Sticky Fingaz - Black Trash: The Autobiography of Kirk Jones (2001)

Label: Universal

1. Intro (1:47)
  2. Come On (4:26)
  3. My Dogz Iz My Gunz (4:26)
  4. Not Dyin' (2:21)
  5. Kirk Jones Conscience (1:37)
  6. Money Talks (4:34)

met Raekwon

7. Why (4:57)

met X1 en Still Livin

8. Oh My God (4:26)
  9. State Vs Kirk Jones (4:15)

met Rah Digga, Redman en Canibus

10. Kirk Jones Conscience II (0:48)
  11. Baby Brother (5:39)

met Dave Hollister

12. Cheatin' (4:00)
  13. What Chu Want (4:15)

met X1

14. Ghetto (4:18)

met Petey Pablo

15. What If I Was White (4:42)

met Eminem

16. Sister I'm Sorry (4:28)

met Choclatt

17. Get It Up (3:59)

met Firestarr

18. Kirk Jones Conscience III (0:36)
  19. Licken Off in Hip-Hop (4:15)

met Columbo The Shining Star

20. Wonderful World (2:10)
avatar van Stapler
Moet deze maar eens beluisteren.. Ooit in Breda voor een vijfje (€) gekocht

Fucking hell, een van de vetste rap cd's ooit gemaakt! Deze heb ik helemaal grijs gedraait. Weinig mensen kennen die shit blijkbaar.

grimy_jason
Deze moet ik is dringend gaan checken.

deze moet je zeker checken!
Luister met name nr 9, wat is die vet...

grimy_jason
Ja Sticky Fingaz is één van me favo MC's maar aangezien ik deze nog in geen enkele store ben tegengekomen en hem dus bijgevolg op internet zal moetne bestellen heb ik deze nog niet gecheckt maar daar zal ik zeer zeker snel werk van maken haha.

Sticky fingaz is ook een van mij favorieten. Ik had het geluk dat een maatje van mij deze cd meenam uit de states, toen de tijd. Hij is wel in nederland te krijgen, maar moeilijk. best wel underground dit, grote publiek digged het niet.

avatar van Stapler
Hmm ik vind dit nou zo'n een typisch gemiddeld HipHop plaatje.
Het doet mij allemaal niet zo veel.
Een paar nummers die het voor mij net een 3,5 maken ipv een 3:

- My Dogz Iz My Gunz
- Money Talks
- Why
- State Vs Kirk Jones
- What If I Was White

Zijn hardste album, handsdown.

avatar van Shelter
Get it up is wel een vrij veel gedraaid nummer op hiphop feesten...
verder mee eens met de favorieten van Stapler.
ook van mij 3,5 ster maar ik vind het niet een gemiddeld hiphop plaatje...eerder af en toe heel vet en dan weet je het wel weer ff

Fantastisch concept album van Sticky Fingaz, echt geweldig gedaan
De tweede helft van het album zakt een beetje in maar al met al heel dope! Stem van Sticky is ook vet.

4 sterren

Favorieten My Dogz IZ My Gunz, Not Dyin', Money Talks, State vs. Kirk Jones en Wonderful World (kapot grappig).

avatar van ThingMan
Relaxt album van Sticky met een lekkere beats erop zoals bij My Dogz Iz My Gunz, Money Talks en Cheatin'. Het nummer State vs Kirk Jones is cool opgezet. Grappig om naar te luisteren.

Mr_White
Een van de beste concept albums aller tijden. Sticky Fingaz heeft hier echt iets ongelooflijks neergezet. De opening van het album is perfect (ligt ook het dichtste bij zijn Onyx roots) maar het hoogtepunt is toch well State Vs. Kirk Jones. Beter dan die track vind je het niet.

avatar van gweah
Mr_White schreef:

Eens.

De eerste drie tracks zijn de ideale openers voor een Sticky Fingaz album, en passen ook nog eens in het verhaal. De sfeer wordt gelijk neergezet: de hoofdpersoon is een loose cannon. Heerlijk hoe Come On opent met die sample en hoe dan die beat erin knalt. "Oh you ain't know? Sticky Fingaz went solo, ... Deze nummers doen inderdaad het meest denken aan de Onyx stijl, maar Sticky laat met elke line zien wat voor een doeltreffende lyricist hij is.

