Bat for Lashes - Fur and Gold (2006)

Label: Echo

1. Horse and I (4:44)
  2. Trophy (4:25)
  3. Tahiti (3:34)
  4. What's a Girl to Do? (4:16)
  5. Sad Eyes (4:16)
  10. Sarah (3:56)
  11. I Saw a Light (6:24)
  12. I'm on Fire * (3:32)
avatar van TerryA
Deze debut album van Bat For Lashes heeft heel veel indruk gemaakt. Zangeress Natasha Khan en haar band maken gebruik van alle sorten instrumenten om een uniek geluid te maken. Zij kan haar prachtige stem zo veranderen in dat op een moment klinkt ze als Björk, een andere als Tori Amos, maar je hoort ook PJ Harvey en zelfs Sinead O`Connor! ... een engels talig review is terug te vinden op http://www.aapa.nl/albumsreview.html

Bat For Lashes boeit en verdient jullie aandacht - een geweldige album, en volgens berichten vanuit GB ook een zeer goede live band. 8.5 uit 10 zeker waard!
op 7 november spelen ze ook hun eerste concert in nederland bij de paradiso.

Dit album roept zeker namen naar boven als Björk, Tori Amos en Sinéad O'Connor.
Toch weet de band het genoeg eigen draai te geven (het sfeertje doet me soms aan Dresden Dolls en zelfs Moloko denken).
Toch weet deze band me niet echt te betoveren: het blijft wat afstandelijk en kil allemaal, hierdoor kom ik niet verder dan 3,5*.

avatar van TerryA
voor degene die BBC2 kunnen ontvangen - a.s. zaterdag (19:30 uur) spelen BFL live op de Culture Show. een aanrader!

Kid A(cid)
Heh? Ik heb hem laatst geprobeerd toe te voegen, want ik kon deze nog niet vinden op de site. Maf...

Laurora
Is dit electronic?

Mooi album, inderdaad zoals TerryA zegt een erg mooie stem, alleen (gelukkig) hoor ik Björk er niet in.

Horse and I, What's a Girl to Do & Sad Eyes als favorieten.

What's A Gril To Do? Echt lekker nummer, wel een beetje 'weird'

Dit is echt een van de mooitste albums die ik dit jaar heb gehoord, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik niet al teveel naar mooie/rustige muziek luister...
Vooral Prescilla vind ik zéér gaaf en ook de single What's A Girl To Do is top, met de clip erbij . Kan hier eigenlijk geen genoeg van krijgen... In ieder geval een 4 voor nu, maybe wordt dat nog hoger.

Hoorde zojuist What's a Girl To Do? Heel fijn nummer inderdaad.Klinkt heel erg als The Shangri-la's maar dan in een modern jasje. Is dit nummer representatief voor de rest van het album?

nimrod2253 schreef:

nee, niet echt. What's a Girl To Do? was de laatste singel van deze album (maar blijkbaar de eerste die in NL te horen is?!) - Bat For Lashes (aka Natasha Khan) is op shortlist voor Mercury Music Prize dat in September wordt uitgereikt. Hopelijk komen ze ook dit jaar terug naar NL voor wat concert(en) want live vind ik ze fantastisch.

Album recensie (in engels) geft meer info over rest van deze aanbevolen debut album...

BAT FOR LASHES - Fur and Gold (She Bear / Echo Records)
Released September 2006
Wow! ... And just how often does someone get to start an album review with a word like that? Because as far as debut albums are concerned this one has shot straight into our Top 5 releases of the year so far. An extraordinary, mesmerizing, haunting album made up with a rather unique use of keyboards, string arrangements, drums, guitars, handclaps & foot taps, percussion and a harpsichord, along with a stunning vocal delivery by Natasha Khan who seems to be able to change direction at will and that at times her voice is not too dissimilar to Björk, while on other occasions you can hear Tori Amos or PJ Harvey, so much so that when I heard "The Wizard" (track 6) for the first time it was like Tori Amos and Björk singing a duet! But that's not all, because after the harp intro to opening track "Horse and I" it is as if Sinéad O'Connor has returned to team up with a military drum unit and by the time Natasha finishes the song with the words "there is no turning back" there really isn't, while on 2 of the songs ("What's A Girl To Do?" & "Sarah") there are parts when it is like listening to The Creatures, especially "Sarah" (track 10) that starts like a homage to "Gecko" (1983) before totally changing direction. This is also an album that contains both beautiful piano ballads (track 5) and eerie ballads (track 9), powerful lyrics like in "Trophy" (track 2) and by the time "I Saw A Light" draws the album to its conclusion you can't help yourself reaching over to press play all over again. A highly recommended debut album that is in need of your attention now! - 8.5/10 - TerryA – 20th October 2006

avatar van TerryA
Gefeliciteerd aan de Klaxons voor de Mercury Music Prize met hun album 'Myths Of The Near Future' (Polydor), maar wel erg jammer dat de favoriet BAT FOR LASHES het net niet gewonnen had met hun album 'Fur And Gold' (Echo Records / PIAS).

