Adrian Borland - The Amsterdam Tapes (2006)

Label: PopOne

1. Fast Blue World (4:58)
  2. Darkest Heart (4:05)
  8. Queen (2:51)
  9. Via Satellite (4:43)
  10. Dying (3:16)
  11. Happen (5:42)
  12. White Room [Altern. Version] (5:23)
avatar van Rainmachine
Adrian Borland is de grote man achter de uit Zuid Londen afkomstige band The Sound, die in 1991 veel indruk maakte met overdonderende Jeopardy. De intensiteit van dit album, met hoogtepunten Words Fail Me en het antimilitaristische Missiles, was enorm. Op de opvolger From The Lion’s Mouth waren de scherpe kantjes verdwenen, maar de kwaliteit van de songs was nog steeds ongekend. Daarna raakte de band, mede door het uitblijven van succes (vooral in het thuisland Engeland), in een vrije val. De latere platen konden het niveau van de genoemde platen niet meer halen en uiteindelijk beëindigde de band haar bestaan. Borland woonde enige tijd in Nederland, eigenlijk het enige land waar de band zeer populair was. Tijdens dat verblijf nam Borland samen met geluidstechnicus Bert van Poppel en toetsenist Victor Heeremans een aantal demo’s op, die uiteindelijk lang op de plank bleven liggen. Pas na Borland’s dood in 1999 vond Van Poppel de tapes weer en als een eerbetoon aan Adrian Borland heeft hij met een aantal muzikanten de plaat ‘afgemaakt’. Een risicovolle onderneming die opmerkelijk goed uitpakt. Een aantal songs op The Amsterdam Tapes, zoals Darkest Hour en Sea Of Noise maken veel indruk en doen denken aan de dagen van Jeopardy. En dat had ik niet durven vermoeden toen ik vol scepsis het schijfje in de speler deed. Op zondag 4 juni 2006 heeft een tribute-band met Mark Burgess van tijdgenoten The Chameleons in Paradiso een aantal van de songs vertolkt, naast een aantal Sound-klassiekers. Prachtig concert!

avatar van divart
Dit is een album wat al vrij lang lag te wachten om beluisterd te worden. Maar elke keer als ik hem wilde luisteren, greep ik toch maar naar iets anders van Borland of The Sound. Het is dan ook een gek idee om naar een album te luisteren waarvan je nooit zal weten of Borland hem op deze manier gewild zou hebben.
Het album bestaat uit, in 1992 in Amsterdam opgenomen, demoversies voor een album wat er nooit zou komen. Toen Adrian met de demo's in Londen terugkwam bleek hij, wegens tegenvallende plaatverkopen, aan de kant gezet door zijn platenmaatschappij.
Een aantal nummers is later, in 1994, nog verschenen op het album "Beautiful Ammunition" en dat was het.
De producer Bart van Poppel (in zijn thuisstudio waren de demo's gemaakt) was nog in het bezit van de demo's en heeft vorig jaar besloten ze op te poetsen en uit te geven. Een gewaagde onderneming, niet zozeer vanwege het resultaat of de ongetwijfeld integere motieven, maar gewoon vanwege het idee.
De zang- en gitaarpartijen zij gescheiden van de rest van materiaal (oa. een ritmebox), en voorzien van een nieuwe achtergrond.
Zoals gezegd valt het resultaat niet tegen. Het album klinkt alsof helemaal gemaakt door Borland. De begeleiding is sober en vrij kaal gehouden. Op het laatste nummer na. Op het nummer "White Room" pakken Van Poppel en de zijnen uit. Ingetogen dat wel, maar of Borland in 1992 een begeleiding van cello en trompet voor ogen had durf ik te betwijfelen. Zoals je op de tracklist hierboven kan zien zijn ze wel zo netjes geweest om er "alternatieve versie" achter te zetten. Het is tegelijkertijd wel het mooiste nummer van het album. Wat heet, deze versie komt zo in mijn top tien van favourite songs van Borland cq The Sound. En dat geeft al aan wat Borland miste op, zeker zijn eerste 4, soloplaten. Een goede produktie en fatsoenlijke arangementen. Alle nummers die op dit album staan en later nog zijn verschenen op "Beautiful Ammunition" klinken veruit veel beter op deze Amsterdam Tapes. Zoals Rainmachine al aangeeft heeft het nummer "Darkest Hour" de ruwheid van Jeopardy meegekregen en is met "Sea of Noise" en "White Room" de pareltjes van deze plaat die verder, ondanks het fraaie geluid niet echt weet te overtuigen. Of misschien had Van Poppel zich net als bij "White Room" wat meer moeten uitleven.

avatar van Rainmachine
En zo te zien is deze CD inmiddels al niet meer te krijgen, is net een klein jaar in de handel geweest. ZONDE!

avatar van Alicia
Wáááát!!!!!!!

Dit is werkelijk jammer! Weer een "collectors item" erbij. Maar of ik daar nou op zit te wachten, betwijfel ik.

Laurora
Gisteren voor 6 euro gekocht, geen geld voor deze cd.
White Room is ech mooi!

4* en tijd om weer meer Borland te draaien

avatar van kaztor
Rainmachine schreef:

Alles is te krijgen met internet. Het vergt alleen wat geduld en wat je er voor over hebt.

avatar van Alicia
@Laurora, wat een geluk, zeker geen geld voor deze CD!!

Rainmachine bedoelt natuurlijk dat de voorraad op is en misschien niet meer opnieuw geperst gaat worden. Maar inderdaad met een beetje zoeken op Internet of wat spitten in de bakken van een platenzaak kun je misschien deze nog wel aantreffen.

Gisteren op bol.com besteld ! Vandaag bericht dat 'ie verzonden is !

Voor wie hem nog niet heeft: vandaag gewoon onder de B in de bakken van Bilbo Antwerpen te koop gezien !!

avatar van Chameleon Day
Dit weekend dit schijfje weer een aantal keren gedraaid. Moest er weer even in komen, maar het is nog steeds een sterk album. Natuurlijk niet meer de 'Sturm und Drang' van de beginjaren (1979-1982) van The Sound. Maar wel stuk voor stuk prachtige liedjes. 'Sea of Noise' en 'White Room' behoren zonder meer tot het beste dat Borland geschreven heeft.

Geweldig werk ook dat Van Poppel hier aflevert! Doet ten volle recht aan de nagedachtenis van Borland. De strijkers en blazers in 'White Room' doen het hem en leiden het album ingetogen en toch ook groots uit.