Marc Almond - Enchanted (1990)

Label: Parlophone

1. Madame de La Luna (4:47)
  2. Waifs and Strays (5:09)
  3. The Desperate Hours (4:27)
  4. Toreador in the Rain (2:52)
  5. Widow Weeds (5:39)
  6. A Lover Spurned (5:37)
  7. Deaths Diary (4:00)
  8. The Sea Still Sings (3:48)
  9. Carnival of Life (4:38)

met Marie France

10. Orpheus in Red Velvet (5:07)
  11. Exotica Rose * (3:47)
  12. The Gambler * (5:26)
  13. Old Jack's Charm * (3:51)
  14. The Libertine's Dream * (3:28)
  15. City of Nights * (6:00)
  16. The Desperate Hours [Orchestral Version] * (3:58)
  17. A Lover Spurned [12" Version] * (7:19)
  18. The Desperate Hours [Extended Flamenco Mix] * (7:57)
  19. Waifs and Strays [Grid Mix] * (4:35)
  20. A Lover Spurned [Radio Version] * (4:36)
  21. The Desperate Hours [12" Vocal Remix] * (7:52)
  22. Waifs and Strays [12" Grid Mix] * (7:29)
  23. The Sea Still Sings [Demo] * (3:34)
  24. Madame de la Luna [Demo] * (4:31)
  25. Death's Diary [Demo] * (3:50)
  26. Toreador in the Rain [Demo] * (2:38)
  27. Orpheus in Red Velvet [Demo] * (4:48)
  28. The Desperate Hours [Alternate Mix] * (6:24)
  29. The Desperate Hours [12" Dub Mix] * (6:13)
Heerlijke kitscherige muziek: je moet er van houden of je walgt ervan. Ik kan er heerlijk in opgaan, alleen moet je het enigszins doseren.

avatar van dazzler
ENCHANTED heb ik zelf ooit gehad
en heb ik nu dankzij aERodynamIC weer kunnen beluisteren.
Ik vind het Almonds meest complete album.

Een warmbloedig album, vakkundig gepeperd met een ode aan de maan,
zuiderse trompetten, uitbundige vocalen, stampende flamenco,
zigeunerbloed, zonnige lambada en de golfslag van de zee.

A Lover Spurned, The Desperate Hours en Waifs and Strays
waren de niet zo succesvolle singels van Enchanted.

Het zijn dan ook de minst tot de verbeelding sprekende nummers,
want iets vlakker gearrangeerd omwille van hun vermeende hitpotentie.

Ik val meer voor de charmes van Madame de la Luna,
het ontroerende verhaal van de Toreador in the Rain
en de zilte nasmaak van The Sea Still Sings.

Wie koud blijft voor Enchanted zal het nooit begrijpen
dat het hart in een lovesong op de tong moet liggen.
Kitsch met klasse ... een vak apart.

Toen ik in 1987 kennis maakte met Marc solo (Mother Fist) was dat een bijzondere ervaring. Dit was toch wel anders dan de hitjes die ik toen van Soft Cell kende. De solo-albums die voor Mother Fist uitgebracht waren kende ik toen nog niet.
Een jaar later verscheen The Stars We Are en een heftige liefde was geboren en die is eigenlijk het meest consistent van allemaal gebleken na al die jaren. Het album dat nog het meest voor die heftige binding zorgde was dit Enchanted. Drie albums op rij waar ik zo verknocht aan raakte moet bijzonder genoemd worden.

