Einstürzende Neubauten - Greatest Hits (2016)

Duitsland
Avant-Garde / Rock
Label: Potomak

1. The Garden (5:13)
  2. Let's Do It a da Da (5:33)
  3. Die Interimsliebenden (5:02)
  4. Haus der Lüge [New Mix / Rec] (4:01)
  5. Sabrina (4:42)
  6. Sonnenbarke (7:33)
  7. Susej (4:47)
  8. Total Eclipse of the Sun (3:54)
  9. Dead Friends (Around the Corner) (4:49)
  10. Die Befindlichkeit des Landes (5:42)
  11. Redukt (10:13)
  12. Nagorny Karabach (4:27)
  13. Salamandrina (3:01)
  14. How Did I Die? (6:54)
  15. Ein Leichtes Leises Säuseln (4:32)
Waardeloze tracklist.
1 nummer uit de tachtiger jaren
3 nummers uit de negentiger jaren
11 nummers van 2000+

Geen Kollaps, Armenia, ZNS, Sand, Ich Bin's, geen Kalte Sterne, Abfackeln, Yu Gung, Kein Bestandteil Sein... niks van Grundstueck... etc.

Dit is geen "greatest hits" (uiteraard niet, want hits heeft de band niet), maar helaas ook geen "greatest songs". Dit is gewoon een doorsnee van wat ze tegenwoordig spelen op de concerten. Wat ze goed beheersen, zeg maar. Dit is een voorbeeld van een hedendaags Neubautenconcert. Niets mis mee, want het zijn goede nummers, maar noem het geen "Greatest Hits".

front242
kan je beter de reguliere lp's kopen

avatar van dix
dix
Elbsegler schreef:
Niets mis mee, want het zijn goede nummers, maar noem het geen "Greatest Hits".

Voor een collectief dat ooit rammend met sloophamers op oliedrums haar carriere heeft gestart, is 'Greatest Hits' best een toepasselijke benaming. Overigens mist de grootste hit 'Fütter Mein Ego'

avatar van Wickerman
Voor de liefhebber zijn er altijd nog de 4 edities van Strategien Gegen Architektur. Dit is inderdaad een mooi overzicht van wat Einstürzende Neubauten nu is/wil zijn. Voor de nieuwe ontdekker. Voor de liefhebber is de reactie op Facebook waarin gehint wordt op een nieuw album interessanter.

dix schreef:

Ja, dat schreef ik, geen "Yu Gung" (=Fütter Mein Ego) Dat mist terdege.

Ik heb mijn stem overigens verwijderd, dat was misplaatst. Ik heb dit album niet beluisterd, maar ken wel alle nummers (erg goed zelfs), behalve de "new mix" van Haus der Luege (wat nou net dat ene nummer uit de tachtiger jaren is, dus dat is ook al niet uit de tachtiger jaren), maar daar hoeft van mij geen new mix van te komen.
Het nummer zoals het volgens de old mix was is nagenoeg perfect.
Edit: Ah, ik snap jouw "greatest hits" opmerking, was even niet scherp. Ja, maar in dat geval had het ook nummers met greatest hits moeten bevatten. Zelfs dat doet het niet, ben ik bang. Dan had er gewoon Kollaps of Steh Auf Berlin op moeten staan. Dat slaat lekker.

Elbsegler
Toch heb ik wel zin in Patronaat, 19 januari.

Wickerman schreef:

Ik krijg berichten op facebook van de besloten groep "Einstuerzende Neubauten', maar heb niets gelezen over een wellicht op handen zijnde nieuw album. Heb ook even een dikke week geen facebook gevolgd omdat ik in... Berlijn was. Kan nu ook niets vinden. Ben erg benieuwd, dit is heel goed nieuws. Bedankt in elk geval voor dit bericht, ik ga even zoeken naar meer hierover. Zou toch echt prachtig zijn als er weer een album komt met nieuw werk.

Elbsegler
Ik heb alle nummers van dit album even achter elkaar beluisterd. Is toch wel een evenwichtige tracklist, maar blijft jammer dat het zoveel nieuw is. Toch kan dat geen kritiekpunt zijn. De band is al zo oud dat de muziek van decennia geleden gewoon voor henzelf niet relevant meer zal zijn.

avatar van Cellulord
Einstürzende Neubauten waarvan ik de eerste plaat in 1983 aanschafte en daar mee mijn muzikale landschap op stelten zette heb ik de laatste 10 jaar niet echt meer gevolgd. Vond ze misschien iets te muzikaal worden. Maar na vorig jaar de fantastische platen van Blixa met Teho Teardo gehoord te hebben staan ze toch weer meer vooraan in de platenkast. Blixa is ook weer zo'n zanger van wiens stemgeluid ik erg veel houd en ook van zijn poëtische teksten. (Ik ben niet echt een zang/teksten mens, meer dan 80% van mijn muziek is instrumentaal).

Deze E.N. "Greatest Hits" had ik hier al lang liggen en die heeft me toch leuk verrast. Natuurlijk hebben Neubauten nooit echt een hit gehad en is dit eerder een soort overzicht en dan vooral van de tweede helft van hun bestaan. Iemand vermelde hier dat het schandalig was dat er (bijna) geen oude nummers op staan van hun begin periode, de periode die ook ik nog steeds als hun beste beschouw, maar die oude platen geven niet echt weer waar Neubauten ano 2016 voor staan en dat trouwens hun publiek over de laatste 30 jaar sterk veranderd is. Je kan niet je hele leven als een gedrogeerde noisepunker op een metalen plaat blijven hameren. Euh, je kan dat natuurlijk wel als je daar zin in hebt maar, of het voor de luisteraar ook iets oplevert en je niet jezelf blijft herhalen is een andere vraag.
Als je naar alle platen van Neubauten luisterd hoor je heel goed hoe ze zich muzikaal ontwikkelen en er steeds meer vorm en struktuur in hun nummers komt tot dat het uiteindelijk echte songs/liedjes zijn. De heren hebben een heel mooi parcour afgelegd en maken nu gewoonweg muziek dat een veel breeder publiek trekt. Misschien kan men dit ook "volwassen worden" noemen. Of zoals Blixa in "How Did I Die?" zingt "We didn't die, we are back with a different song".

Ik hoop er in ieder geval op dat we nog wat sterke en mooi plaatjes van Blixa en Neubauten zullen krijgen.