Bat For Lashes waren afgelopen jaar een van de beste nieuwe bands voor mij ... nu kunnen ze terminste meer verdiend aandacht krijgen vanwege de Mercury awards. talent van de hoogste plank ...

Laurora
TerryA schreef:

Inderdaad erg jammer! Vind dit stukken beter dan de Klaxons.

Gisteren weer eens beluisterd en wat een plaat zeg. Erg mooie stem en heerlijke nummers. Sad Eyes bezorgd nog steeds kippenvel. Dit album moet veel meer aandacht krijgen hier!

avatar van MacManus
Donnie Darko meets Bjork

Aan deze film en dame moest ik denken bij het luisteren van dit album. Het is niet echt donker, maar het heeft wel een wat neerslachtig sfeertje zonder dat je je er slecht bij gaat voelen. Het klappen en de mooie stem van Natasha Khan is een genot om naar te luisteren.

Pop of Folk mag er denk ik wel bij als genre, Electronic alleen geeft misschien de verkeerde verwachtingen.

4 sterren van mij, verveelt nog niet dus misschien is hoger mogelijk.

avatar van Antie
Zalige cd,

doet me aan de stem denken van bjork maar dan gezuiverd
en zonder de scherpe kantjes.
Zeker de moeite om te beluisteren en ook nog zeer toegankelijk.

Favorieten: Trophy, The wizard & Sarah

avatar van Pinsnider
Voor deze plaat is een woord uitgevonden: "Mwâh".
Het kabbelt mij wat te veel en het prikkelt me niet... Af en toe komt er wel iets aardigs voorbij, maar die oplevingen zijn mij van te korte duur... Jammer...

Berichten verplaatst naar Bat for Lashes

avatar van Kaaasgaaf
Deze plaat maar even ''gepindakaast'' (zo schijnt dat hier te heten) ter voorbereiding op het concert aankomende dinsdag in het Westerpark in Amsterdam, als voorprogramma van Radiohead.
Er staan zeker mooie nummers op deze plaat, maar het is me allemaal net niet 'bijzonder' genoeg. Voor een band die in het voorprogramma van Radiohead staat verwacht ik meer, veel meer. Zeker aangezien ze in het verleden hebben getourd met bands als Sparklehorse, Sigur Ros, Beta Band, Grizzly Bear en Liars.
Wat op deze plaat staat heb ik allemaal al een keer eerder gehoord: Bjork, PJ Harvey, CocoRosie etc. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van dit soort muziek, maar het 'eigenzinnige' hoor ik er gewoon nog niet echt aan af.
Ik wacht nog met stemmen, want misschien is het een 'groeiplaatje'.

Kaaasgaaf schreef:
Ik wacht nog met stemmen, want misschien is het een 'groeiplaatje'.

maar wel rekening mee houden dat deze album intussen 3 jaar oud is (het kwam uit in GB meer dan een jaar eerder dan hier in NL) ... !
Bat For Lashes zijn momenteel bezig met nieuwe material - dat ze op deze Radiohead tour veel van hun mercury prize genomineerde debut album speelde is dan ook begrijpelijk omdat ze hun nieuwe songs beter kunnen bewaren voor hun eigen publiek.

avatar van kaztor
nimrod2253 schreef:

Je haalt me de woorden uit de vingers! Vind het ook heel erg op Shangri-La's lijken, dit nummer.
Heerlijk zweverig is het ook.

avatar van Nick4
Ik hoorde Bat for Lashes als voorprogramma van Radiohead en ik kom hier veel vergelijkingen tegen, maar niet degene die ik in gedachte had. Ik vond een aantal nummers namelijk meer iets van Massive Attack weghebben. Door de zware beat die er soms in zat deed het me denken aan Mezzanine (het album)

ter info ...
de opvolger van deze album komt uit in April, met 2 gigs in de Benelux region (Brussels op 15 Mei en Amsterdam op 16 Mei)