Madame de la Luna heeft nog wel dat zeemans-achtige van Mother Fist in zich maar kent nu een wat wereldser uitstraling. Het is een charmant nummer waar accordeon voor de nodige zwier zorgt. Het nummer zet gelijk de toon voor de rest van het album wat één grote wervelwind zal blijken te zijn.
Waifs and strays is nog een singletje geweest maar wist niet echt de aandacht te trekken. Ook dit nummer kent de nodige zwierigheid. Het is een behoorlijk barok-getint album en daar zijn nummers als dit een toonbaar bewijs van. Ook heeft het wel wat kitscherigs in zich en dat komt misschien door de strijkers.
Het wereldse komt op The Desperate Hours terug in het Spaanse sfeertje met castagnetten en flamencogitaar. Ook dit is op single verschenen maar werd geen hit. Waar het vorige album hits wist te scoren daar zakte Almond met dit album al weer aardig terug op de hitladder.
We blijven even in de Spaanse hoek met Toreador in the rain wat een heerlijke meedeiner blijkt te zijn met uitstekende tekst. Nog steeds is dit één van mijn favoriete nummers van Enchanted. Alsof de draaimolen op de kermis op full speed staat.
Widow Weeds verlaat enigszins het spaanse pad en gooit er oosterse sferen tegenaan. Het blijkt een spannend nummer wat een hoop kanten op slingert: avontuurlijk, charmant en vooral betoverend.
Dan komen we aan bij de enigszins succesvolle hit (de enige) A Lover Spurned. De bijbehorende clip werd gemaakt door het franse duo Pierre et Gilles van wie ik ook een groot liefhebber ben. In die tijd werkte Marc vaak met deze mannen en de hoes van dit album is dan ook afkomstig van deze succesvolle artiesten die kitsch hoog in hun vaandel hebben staan. Dit nummer borduurt gevoelsmatig wat voort op de sound van The Stars We Are en misschien verklaart dat wel waarom dit nummer wel een hitje werd.
Eén van mijn favoriete Almond-nummers is Deaths Diary die gepeperd is met een Indiaas sausje. Het is een heerlijk opzwepend nummer waar ik maar geen genoeg van krijgen. Ook dit vind ik tekstueel gezien behoorlijk sterk.
The Sea Still Sings klinkt als een echte zeemansballade maar dan op een minder duistere manier zoals dat op Mother Fist gebeurde. Subtiel komen de klanken tot je en doen je langzaam opgaan in de golven van de zee.
Carnival of Life zet het wereldse voort en doet dat d.m.v. een frans tintje. Gastartieste Marie France is hier mede verantwoordelijk voor. Deze transeksueel is een bekendheid in Frankrijk en heeft vaker met Almond samengewerkt.
Afsluiter Orpheus in Red Velvet heeft wederom wat oosterse invloeden en klinkt erg filmisch. Het sluit Enchanted op grootse wijze behoorlijk kitscherig af. Kitsch met klasse zoals user dazzler het zo mooi verwoorde.

Nu ik dit album weer zo opnieuw heb beluisterd kan ik niet anders concluderen dan dat het me al bijna 20 jaar enorm weet op te zwepen zonder ook maar enigszins aan kracht in te boeten. Bij deze besluit ik dan ook dat er een halfje bij moet en dat het dus naar de volle 5* gaat.

wcs
Nog es beluisterd maar (hoewel een leuk album) geen meesterwerk wat mij betreft. Maar van het topniveua heeft ie er een stuk of 7,8 dus ja... moest hij de lat maar niet zo hoog leggen dan

avatar van dennisversteeg
Dit is mijn favoriete album van Marc Almond. Ieder nummer is een kort verhaaltje vol sfeer en meestal duistere emoties. De muziek en zang is uitbundig en de mix tussen orkestjes en electronica is precies goed. Alles is net kitsch genoeg, maar gaat nergens overboord.

Het absolute hoogtepunt is Almond's meest briljante (IMHO) nummer: A Love Spurned over de bedrogen partner die wraak komt halen met z'n extravagante intro, de donkere ritmische cello begeleiding en de briljante, gevarieerde zang.

avatar van dennisversteeg
Ondertussen heb ik ook Mother Fist en die is Enchanted voorbij gegaan als favoriet, maar Enchanted blijft een topalbum natuurlijk

dennisversteeg schreef:

Ik merk dat je ook The Stars We Are met een half puntje meer beloond hebt dan Enchanted?

dazzler schreef:

Gecorrigeerd

avatar van Brunniepoo
Een verschrikkelijk kitscherig album waarvan niet alle nummers me even goed bevallen maar dat in Madame de La Luna , A Lover Spurned en Deaths Diary wel een paar hele sterke nummers kent.

avatar van vigil
Kitscherig? Niets voor Marc

avatar van Jan Wessels
Een tijdje geleden erg positief verrast door het album The Stars We Are heb ik dit album gekocht naar aanleiding van de positieve reacties op MuMe.
Na een paar keer beluisterd te hebben concludeer ik dat de edelkitsch van The Stars We Are blijkbaar nog een stukje verder kon worden doorgetrokken. Resulterend in een album wat voor mij helaas "over the top" is. Dit begint lichtjes naar De Toppers in Concert te neigen. 3*

Jan Wessels schreef:
Dit begint lichtjes naar De Toppers in Concert te neigen. 3*

Gek, voor mij is het net andersom.
Ik vind Echanted aardser en The Star We Are (what's in a title) hemelser en sprookjesachteriger klinken.