Nosfell - Kälin Bla Lemsnit Dünfel Labyanit (2006)

Frankrijk

12. Le Long Sac de Pierres

met Bertrand Belin

13. Jalin Madaz
  14. Hope Ripped the Night
Toen ik de naam Nosfell zag moest ik gelijk denken aan een of andere metal-band.
Blijkt het om een fransman te gaan (Pomaïe Klokochazia Balek) met spannende, moeilijk te plaatsen muziek die niet bepaald metal te noemen valt.
Internet leert ons dat veel teksten in de fantasie-taal Klokobetz gezongen zijn (tja wat Treble kan...).
Opener Blewtilan doet me denken aan de band Simian en dan met name hun debuut. Geen verkeerde start.
Op nummer 2, Günel, is het de cello die het nummer zeer aantrekkelijk maakt voor mij: een beheerst nummer met een dreigend ondertoontje. De stem zorgt voor een wat mysterieus Sigur Ros sfeertje
Oh! It's Been a Long Time, But We Are Glad You Came is het eerste nummer niet gezongen in de fantasie-taal en Your Elegant Hat deed me een beetje denken aan een mengeling tussen dEUS en het album Scrabbling at the lock van onze eigen The Ex met Tom Cora.
Ta Main, Leurs Dents is in de eigen taal gezongen, frans dus. Ook hier weer een hoofdrol voor de cello en de hoge stemmen zoals ook Simian dat liet horen. Que gekheid denk ik een beetje richting Current 93, een naam waar ik sowieso vaak aan moet denken.
Ook Likade Liditark is een donker, beheerst nummer nu dus weer in Klokobetz gezongen.
Tijd voor het engels in de vorm van The Gorgeous Hound: een beetje een sprookjesachtig intro en hier komt die Current 93 gedachte weer erg sterk naar boven.
Tezewb ademt een beetje een Tom Waits sfeer uit, denk niet aan het stemgeluid, want dat is iel en hoog en wat een accent, maar echt puur de sfeer.
I Jaün Bebdei heeft een wat ruiger geluid door het gebruik van de gitaren.
Path of Green is een wat gek stuiterend nummer waar ik nu nog niet helemaal uit ben of ik dit nu een opvuller vind of niet. Wel heel apart. Misschien ook wel een beetje vermoeidheid die toeslaat. Het blijft toch allemaal wel een beetje wennen.
Blakeniz borduurt weer voort op de stemmetjes en heeft iets dreigends, maar ik vind het wel een lekker nummer.
Le Long Sac de Pierres heeft ook een hoop invloeden en is een uiterst origineel nummer. Ik kan mijn vinger er niet op leggen, een variatie op Bjork misschien?!
Jalin Madaz valt een beetje in de categorie folk zoals Devendra Banhart het maakt en dan bent u bij mij aan het goede adres meneer Balek.
Vervolgens is er dan nog afsluiter Hope Ripped the Night waarmee ik kan zeggen dat mijn hoop op boeiende albums aan het einde van het jaar toch nog ingewilligd blijkt te worden.
Dit is een album waar ik nog veel plezier aan ga beleven. Hoe het dan uit gaat pakken durf ik niet te zeggen: of het gaat me toch snel irriteren, of het gaat een van mijn favoriete albums van dit jaar blijken te zijn.
Apart is het zeker en het boeit me dan ook behoorlijk.
Leuke ontdekking!

edit: over de genre-indeling ben ik niet helemaal zeker, folk kan ook van toepassing zijn. Kenners? Buig u hierover en voer desnoods een correctie in

Omayyad
aERodynamIC schreef:

Ik wil me geen kenner noemen, maar waarom plaats je dit onder de noemer avant-garde?

Ik luister nu naar dit album op de luisterpaal. Ik verwachtte inderdaad ook metal, maar namen kunnen bedriegen. Zo ook in dit geval. Een erg positieve verrassing!

avatar van o0.
o0.