Garbage - beautifulgarbage (2001)

Alternatieve titel: Beautiful Garbage

Label: Mushroom

1. Shut Your Mouth (3:28)
  2. Androgyny (3:12)
  3. Can't Cry These Tears (4:18)
  4. Til the Day I Die (3:28)
  5. Cup of Coffee (4:33)
  6. Silence Is Golden (3:50)
  7. Cherry Lips (Go Baby Go!) (3:14)
  8. Breaking Up the Girl (3:35)
  9. Drive You Home (4:00)
  10. Parade (4:09)
  11. Nobody Loves You (5:10)
  12. Untouchable (4:07)
  13. So Like a Rose (6:18)
  14. Begging Bone * (4:50)
  15. The World Is Not Enough * (3:56)
Androgyny en Cherry Lips waren zeker leuke singles, maar het is jammer dat we zoveel beter gewend zijn/waren, ook van Garbage zelf. Het haalt allemaal niet het niveau van het prachtige debuutalbum. Een act die me wel enigszins aan Garbage doet denken is overigens Kill Kennedy. Het beluisteren wel waard, denk ik.

Geran
Ik vind androgyny en cherry lips ook super! Shut your mouth ook, alleen het probleem is dat er niet echt veel pit meer in hun muziek zit...

avatar van BoordAppel
Op de site van The Neptunes is te lezen dat Androgyny door hen geproduceerd is. Op allmusic staat er verder niets bij. Wat staat er in het boekje?

Ink
zo ver ik weet staat dit album een normale Androgyny en zwerft er vast ergens een special edition met the Neptunes versie.
staat in ieder geval niks bijzonders in mijn boekje.
Tis een leuke cd trouwens, fijne (eigen) productie

avatar van BoordAppel
Raar. Het staat er meestal bij of het een remix is of niet, bij Androgyny staat er niets bij. Misschien zijn ze het vergeten.

Ink
tis dus een engelse 12''

Electro_
De comeback van Garbage eigenlijk toch? En ik heb het gevoel dat het album een beetje geflopt is.. :-L Nouja, jammer..

Staan toch enkele bekende nummers op, dus 'echt' geflopt is het niet. Ik vind deze cd de slechste die ze hebben; Het klinkt te pop achtig!
Het enigste nummer dat ik echt echt goed vindt is 'Androgynie'
2.5*

Electro_
HOUSECAT schreef:
Staan toch enkele bekende nummers op, dus 'echt' geflopt is het niet.

Dat bericht was bedoeld voor hun 2005-album, maar daar kwam ik een dag te laat achter. Kon hem dus niet meer verwijderen

Te poppie voor de Garbage liefhebber..

ebskia
Ik heb deze CD te koop voor €7, PM me.

Mwoah 2,5... Tja echt vernieuwend naar 1e album en Version 2.0 is het helaas niet. Aantal nummers liggen wel erg lekker in het gehoor maar niet genoeg om een hogere score te rechtvaardigen. De plusjes "Androgyny", "Shut Your Mouth", Till The Day I Die" en "Cherry Lips".. Vroeger... ze ooit in Groningen gezien. Was best wel lachen eigenlijk.

avatar van timhardt
cheery lips ligt in het verlengde van version 2.0. Al de rest is helaas allemaal minder.

avatar van Mandylion
Wat een misstap... heel vreemd, ineens die pop/R&B stijl. Een slechte keus, hoewel er nog wel een paar nummers op staan die rocken, zoals Breaking Up the Girl, Shut Your Mouth en vooral Nobody Loves You, echt een leuk nummer met een beetje mysterieuze stijl en een lekkere typische Garbage-titel. Als ik alle nummers bij elkaar optel kom ik op 3,5-4 sterren, maar dat wordt 3,5 voor mij, want Garbage was, vooral bij het debuut, een band wie het allemaal niks kon schelen en lekker hun eigen alternatieve ding deden, en dan vind ik het heel raar dat ze dan ineens met de R&B-rage gaan meelopen; hierom vind ik het wel een beetje terecht dat Bleed Like Me, ondanks leuke muziek, is geflopt. Hadden ze maar niet zo dom moeten doen. En achteraf zeggen ze natuurlijk dat het een (mislukt) experiment was geweest...

avatar van Mandylion
Ik moet wel zeggen dat sommige nummers goed in elkaar zitten en enorm strak klinken, zoals Shut Your Mouth, Androgyny en Til the Day I Die... ik word er wel vrolijk van! Maar 3,5 ster vind ik toch wel genoeg!