Het tweede kwart van het album is het hart van het verhaal, met een ijzersterke serie tracks:

Op Money Talks transformeert Sticky Fingaz zichzelf in de almachtige dollar. Een concept track vanuit een verrassend perspectief a la Organized Konfusion, uitstekend uitgewerkt en geschreven.

Why is de tragikomische actiescène waarin de belangrijkste plotwending zich ontvouwt. De dialoog is werkelijk geniaal hier, een aaneenschakeling van onbetaalbare lines.

Oh My God is een track waarop hij met twee stemhoogtes (a la Slick Rick, Biggie, Redman en DMX) een conversatie tussen twee karakters neerzet, in dit geval met de Almachtige Alpha & Omega zelf. DMX heeft eenzelfde soort conversatie met God natuurlijk al vaker gedaan op zijn albums, met een wat meer spirituele insteek. Bij Sticky zie je duidelijk dat hij minder met religie heeft, maar het levert mijns inziens een betere track op, zijn vragen worden op geniale wijze beantwoord.

Dan de centrale song en het hoogtepunt van het album: State vs. Kirk Jones. Ik vraag me af of Sticky Fingaz alle lines geschreven heeft op dit nummer, of dat de gast MC's ook meegeschreven hebben. De interactie tussen rechter Rah Digga, aanklager Canibus, raadsman Redman en alle getuigen is een schitterend samenspel tussen het charisma van de uitstekend gecaste karakters en sterk geschreven teksten.

Het derde kwart van het album begint in de gevangenis. Op Baby Brother horen we het telefoongesprek tussen Kirk Jones en zijn broertje (ook gespeeld door Sticky, met hogere stem). Broertje wil niet luisteren naar grote broer, die goed bedoelde adviezen geeft maar zelf natuurlijk ook geen goed voorbeeld is. Jammer van het R&B refrein, niet ieders smaak helaas, maar niet zodanig storend dat het een skipper is.

Ook hier een aantal hele leuke concept tracks, op Cheatin, Ghetto en What If I Was White komt de humoristische kant van Sticky het meest naar boven. Toch sluipt de vaart een beetje uit het verhaal: Sticky Fingaz pakt telkens een onderwerp dat steeds minder met de chronologische gebeurtenissen te maken heeft. Bonuspunten voor de Redman-achtige skit waarin een blanke yuppie wiet probeert te kopen bij Kirk Jones (inmiddels weer op vrije voeten), die eerst onwillig de zaak af probeert te houden (nee man, rot op, misschien ben je wel een smeris) maar vervolgens besluit de koper te beroven.

Het vierde kwart van het album is verreweg het zwakst. Het verhaal gaat nergens meer heen, de nummers voegen niets meer toe. Kirk Jones verliest zijn haren maar niet zijn hustle, en in de outro van track 19 gaat hij met guns blazing zijn einde tegemoet.

Een iets meer overkoepelende visie en een iets meer uitgekiende sequencing had de spanningsboog in de verhaallijn kunnen verbeteren, in vergelijking met Prince Paul's A Prince Among Thieves verliest Black Trash het hier ruimschoots, hoewel dat album zich ook een beetje naar het einde sleept op de laatste paar skits en tracks. Dat was dan ook echt het werk van een producer, een specialist in skits en albums met een verhaallijn.

Sticky Fingaz is echter een ras-MC, en een behoorlijk ondergewaardeerde ook. Het verhalende kader hier dwingt hem tot doelgericht schrijven, en dat levert een reeks van mooi uitgewerkte concepten, metaforen en storytelling tracks op.

avatar van Raul
ik twijfel of ik naar 4,5 moet verhogen... elke keer als ik dit luister denk ik weer: pure brilliance!

avatar van Jensiebo
Ik heb 1 of andere versie van dit album met wel 34 tracks en heel veel skits ertussen -.-

blijft een geweldig album.. verhoogd naar 4,5

avatar van René.
Sister I'm Sorry is echt ontzettend corny.

avatar van Raul
is wel één van de mindere tracks idd

avatar van ThingMan
Gisteren hoorde ik State vs. Kirk Jones weer voorbij komen. Dit vind ik misschien wel één van de meest technische hip hop nummers die zo in elkaar gezet is. Lyrisch meesterlijk in elkaar gebreid.