Laurens van Rooyen - Romantic Beatle Ballads (1993)

Pop / Wereld
Label: PolyGram

1. Let It Be (4:30)
  2. Because (2:53)
  3. Yesterday (3:45)
  4. Michelle (3:55)
  5. Lucy in the Sky with Diamonds (3:41)
  6. Blackbird (3:29)
  7. The Long and Winding Road (4:13)
  8. The Fool on the Hill (3:17)
  9. For No One (3:07)
  10. Girl (3:45)
  11. In My Live (3:21)
  12. Penny Lane (3:27)
  13. She's Leaving Home (4:00)
  14. Across the Universe (3:54)
  15. You Never Give Me Your Money (3:47)
  16. Maxwell's Silver Hammer (3:54)
  17. Nowhere Man (2:57)
neo (crew)
En daar is meneer van Rooyen wederom weer (!) met een heerlijke hoes. Deze maal wandelt hij over zijn eigen piano. Zou hij dan ook over water kunnen lopen?

Een uitleg over wat dit is:

Al heel lang koesterde ik de wens een CD te maken met songs van Lennon en MacCarthey, twee van de legendarische Beatles. Wie kent niet de onsterfelijke liedjes, zoals: Let It Be, The Ling and Winding Road, The Fool on the Hill en vele, vele andere. Melodieën die evergeens zijn geworden en die door elke generatie opnieuw gefloten en gezonden zullen worden. Daarom ben ik geestdruftug ingegaan op het verzoek van Interkring om een Beatles CD exclusief voor hen te maken. We hebben deze wereldmuziek met de beste muscisi in de befaamde CTS studio in Londen opgenomen. Het resultaat ligt voor u. Ik ben er zeer gelukkig mee en ik hoop u ook.

Laurens van Rooyen

Blijkbaar ben ik dan de uitzonderinge die buiten Yesterday niks van die hele Beatles kent. Een frisse start zullen we maar zeggen, en ook ik zal deze niet zingendend voor altijd herrinneren, wel misschien fluitend ooit. Opgenomen met het London Studio Orchestra, dirigent Dick Bakker en Rooyen achter de piano een mooie interpetatie van bestaande songs. Het raakt mij, en ben dan ook niet van plan om ooit hun normale werk te horen, nog voor geen goud. Zoals van Rooyen het nu deed is het genoeg voor mij. 4 sterren

avatar van Hans Brouwer
neo schreef:
......en ben dan ook niet van plan om ooit hun normale werk te horen, nog voor geen goud. Zoals van Rooyen het nu deed is het genoeg voor mij. 4 sterren
En dat is een serieuze opmerking

neo (crew)
Ja.

avatar van Wandelaar
Op goed geluk meegenomen, deze CD. Naast pianist Laurens grote namen: Dick Bakker, Ruud Jacobs, John van Eijk op synths, Freek Dicke op dobro en gitaar, Jan Hollestelle op bas, The London Studio Orchestra, CTS-Studio’s in Londen en de Wisseloord Studio's, Hilversum.

Het album werd gemaakt in opdracht van een vleeswarenbedrijf en het hoesje informeert ons hoe je niet te vet eet door voor magere vleeswaren van het concern te kiezen. Tegelijk toch een serieuze release van PolyGram. Beetje een zakenman is deze Laurens van Rooyen altijd wel geweest. Maar zo kreeg hij wel één en ander voor elkaar. Zeventien Beatlessongs uit de toetsen van onze Lau. Ik heb nog niks gehoord. Wens me sterkte, of toch niet: dit kan niet misgaan!

(en even later:)
4 sterren, en verdiend! (Geef me nog een plakje ham, ja lekker ...)

avatar van gaucho
Wandelaar schreef:

4 sterren, en verdiend!

Je hebt nog niks gehoord en toch al vier sterren? Of heb je die beoordeling pas na beluistering toegekend? Lijkt me wel wenselijk...

Ik kan best een eind met je meegaan als het gaat om lichte muziek van bijvoorbeeld de Introspection-reeks van Thijs van Leer. Ik geef toe, de hierboven genoemde bezetting is niet mis, maar op de een of andere manier krijg ik hier toch visioenen van kleffe lift- en warenhuismuzak bij: Beatles-melodieen gespeeld op een piano en bedoeld voor sfeermuziek? Dat moet haast wel misgaan...

Maar allicht kun je nader uitleggen wat je hier zo aan bewondert?

avatar van Wandelaar
Ja hoor, inmiddels helemaal beluisterd en Yesterday zelfs tweemaal. Mijn stem is met overtuiging, want wat ik hier hoor is echt heel verfijnd vakwerk. Niks origineels aan natuurlijk, maar zo goed gearrangeerd dat het me echt wat doet. Liftmuziek? Geef mij zo’n lift, dan zet ik er mijn luie stoel in!