David Lindley - El Rayo-X (1981)

Label: Asylum

1. She Took Off My Romeos (3:00)
  2. Bye Bye Love (2:55)
  3. Mercury Blues (3:35)
  4. Quarter of a Man (3:46)
  5. Ain't No Way (3:41)
  6. Twist and Shout (2:46)
  7. El Rayo-X (2:55)
  8. Your Old Lady (4:13)
  9. Don't Look Back (3:54)
  10. Petit Fleur (3:11)
  11. Tu-ber-cu-lucas and the Sinus Blues (2:12)
  12. Pay the Man (3:31)
Je wordt hier vrolijk van. Hoe komt het dat niemand op deze plaat stemt? Lindley is één van de beste gitaristen op de wereld.

avatar van Oldfart
Klopt wat betreft het eerste, niet waar wat betreft het tweede, en klopt weer wat betreft het laatste

avatar van Oldfart
Te lang geen bericht hier....
te onbekend???

http://www.youtube.com/watc... Mercury Blues

avatar van Droombolus
Een heleboel mensen denken gewoon niet aan Lindley als een solo artiest. En zijn ( IMO ) beste platen Win That Record en Very Greasy staan verstopt bij "David Lindley & El Rayo-X" zonder linkje naar "David Lindley"..........

Zo dan maar even ? David Lindley & El Rayo-X

Ook deze op deze eerste zonnige dag dit jaar weer eens gedraaid samen met "Win This Record!" en het wordt nog zonniger.

avatar van _Rene
Moest even wennen aan dit album, ik kende Lindley eigenlijk alleen via Jackson Browne en verwachtte soortgelijke muziek. Uiteindelijk aangenaam verrast door deze zonnige en zeer veelzijdige plaat die ik voor 1 dollar in de aanbiedingenbak van Amoeba (LA) vond. Een uitgebreide bespreking is te lezen onderdenaald.nl: Onder de naald: David Lindley - El Rayo-X (1981) - goo.gl

avatar van spinout
Dit doet me denken aan "Bop till you drop" van Ry Cooder, waarop Lindley meespeelt. Waarschijnlijk zijn er stukken op die plaat, waar ik denk Cooder te horen, terwijl het Lindley is. Zijn stem is niet geweldig, maar zijn gitaarspel wel. Het spelplezier is overduidelijk aanwezig, alleen ontbreekt het aan echt sterke composities.

avatar van LucM
Inderdaad een erg vrolijk album waarin het spelplezier duidelijk te horen is. Een zonovergoten mengeling van rock en reggae. De zang die mij doet denken aan Neil Young is inderdaad niet helemaal toonvast maar past wel goed in het totaalplaatje waarin zijn gitaarwerk uitmuntend is. Hoewel er ook een aantal covers staan weet hij die op eigen hand te zetten.

avatar van Pietro
De muziek van David Lindley heb ik min of meer per toeval leren kennen. Ik was ooit eens een geabonneerd op een cd-serie van Timelife Music, ik meen de Classic Rock serie. Op één van die cd’s stond het nummer Mercury Blues, wat ik nu na 20 jaar nog altijd een fantastisch nummer vind met een flinke scheut rock ’n roll. Afgaande op Mercury Blues heb dit album destijds blind in huis gehaald en ik heb er veel plezier aan beleefd.

Al vanaf de eerste klanken van het zomerse She Took Off My Romeos had ik het gevoel dat ik naar iets goeds aan het luisteren was. Daarna wordt het pas echt feest met de al genoemde kraker Mercury Blues en het smaakvolle reggaenummer Quarter of a Man. Variatie is troef op dit album, want zo is Petit Fleur een erg originele song met sterke cajuninvloeden en swingt Your Old Lady van begin tot eind.

Geen enkel nummer valt uit de toon of is minder sterk. Normaal gesproken ben ik niet zo’n liefhebber van covers, maar hoe Lindley hier met Bye Bye Love en Twist and Shout omgaat is indrukwekkend. Vooral dat laatste nummer heeft een nieuwe dimensie gekregen met een heerlijk zomerse sound.

Het is bijzonder jammre dat David Lindley zo weinig stemmen heeft hier. Ik hoop dat hij ooit alsnog de waardering krijgt waar hij recht op heeft. Tussen mijn collectie die voor een groot deel bestaat uit platen met een melancholische, dromerige of zwaarmoedige inslag, is dit een zeer welkome afwisseling. Ideaal om op een mooie lentedag op te zetten, maar ook nu ben ik ‘m met veel plezier aan het beluisteren: 4,5*

avatar van nlkink
She Took Off My Romeos heeft jarenlang op onze setlist gestaan. Vrolijke muziek!

avatar van Droombolus
En ik heb dan weer jarenlang het land onveilig gemaakt met Mercury Blues, wel in een ander arrangement maar toch .........

She Took Of My Romeos en Quarter Of A Man zijn geschreven door de cultheld Bob “Frizz” Fuller, die op nog meer Lindley platen voorbij zou komen als komponeur / tekstschrijver.