Javier Navarrete - El Laberinto del Fauno (2006)

Alternatieve titel: Pan's Labyrinth

Spanje
Score
Label: Milan

1. Hace Mucho, Mucho Tiempo (2:14)
  2. El Laberinto (4:07)
  3. La Rosa Y el Dragon (3:36)
  4. El Hada Y el Laberinto (3:36)
  5. Las Tres Pruebas (2:06)
  6. El Arbol Que Muere Y el Sapo (7:12)
  7. Guerrilleros (2:06)
  8. El Libro de Sangre (3:47)
  9. Nana de Mercedes (1:39)
  10. El Refugio (1:32)
  11. El Que No Es Humano (5:55)
  12. El Rio (2:50)
  13. Un Cuento (1:55)
  14. Bosque Profundo (5:48)
  15. Vals de La Mandragora (3:42)
  16. El Funeral (2:45)
  17. Mercedes (5:37)
  18. La Luna Llena Y el Fauno (5:08)
  19. Ofelia (2:19)
  20. Una Princesa (4:03)
  21. Nana del Laberinto del Fauno (1:47)
avatar van leviwosc
Wie de film heeft gezien weet al hoe geweldig de muziek is! Erg mysterieus die muziek, zeer smaakvol gecomponeerd.

Kippenvel!

avatar van larco
prachtige verhaallijn, mooie beelden, en emotie

avatar van dynamo d
larco schreef:
prachtige verhaallijn, mooie beelden, en emotie

Dit lijkt mij commentaar op de film en niet op de score.

avatar van Psycholamp
Waar is deze cd te krijgen? Ik heb 'm nooit kunnen vinden.

Psycholamp schreef:
Waar is deze cd te krijgen? Ik heb 'm nooit kunnen vinden.

Gevonden! Erg mooi cd-tje!

Father McKenzie
Ik klikte gewoon wat door; iemand had Hot August Night van Neil Diamond in zijn/haar top tien staan, en deze stond daar ook in, ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Wat voor filmmuziek is dit dan wel?

Geen idee, maar mijn interesse is wel gewekt.

neo
Kort gezegd is het een score met een veelvoud aan magische, mysterieuze klanken, maar die vooral overwegend naargeestig en donker is. Het is als een duister sprookje.

Father McKenzie schreef:

Wat voor filmmuziek is dit dan wel?

Geen idee, maar mijn interesse is wel gewekt.

Kijk eerst ook even de film. Is een mooie film, waarbij de muziek uitstekend past.

avatar van thomzi50
Sterke score, die vooral prachtig begint: de grens tussen weemoed, betovering en mystiek is in dat kinderwijsje adembenemend. Verder blijft het sfeervol, maar wordt het op veel momenten toch net iets te gewoon voor mij; echt ontroerend wordt het nergens meer, echt weemoedig ook niet. Daarom: 3,5*

avatar van SpaceyKing99
De film schijnt al geweldig te zijn, is deze score het beluisteren waard?

avatar van robbizzel
och wat prachtig toch, in combinatie met de film werkelijk geniaal ( 1 van de weinige films + soundtrack die me echt stil krijgt ). wat een einde ook met die muziek erbij, erg mooi en tegelijk toch ook wel best bruut.

avatar van kobe bryant fan
El Laberinto del Fauno had alles wat het nodig had om een goede plaat te kunnen worden, het is erg sfeervol, de composities klinken zeker niet slecht en de muzikanten stoppen heel wat gevoel in hun instrument.

Toch ben ik niet overtuigd. El Laberinto del Fauno klinkt bevoorbeeld al veel te lang en alhoewel Javier goede composities schrijft, schrijft hij niet gevarieerd genoeg om mij 73 minuten lang te kunnen boeien zonder dat ik ook maar eens naar de klok kijk.
En dat is erg jammer want, het klinkt bij vlagen spannend, emotioneel en donker.

Maar dat is niet het enige wat me stoort aan deze plaat.
Want soms weet hij een bepaalde spanning en climax te maken in zijn muziek zoals in La Luna Llena Y el Fauno wat hij overigens erg goed deed. Maar soms gaat het gewoon de bombastische kant op, en komen er opeens koren bij.
Iets wat absoluut niet past, en de sfeervolle muziek niet meer dan een achtergrondmuziekje doet worden.

Toch een ruime 3*, omdat dit toch een erg sfeervol plaatje is geworden dat jammer genoeg een tekort aan variatie heeft en af en toe wat minder bombastisch mogt zijn. 3*

avatar van tbouwh
Schitterende filmmuziek. Javier Navarrete zei mij niets als componist, maar nadat ik onlangs de film bekeek kon ik niet anders dan deze score uitvoerig beluisteren. De film is een duister sprookje; enigszins kinderlijk sprookjesachtig, anderzijds ontzettend donker en gewelddadig, tegen de achtergrond van na de Spaanse Burgeroorlog. De muziek brengt die sfeer erg goed tot uitdrukking; het sprookjesachtige hoor je goed terug in nummers als 'a Tale' , 'The Labyrinth' en 'A Princess'. Toch is de muziek ergens op de achtergrond altijd wel dreigend. In sommige tracks komt dan de donkere sfeer goed tot uiting ( denk aan het oorlogsthema Guerrilleros, Mercedes en Pan & The Full Moon). Resultaat is een album vol nummers die bijna allemaal fijn wegluisteren, en een mooi sferisch geheel vormen. Los fantastisch, maar in combinatie met de film nog beter. Favorieten: Rose, Dragon, The Funeral en het schitterende 'Lullaby'-thema. Ruim 4,5*