Janis Ian - Stars (1974)

Folk
Label: Columbia

1. Stars (7:12)
  2. The Man You Are in Me (2:59)
  3. Sweet Sympathy (2:42)
  4. Page Nine (3:07)
  5. Thankyous (2:40)
  6. Dance with Me (3:18)
  7. Without You (2:04)
  8. Jesse (4:07)
  9. You've Got Me on a String (3:20)
  10. Applause (4:02)
avatar van jpkorbijn
Eigenlijk de doorbraakplaat voor Janis Ian. Vind het een hele mooie plaat en hem zeker meer dan gemiddeld 3* waard. Allermooiste nummer; Jesse, heerlijk melancholieke muziek. Staat m.i. qua kwaliteit op gelijke hoogte met het beter gewaardeerde Between the lines.

avatar van FunkStar
Erg sfeervol. Stars, The Man You Are In Me en Jesse (dat eigenlijk van Roberta Flack is) zijn erg mooi!

avatar van Arrie
FunkStar schreef:
Jesse (dat eigenlijk van Roberta Flack is)

Het nummer is echter wel degelijk geschreven door Janis Ian. Maar het staat inderdaad ook op Flacks album Killing Me Softly dat een jaar eerder verscheen.

avatar van reptile71
Mijn God, wat een mooie stem heeft deze vrouw (al luisterend naar Stars), daar zou je toch zo verliefd op worden! Ze heeft wat Melanie voor me heeft, maar dan iets gedoseerder, lekker hoor.

avatar van Arrie
Ja, absoluut een prachtige stem. Ik zou eens het album hierna proberen, genaamd Between the Lines, Paul. Dat album vind ik echt een vergeten parel, dit album is toch wat minder.

avatar van ChrisX
Arrie schreef:

En koop de meest recente reissue, die ook nog eens spotgoedkoop is, op Edsel en je krijgt er een dvd bij met een live concert opgenomen voor de BBC.

avatar van reptile71
Nou ze is zo'n artiest waarbij ik wel genoegen neem met een goede Best of. Heb momenteel het album 'My Favourites' eruit gepikt om zelf te houden. Stars staat daar in elk geval ook op en ik neem aan ook een aantal nummers van 'Between the Lines', maar ik zal dat album ook eens in zijn geheel gaan luisteren. Bedankt voor de tip, Arrie!

edit: op mijn LP 'My Favourites' staan tracks 1, 2, 6 en 8 van 'Between the Lines'.

avatar van Dibbel
Heel mooi toch wel eigenlijk deze plaat. Kringloopwinkelvondst enige jaren geleden alweer.
Echte singer/songwritermuziek, dus geen folk en ook geen soul.
Voorlopig zijn het titelnummer en Jesse alvast heel fraai.
Originele Nederlandse LP op CBS en vrijwel nieuwstaat.

avatar van Mssr Renard
Nou, nou, mooier dan dit kan ik me haast niet voorstellen. Prachtige songs, prachtige uitvoering, wonderschone productie. Deze periode van Ian is ongekend en zover ik kam nagaan ongeëvenaard.

Ik wijk qua smaak weer gigantisch af van het Musicmeter-gemiddelde, maar dat ben ik inmiddels gewend.

Ian heeft ook zo een ontzettend mooie stem.