The Yardbirds - Smokestack Lightning (2012)

Label: Metro Select

1. For Your Love (2:28)
  2. I Wish You Would (2:15)
  3. Shapes of Things (2:23)
  4. Stroll On (2:44)
  5. Heart Full of Soul (2:26)
  6. I Ain't Done Wrong (3:36)
  7. Evil Hearted You (2:24)
  8. Steeled Blues (2:37)
  9. You're a Better Man Than I (3:56)
  10. I Ain't Got You (1:58)
  11. What Do You Want? (3:09)
  12. A Certain Girl (2:15)
  13. Good Morning, Little Schoolgirl (2:45)
  14. Smokestack Lightning [Live] (6:47)
  15. Baby, What's Wrong? (2:36)
  16. Boom, Boom (2:24)
  17. Honey in Your Hips
  18. Respectable [Live] (2:17)
  19. Someone to Love (Part 1) (2:22)
  20. Here 'Tis [Live at Ready Steady Go] (4:03)
  21. Too Much Monkey Business [Live] (3:49)
  22. I'm Not Talking (2:31)
  23. I'm a Man [Live] (4:31)
  24. My Girl Sloopy (5:36)
  25. Still I'm Sad (2:57)
  26. Putty in Your Hands (2:17)
  27. Got to Hurry (2:34)
  28. Pontiac Blues [Live] (3:48)

met Sonny Boy Williamson II

29. Talkin' About You (1:56)
  30. New York City Blues (4:17)
  31. Sweet Music (2:29)
  32. Paff... Bum (2:36)
  33. Pounds and Stomps (2:27)
  34. Got Love If You Want It [Live] (2:35)
  35. Someone to Love (Part 2) (4:15)
  36. Let It Rock [Live] (2:16)
  37. Jeff's Blues (3:05)
  38. Like Jimmy Reed Again (3:01)
  39. Pretty Girl [Live] (3:02)
  40. The Train Kept A-Rollin' (3:25)
avatar van nlkink
Collectie waarbij de nadruk ligt op de beginperiode van de groep.

avatar van teus
En als je van die begin periode van de Yardbirds houd is dit een hele fijne compilatie,het betreft hier werk uitgebracht in vnl 1964-1965 en nog wat uit 1966/67 ,en dan ook nog 10 tracks uit die zelfde periode maar dan later uitgebracht (volgens het info boekje) tw.in 1973/1975/1981/1983 wat me niet helemaal duidelijk is waarvan e.a afkomstig...wie hier meer vanaf weet,,graag ff berichten
the Yardbirds vind ik toch altijd al een beetje complex verhaal ,je hebt de Clapton en de Beck periode ( v,nl hierop) ,de Beck/Page periode(b.v op Stroll On) ,en de Page periode ,oke ,meestal herken je de gitarist wel, maar mede daardoor ook door de jaren heen,verschillende sounds o,a Psychedelic Rock/ Rhythm & Blues/Pop/Rock/BluesRock
Op dit album vinden we de (meestal met Beck)de sterke Pop/Rock singlehits en/of Pop/rock getinte songs
En veel Rhythm & Blues/Rock waar de Yardbirds vooral Live bedreven in waren
Valt me ook weer op hoe goed Jeff Beck was ,en hoewel ik nog steeds Brian Jones in die periode de beste harpspeler vind, kon Keith Relf er ook wat van
Er zijn natuurlijk vele Compilaties van de Yardbirds ( zelfs ook Five Live en Rave Up zijn U.S compilaties)maar dit is vind ik zelf een sfeervole samenstelling netjes verzorgd in digisleeve ,de 2 schijfjes in nostalgische look met ook een goede geluids kwaliteit
Aangevinkt...Smokestack Lightning [Live] ...I'm a Man [Live] ...I Wish You Would....Steeled Blues ...Stroll On....Heart Full of Soul....Evil Hearted You...en van de uitgebrachte hitsingles vind ik nog steeds ...
Shapes of Things de mooiste!

avatar van nlkink
Ik ben zelf voor een wat meer evenwichtige samenstelling. De periode 1966-1968 komt er bekaaid vanaf. Van de Little Games periode en daaromtrent is niks opgenomen. En van Roger The Engineer een enkele track. Misschien zijn de rechten op de periode 1963-1965 goedkoper of zelfs vervallen want er staan meer Yardbirds compilaties op MM die enkel of grotendeels uit deze bron putten.

avatar van teus
nlkink schreef:

Dat '66-'68 minimaal aanwezig is op deze samenstelling was me bekend, heb deze bewust gekozen om dat deze periode mij meer boeit ,de 40 tracks komen grotendeels uit het heerlijke Blueshoofdstuk van de Yardbirds ,ook staan hier tracks op die ik in die (live)uitvoering nog niet had, dan maak ik uitzonderingen
Maar ik deel wel je mening over Compilatie samenstellingen ,vooral als van de betreffende artiest de hits vrij sterk zijn en hun meeste albums matig tot af en toe goed (bv, Redbone) ,dan het liefst alleen een verzamelaar en zoek ik zeker een (meest) complete samenstelling
En wat jij over die rechten schreef ,daar kan ik zelf af en toe ook geen peil op trekken ,soms is het verklaarbaar als artiesten een korte periode bij een andere maatschappij waren,dan mis je soms weer 2 hits ofzo ,maar hoe het verder af en toe in elkaar steekt??? zeker als je bedenkt ...net als op dit album ...er toch enkele tracks uit '66 en '67 op staan dus......toch bewust Roger op een zijspoor