Microdisney - The Clock Comes Down the Stairs (1985)

Ierland
Label: Rough Trade

1. Horse Overboard (3:56)
  2. Birthday Girl (4:12)
  3. Past (4:32)
  4. Humane (3:13)
  5. Are You Happy? (5:30)
  6. Genius (4:23)
  7. Begging Bowl (5:40)
  8. A Friend with a Big Mouth (3:31)
  9. Goodbye- It's 1987 (4:15)
  10. And (4:33)
avatar van divart
2 stemmen, 0 berichtjes. Het is wat karig voor zo'n goed album. In 1989 nog door de lezers van de The Sunday Tribune uitgeroepen als beste album van de jaren 80.
Vind dit net zo goed als zijn voorganger. Het album heeft een ietsje minder sfeer, maar de nummers zijn net even iets beter en puntiger.
Mooiste nummer is voor het laatste bewaard.

avatar van vinejo
Heel erg van genoten in de tijd...
Krijg er een raar gevoel van in de keel als ik eraan terugdenk.
Time passes fast...
Snik.

Tomio
Ik ben het eens met de lezers van The Sunday Tribune. De scherpe, humoristische en soms politiek geladen teksten van Cathal Coughlan staan in contrast met de verfijnde melodielijnen van Sean O'Hagan en dat maakte deze band bijzonder. Er staan heel veel prachtige nummers op dit album, maar Are You Happy? is voor mij het hoogtepunt.
Verschil in muzikaal inzicht tussen Coughlan en O'Hagan zal waarschijnlijk de reden geweest zijn van de uiteindelijke breuk eind jaren 80, gezien ook het grote verschil in muzikale richting tussen de bands waarin zij hun carierres voortzetten (Coughlan in The Fatima Mansions en O'Hagan in The High Llamas).

Tomio
Komend jaar op 2 juni zullen Cathal Coughlan, Sean O’ Hagan, Jon Fell en Tom Fenner weer als Microdisney op het podium staan in de National Concert Hall in Dublin voor een live performance van “The clock comes down the stairs”. Zij zullen dan de “IMRO/NCH Trailblazer Award 2018” ontvangen, een prijs die de Irish Music Rights Organisation & National Concert Hall in het leven geroepen hebben om significante albums van iconische Ierse musici te eren. Veel Ieren beschouwen dit album van Microdisney als het beste Ierse album ooit!
Het concert op 2 juni is al uitverkocht, maar op 9 juni zal deze performance ook te zien zijn in Barbican Hall in Londen.

De enige keer, dat ik Microdisney live heb zien optreden was in Leiden, in 1985, enkele maanden voor het verschijnen van dit album, toen nog voor een handjevol toeschouwers. Dit album bewerkstelligde, dat ook Microdisney voor een groter publiek kon optreden, zeker in de daarop volgende tour met The Go-Betweens.

Geweldig dat deze band anno 2018, 30 jaar na het uit elkaar gaan, nog in het zonnetje gezet wordt!

avatar van johan de witt
Pijnlijk om te lezen dit bovenstaande, inmiddels is Cathal Coughlan overleden. RIP.
Dit blijft hun mooiste, ja.