The Bonzo Dog Band - Tadpoles (1969)

Label: Liberty

1. Hunting Tigers Out in "Indiah" (3:08)
  2. Shirt (4:28)
  3. Tubas in the Moonlight (2:24)
  4. Dr. Jazz (2:42)
  5. Monster Mash (2:59)
  6. I'm the Urban Spaceman (2:24)
  7. Ali Baba's Camel (3:31)
  8. Laughing Blues (3:44)
  9. By a Waterfall (3:11)
  10. Mr. Apollo (4:21)
  11. Canyons of Your Mind (3:02)
  12. Boo! * (3:17)
  13. Readymades * (3:08)
  14. Look at Me I'm Wonderful * (1:45)
  15. We Were Wrong * (2:31)
  16. Craig Torso Christmas Show: The Lady Is a Tramp / the Last Waltz / Calling All Workers * (6:45)
avatar van Oldfart
Ik herinner me vooral buikpijn, heeeel veeel buikpijn.

Van het lachen.

Het meest toegankelijke Bonzo album denk ik; voor de beginner wellicht; met het hitje "Urban Spaceman" , ook bekend vanwege de McCartney connectie.

Tevens voorzien van de mooiste Elvis persiflage uit de popgeschiedenis die ik ken: Canyons of Your Mind.( let vooral ook op die fabuleuze gitaarsolo )

Maar pas op: gevaarlijk is Laughing Blues !! ( when in the right/ wrong mood)

I'LL REPEAT THAT !!

Ik herinner me vooral buikpijn, heeeel veeel buikpijn.

Van het lachen.

Maar pas op: gevaarlijk is Laughing Blues !! ( when in the right/ wrong mood)

(voor de kenners)

Dit was overigens ook weer zo'n mooie hoes: als je de binnenhoes verschoof veranderden de afbeeldingen in de bril van Vivian Stanshall, de stand van de ogen van de drummer "Legs " Larry Smith en de inhoud van de hersens van de gitarist, Neil Innes. (vgl. Led Zeppelin)

En die McCartney connectie?
Onder het pseudoniem "Apollo C. Vermouth" produceerde ons Fab Four lid het nummer "Urban Spaceman".

De Beatles waren grote fans van de Bonzo's en daarom vroegen ze de band ook het nummer "Death Cab for Cutie" in de film Magical Mystery Tour te spelen.

Magical Mystery Tour

avatar van Droombolus
Bonzo rules ! Oh really ? No Sir, O'Reilly !

De Bonzo's hadden een humor die nooit meer geëvenaard is in rock muziek. Alhoewel, rock ?

avatar van Paalhaas
Jij kunt er trouwens ook wat van met je nickname.

avatar van ZOLTAR
Ik heb een andere hoes,
en de plaat heet I'm the urban spaceman.
????????

ZOLTAR schreef:
Ik heb een andere hoes,
en de plaat heet I'm the urban spaceman.
????????

Zowel de US release als de 70s UK Sunset release werd uitgebracht onder die titel omdat ze zowaar een hitje skoorden met dat nummer.
Op de Sunset hoes zitten de heren "in outer space" maar wel op een zebrapad kompleet met "waarschuwings-lichtbol-op-zwart/witte paal" ...... die dingen hadden we in de 60s ook in Nederland maar ik ben kompleet vergeten hoe ze ook al weer heetten ........ Knipperbol ofzo ?

Enniwees, de Sunset release is nog jaren in trek geweest bij de verzamelaars omdat de singles-edit van Canyons Of Your Mind er per verkeerd abuis op terecht gekomen was in plaats van de LP mix. Die singles-edit, waarop Sir Viv een aankondiging doet door het intro heen: "This is the B-side of our platter sports fans and I'm singing for you covered in sequins" , stond in de UK op de achterkant van het Urban Spaceman singletje. Intussen staat die edit natuurlijk gewoon als bonus op de Remaster ....... van The Doughnut At Granny's Greenhouse dan .......

avatar van ZOLTAR
Thanx Droombolus,

Ik ben hier naar gaan luisteren door 'Death Cab For Cutie' (de band). Dat is een song op 'Gorilla'. Maar het monty phytoneske vind ik zo leuk dat ik alle plaatjes wel wil hebben.
Doet mij ook sterk denken aan Jonathan Richman.

Heeft dat nummer 'I'm the urban spaceman' ook iets van doen met Paul McCarthy? Zoiets hoorde ik namelijk van mijn collega.

ZOLTAR schreef:

Het nummer werd geproduceerd door Macca onder een alias. Eigenlijk mocht het niet in de publiciteit komen, maar ja ..........het gerucht alleen al was genoeg om er een hit van te maken.

avatar van japser121
Ik ken The Bonzo Dog Doo-Dah Band enkel van Do Not Adjust Your Set, een voorloper van Monty Python's Flying Circus.
Daarin speelden ze Monster mash en death cab for cutie, allebei goeie liedjes.
Ze hebben bij mij een goede indruk nagelaten en aan de andere reacties te zien is er nog meer goeds, maar waar vind je hun albums???

avatar van Droombolus
Dan heb je precies de juiste CD uitgezocht om je post bij te plaatsen, want Tadpoles bestaat prakties helemaal uit liedjes uit Do Not Adjust Your Set !

Ik koop eigenlijk alleen nog maar bij web-stores ........ Op het ogenblik zijn alle orginele albums voor 7.99 te koop bij Cosmox ......

avatar van japser121
Waar vind ik Metaphorically Speaking en Captain fantastic, We Love You(of is dat geen liedje van Bonzo Dog Doo Dah band)?

avatar van Droombolus
Uh nee, beide nummers niet voor zover ik weet .....

Stijn_Slayer
Ik denk dat ik dit het beste Bonzo album vind. 'Shirt' is bijvoorbeeld werkelijk waar fantastisch!

Ik heb direct maar even de box Cornology besteld, want ik had alleen pas 'Make Up and Be Friendly' op LP. 16 euro lijkt me een hele mooie prijs voor al hun werk (op het recente werk na).

Stijn_Slayer schreef:
Ik heb direct maar even de box Cornology besteld.

Vrolijk goede vertoning !

avatar van Japsuh
Echt een geweldig album! Ik heb de U.S. versie op lp, hierop ontbreekt helaas I'm the Urban Spaceman.