BAT FOR LASHES (aka Natasha Khan) returns with a brand new album entitled "Two Suns" in April which has been described as having a heavy '80s synth-pop influence, pitched somewhere between Goldfrapp's 'Seventh Tree', and PJ Harvey's 'White Chalk' albums. There will also be a UK tour to coincide in April, with a 15 date European Tour starting from May, which will include two dates in the Benelux region (Brussels on 15th May and Amsterdam on 16th May), and her first live dates over here since she supported RADIOHEAD as their special guest last summer on their sold out European tour. There is an interview with Natasha in the next edition of British style magazine Dazed & Confused (issue 170 - out on 23rd January) ... Her new album "Two Suns" will be released on Parlophone Rcords and is the follow up to her 2007 Mercury Music Prize nominated debut album "Fur And Gold" (Echo Records), and is expected to hit all good record shops on 6th April.

in de gigs in Mei zal Natasha uiteraad ook songs van deze album spelen!

avatar van riiiiiiiii
Ik las ergens dat ze nu, aan de hand van dit album, een film aan het schrijven is. Een soort van Never Ending Story. Past wel bij dit album, niet?

Zotte Natasha (:

avatar van Hanszel
Mooi is dit! Ga ze 16-5 aanschouwen in Amsterdam. Bedankt voor de tip TerryA !

avatar van VanDeGriend
Aardige debuutplaat maar in mijn optiek wel een pak minder spannend dan Two Suns.

avatar van sander.h
Ben nu bezig met mijn eerste rondjes, dus ik kan nog geen vergelijk maken met Two Suns. Maar wat is dit mooi, zeg.
Hier en daar inderdaad sterke Bjork-referenties (bijv. in het refrein van Trophy), maar er is veel meer.
De eerste 4 nummers zijn in ieder geval steengoed qua sfeer en melodie, daarna lijkt het iets in te zakken, waarna Seal Jubilee weer een opleving biedt. Ik verwacht echter dat de rest ook wel zal groeien. Voorlopig blijft dit binnen handbereik. Om te beginnen eens 4*.

avatar van Shinobi
Het is best wel verwarrend als je ziet dat Bat for Lashes hier onder de noemer rock wordt beschreven en de naam zelf doet aan een rockband denken. Maar toen ik besloot om dit album te gaan beluisteren, hoorde ik niet echt veel rock. Het is meer een soort van indie achtig, elektronische muziek.

En ik moet zeggen dat het wel lekker in het gehoor klinkt, lekker rustgevend.

Ik neig erg naar 4, 0 sterren, maar voor nu 3, 5 sterren.

avatar van neyonn
Sterk album dit. De nummers zijn doorweven met verwijzingen naar het mystieke en ademen een dromerig sfeertje uit. Qua zang zit het naar mijn gevoel helemaal goed; meeslepend maar niet té emotioneel. Fur and Gold blijft ook boeien, getuige daarvan het feit dat ik deze plaat nog regelmatig speel, vele maanden na de aankoop.

avatar van Darkzone
Aardig album, alleen niet voor in de auto op weg naar je werk.
De video van "What's a girl to do" heb ik wel eens op tv voorbij zien komen.

avatar van IntoMusic
Begonnen aan deze groep en het bevalt me enorm. Lekkere beat, teksten en zang. Vraag me alleen af of dit wel rock is? Vind het in ieder geval pop en soms zelfs tegen folk aanzitten zoals Seal jubilee. Horse and I en Prescilla zijn wat mij betreft de favorieten.

Zie nu pas dat ik de versie heb met een extra track 'I'm on fire' van Bruce Springsteen. Vind haar versie minder geslaagd

Ozric Spacefolk
Ik kende alleen de latere platen van Bat for Lashes, maar dit debuut brengt dezelfde pracht.

avatar van Film Pegasus
Ik leerde Bat for Lashes vooral kennen via haar 2e album Two Suns en dan nog eerder via haar live optredens rond die tijd in Later with Jools Holland. Daar maakte ze meteen indruk. Ik ben meteen verkocht door dit debuutalbum. Wat een opener ook met Horse and I! Dit is zo'n album dat ik keer op keer kan beluisteren. Als ik door Two Suns niet had gehoord, was ik via dit album wel fan geworden. Het blijft ook boeien, gewoonlijk gaat het over een goed idee of een interessante sound waar dan weinig mee gedaan wordt. Bat for Lashes weet duidelijk waar ze mee bezig was toen ze voor het eerst de studio in trok.