avatar van beaster1256
goeie derde van garbage niet schitterend maar wel ok , cup of coffee en so like a rose zijn mijn favoriete nummers ,

avatar van Mandylion
Je zult me niet vaak betrappen op het skippen van nummers bij het beluisteren van een album, maar ik kon het laatst niet laten dat bij Beautiful Garbage toch te doen... en het heeft me geen windeieren gelegd. Ik had nou niet bepaald het gevoel dat ik iets miste (Can't Cry These Tears en Cherry Lips vind ik gewoon echt vervelend) en de nummers die ik goed vind op het album klonken opnieuw blinkend. Tja, meeliften op de R&B-rage blijft een rare actie in mijn ogen, maar aan de andere kant staat het een artiest natuurlijk altijd vrij om eens wat andere muziek te gaan maken...
En ja, de muziek is soms echt te blij, maar luister dan eens naar de teksten, want die zijn eigenlijk hartstikke leuk. In combinatie met de muziek vaak heerlijk sarcastisch.
Tot slot: Shirleys stem; ze lijkt er wel duizend te hebben, steeds gebruikt ze haar stem weer anders. Dat gebeurt ook wel op de andere albums, maar hier toch opvallend veel!
Het album als geheel blijft toch een buitenbeentje...

avatar van Choconas
Over de gehele linie geen geweldig album, maar met Shut your mouth, Cherry Lips en Androgyny staan er toch weer een paar pakkende liedjes op. Het beste nummer is wat mij betreft echter het langzame, stemmige So like a rose.

(Bij dat laatste nummer staat overigens dat het niet op alle versies van het album staat, maar voor zover ik weet is het geen bonustrack. Iemand die dit album heeft zonder So like a rose?)

avatar van pureshores
ik snap dat "meeliften op rnb"niet, toen dit album uitkwam was net de overgang van creatieve rnb (missy elliott producties, Kelis, Neptunes) naar porno hippop (50 cent) maar hooguit de groove van Androgyny neight naar een rnb beat, ??

So like a rose and Can't cry these tears en de 3 singles, de rest van het album is leuk maar niet pakkend genoeg

avatar van pureshores
bijna 2.5 jaar verder en ik mag dit album nog steeds graag af en toe draaien.
Till the day I die hoort ook bij de beste nummers en So like a rose vind ik nu achteraf toch niet zo interessant. Na Breaking up the girl is het beste voorbij voel ik nu meer.

Jammer dat de nieuwe cd weinig oproer in de media en in de charts heeft veroorzaakt

avatar van Mandylion
Nu ik wat meer thuis ben in muziek, genres en sounds, zie ik in dat mijn "meeliften op r&b"-opmerking inderdaad een beetje loos was. Ik doelde waarschijnlijk vooral op de poppy, beetje bubbelige sound, met minder gitaren, meer beats en veel ingeblikte geluiden. Maar dat valt dan eerder onder pop eigenlijk, of desnoods een beetje hiphop misschien. En zo'n misstap was dat niet; ze hebben hier juist een sterk punt uitgebuit, namelijk hun camp-factor. Nu met de nieuwe in de kast (die had inderdaad meer aandacht mogen krijgen!) valt beautifulgarbage dan ook beter in perspectief te plaatsen, vind ik. Helaas staan er op dit album voor mij teveel missers om het in zijn geheel graag te luisteren, maar er staan ook zeker topnummers op. En een paar nummertjes voor heel af en toe. Eindscore: past prima tussen de andere albums.

Die r&b opmerking kan ik wel plaatsen hoor.
Het debuut liet meer een eigen geluid horen, en dit album is gewoon een stuk commercieler qua opzet; inderdaad meeliften op de heersende stroming.
Het debuut deed dat ook wel; grunge was toen helemaal hot, maar met de producer van Nevermind als bandlid mag dat zeker wel.

avatar van Mandylion
Ja, mee eens. Eigenlijk is dit gewoon een best wel commerciële band

Zo kan het verkeren, zo raakte Version 2 mij echt totaal niet, maar "beautifulgarbage" kan ik iets meer mee.
Toch staan hier een aantal zeer zwakke songs op, maar de betere songs heffen dit weer op toch een 2-2,5 ster plaat.

avatar van Poles Apart
Dit album doet qua sound denken aan No Doubt's "Rock Steady" uit hetzelfde jaar, twee "female fronted bands" die opeens de kauwgomballenautomaat ontdekt hebben.