Cree Summer - Street Faërie (1999)

Label: Work

1. Revelation Sunshine (4:55)
  2. Miss Moon (4:30)
  3. Still Heart (2:51)
  4. Deliciously Down (4:51)
  5. Mean Sleep (4:35)

met Lenny Kravitz

6. Life Goes On (3:29)
  7. Fall (5:55)
  8. Angry Boy (4:56)
  9. Sweet Pain (4:22)
  10. Smooth My Heart (5:30)
  11. Naheo (4:06)
  12. Soul Sister (4:16)
  13. Curious White Boy (4:54)
avatar van bramenstruik
Prima album met een flinke saus Lenny Kravitz eroverheen. Toch weet deze Cree mij meer te boeien dan the man himself.

avatar van FunkStar
Deliciously Down is een heerlijk nummer. Inderdaad veel invloeden van Lenny Kravitz zitten erin!

avatar van lennon
Toen ik haar zag in het voorprogramma was dat al een verassing..

Dit album bevestigde dat alleen maar..

Helaas, zwaar ondergewaardeerd, en heeft t niet gemaakt.

Lekker album, wat nu vaak voor een prikkie te koop is.. gewoon mee pakken dan..

avatar van lennon
Inmiddels ook op vinyl opnieuw uit, en dat maakt 't dat ik het album opnieuw veel speel!

Het blijft erg de moeite! Jammer dat het hier niet opgepikt is.

avatar van KubiPix
Helaas is “Street Faerie” het enige solo-album van Cree Summer gebleven. Een album waar Lenny Kravitz de productie en arrangementen verzorgde, wat heel duidelijk hoorbaar is. Het is een prachtige plaat die ik met plezier beluister.

Het is leuk om wat meer te weten over Cree Summer. Neo-pagan, politiek activist, mensenrechten en thema's over racisme, romantische relaties en spiritualiteit zijn te vinden in de teksten met muziek van bijna gitaar heavy pop tot folk. Summers verloochent haar Canadese Indiaanse roots niet en de eenheid met de aarde is een belangrijk thema. Natuurlijk is producer Lenny Kravitz belangrijk, maar hij toont veel respect voor Summer en houdt zich wel in. De plaat is veel gereserveerder dan zijn eigen platen, hij laat Street Farae ademen in eigen organische omgeving.
Wel bespeelt Lenny Kravitz een gigantische hoeveelheid instrumenten op deze plaat.
Dit alles zorgt voor een zeer eigenzinnig album, zowel tekstueel als muzikaal. Vele stijlen passeren de revue en toch is er wel eenheid te bespeuren. NIet alles kan mij bekoren, misschien moet de plaat voor mij nog wat groeien.