Nucleus - Under the Sun (1974)

Jazz / Rock
Label: Vertigo

1. In Procession (2:52)
  2. The Addison Trip (3:53)
  3. Pastoral Graffiti (3:28)
  4. New Life (7:01)
  5. A Taste of Sarsaparilla (0:40)
  6. Theme 1 Sarsaparilla (6:45)
  7. Theme 2 Feast Alfresco (5:56)
  8. Theme 3 Rites of Man (9:58)
avatar van Mssr Renard
Weer een uitstekende jazzrockfusionplaat van Ian Carr en co. Kant A is wat kalmer en Kant B is een wat hardere kant met meer sax- en trompetsolo's.

Deze is in de volgende bezetting opgenomen: Ian Carr (trompet, flugelhorn), Geoff Castle (toetsen), Gordon Beck (toetsen), Roger Sutton (bas), Bryan Spring (drums), Jocelyn Pitchen en Ken Shaw (gitaar) en Bob Bertles (saxofoon, fluit).

Op de voorkant van de hoes staan vijf muzikanten en op de achterkant van de hoes vijf stoelen, wat de suggestie wekt dat de band op dit moment een quintet is. Ik gok Carr/Castle/Spring/Sutton/Shaw.

Net als een heleboel andere Nucleus-platen is deze nooit op cd verschenen, maar gelukkig wel te vinden op Spotify.

avatar van Mssr Renard
Volle score voor deze magnifieke plaat.

avatar van captain scarlet
Inmiddels zowel op CD als weer opnieuw uitgebracht op LP verkrijgbaar. De geremasterde versie op vinyl klinkt fantastisch ! (label: We are busy bodies)

avatar van Mssr Renard
Ik heb deze (samen met We'll Talk About It Later) gekocht als vinyl-reissue via het Be With It-label. Geen idee of het ook een remaster is, maar ze klinken wel allebei erg goed.

Mssr Renard schreef:

Is inderdaad ook 'n geremasterde versie.
Be with Records uitgaven (UK geloof ik) , kun je ook blind aanschaffen. Kwaliteitslabel. Alleen jammer dat ze die prachtige hoes van deze plaat zo donker hebben gemaakt.

Waanzinnig goed album overigens, vind hem per draaibeurt beter worden, zeker nu ik het element van mijn draaitafel een upgrade heb gegeven.

captain scarlet schreef:

Hier moet ik mezelf even quoten: Moet natuurlijk zijn: jammer dat ze de hoes van de re-issue zo licht hebben afgedrukt, De oorspronkelijke hoes heeft een paarse gloed over zich wat een mooi mystiek effect geeft.