor mij een hele speciale dubbelLP destijds. Had net de band 'ontdekt' in 1980. Net toen ik hoorde dat de band uit elkaar was. Toen ik de 3 LP's helemaal wit gedraaid had en ik dacht 'That's it...', kwam Eyewitness uit.

Je moet het zien als een bootleg. Prachtig te zien dat de band altijd andere dingen deed dan op het moment op plaat uitgekomen was. Soms klinkt deze plaat bijna wat afstandelijk/arrogant richting publiek vanuit de band....maar dat past wel; bij Wire. Dat zijn meer artiesten dan entertainers die spelen als je er een kwartje ingooit.

Luister eens naar Eels Sang Lino. Kan me herinneren dat ik deze muziek uitschreeuwde in een heftige branding in Egmond aan Zee in een prachtzomer. Tja, dan is het leven heel mooi als goede energie allemaal bij elkaar komt. Ruwe bolster deze plaat. Voor wie het geluk heeft te genieten van de totaal originele nummers hier !