The Gathering - Sleepy Buildings (2004)

Alternatieve titel: A Semi Acoustic Evening

Label: Century Media

1. Locked Away (3:36)
  2. Saturnine (4:55)
  3. Amity (5:51)
  4. The Mirror Waters (V. 2003) (6:42)
  5. Red Is a Slow Colour (5:39)
  6. Sleepy Buildings (2:54)
  7. Travel (9:08)
  8. Shrink (2:59)
  9. In Motion Part II (4:31)
  10. Stonegarden (V. 2003) (5:11)
  11. My Electricity (3:23)
  12. Eléanor (5:32)
  13. Marooned (5:30)
  14. Like Fountains (V. 2003) (6:47)
avatar van VanDeGriend
Deze versies worden gedragen door de zangeres. Wat heeft dat vrouwke een prachtstem zeg. Songs blijven prima overeind , sommige nummers winnen zelfs aan kracht. Zegt genoeg over de kwaliteit van dit bandje. Mogen we trots op zijn

avatar van c-moon
Vreemd.. bij mij ziet de cover er anders uit !!!

Maar inderdaad, een prima live registratie! Vele van hun knappe nummers "uitgekleed", en ze blijven stuk voor stuk overeind.. en dan de heerlijke stem van Anneke....

Top !!!

c-moon schreef:
Vreemd.. bij mij ziet de cover er anders uit !!!

Ja nu je t zegt. Bij mij ook

avatar van Paalhaas
Ik was bij één van deze akoestische avonden, in hun thuisstad Oss nog wel. Ik vond het een mooi concert en ook dit album weet te overtuigen. Locked away (en Saturnine en Amity ook wel, in iets mindere mate) vind ik zulke prachtige liedjes dat ik hem af en toe alleen voor de eerste 3 nummers opzet.

avatar van VanDeGriend
Eens met Paalhaas. De eerste drie nummers zijn nog mooier dan de rest.

avatar van ChrisX
Paalhaas schreef:
Ik was bij één van deze akoestische avonden, in hun thuisstad Oss nog wel.

Als je bedoelt bij een van de semi-akoestische concerten dan kan dat, maar bij de opnames op deze cd kun je alleen maar bij zijn geweest als je in theater LUX zat in Nijmegen. Jammer genoeg vistte achter het net toen voor kaarten, maar dat heb ik ruimschoots goed gemaakt daarna

avatar van Paalhaas
O ja, semi-akoestisch.

avatar van Status Seeker
Ik vind het een mooi concert, maar was Anneke destijds zwaar verkouden? Bij sommige nummers klinkt het me iets te nasaal. Desondanks 4,5*

avatar van wouter8
ja bij mij ook.
Ik vind de hoes die hier staat veel mooier

avatar van vigil

Bij iedereen hoor

avatar van Mandylion
Prachtig concert, sommige nummers komen heel mooi uit, zoals Saturnine, die ik in de originele versie al echt prachtig vind, maar die in deze bewerkte versie ook nog erg mooi is, maar dan op een andere manier. Eléanor en het refrein van Travel zijn heel erg subtiel geworden, wat nogal wennen is, maar in ieder geval gewaagd en gelukt. Ik moet nog een beetje luisteren wat goed is en wat minder goed is, maar tot nu toe is het allemaal erg mooi.

avatar van Mandylion
The Mirror Waters is ook wel erg goed in deze versie, vooral het einde is erg mooi; het klinkt als een soort gestoorde blijdschap ofzo, heel vreemd. In Motion Part II is vooral mooi door de uitbarsting van het refrein van In Motion Part I. Maar eigenlijk zijn alle nummers goed uitgevoerd. Soms een beetje erg nasaal gezongen, maar er zijn ergere dingen... echt een goede live-cd.

avatar van Darkzone
Normaal gesproken voegen live-albums of acoustische versies van een album eigenlijk weinig tot niks toe aan het oeuvre van een artiest. Maar met dit album wordt het tegendeel bewezen! Niet alleen een must-have voor de fans. Ook liefhebbers van mooie sfeervolle muziek zouden deze cd moeten hebben.

avatar van Metalhead99
De cover van het album dat ik in bezit heb, ziet er heel erg anders uit dan deze. Een erg sterke live plaat. Al kan je hierbij niet echt over een 'band' spreken. Het is meer Anneke met begeleiding als jullie begrijpen wat ik bedoel. Zij is echt veel meer op de voorgrond dan de instrumentalen en dus de andere bandleden.

avatar van wouter8
Na 4 jaar weer herontdekt, dit pareltje. Ik ben nooit zo'n fan van hun regulier albums geweest, maar deze (semi-) akoestische vind ik toch wel érg mooi! Weet iemand misschien of ze een regulier album hebben gemaakt dat ook in deze sfeer zit? Ik heb alleen If_Then_Else en Mandylion gehoord namelijk.

avatar van Metal-D78
In Motion II, Anathema-toetsjes in het begin.....maar Anneke hier

avatar van Brunniepoo
Ik ben toch wat minder enthousiast over deze cd dan de meeste anderen kennelijk. Af en toe een semi-akoestisch nummer zou voor mij best kunnen werken maar veertien nummers is mij echt te veel van het goede.

Daarnaast hoor ik Anneke liever als integraal onderdeel van de muziek dan zo prominent op de voorgrond, daarmee wordt naar mijn mening zowel de rest van de band als de composities tekort gedaan.

Nee, dan toch liever A sound relief of A noise severe.

avatar van Ronald5150
In deze sobere en intieme setting komt de fantastische stem van zangeres Anneke van Giersbergen nog beter uit. Zij steelt dan ook de show op ”Sleepy Buildings”. Wel vind ik dat door de kalere instrumentatie er een stuk spanning in de muziek verloren gaat in vergelijking met de studioalbums van The Gathering. Het feit dat het een semi akoestische avond is voorkomt dat de spanning totaal wordt weggenomen. Uiteraard compenseert de stem van Anneke heel veel. Uiteindelijk vind ik ”Sleepy Buildings” vooral van toegevoegde waarde vanwege de vocalen. Hier hoor je de stem van Anneke in al haar glorie. Muzikaal vind ik het dus niet heel bijzonder, wel prettig, maar alles staat in de dienst van de vocale prestaties van Van Giersbergen.

avatar van Signals
Magnifiek album!