Boudewijn de Groot - Boudewijn de Groot (1964)

Folk / Pop
Label: Decca

1. Strand (2:30)
  2. De Morgen (2:24)
  3. Delirium (3:39)
  4. Elégie Prénatale (2:00)
  5. Sexuele Voorlichting (1:30)
  6. Referein Voor... (2:29)
Feeder
Een kwartiertje is inderdaad helemaal niet veel...
Maar wat is het toch een heerlijk kwartiertje

Het hoogtepunt van deze EP is uiteraard 'strand'. Alhoewel ik deze song nu al m'n hele leven ken moet ik nog steeds spontaan glimlachen als ik het hoor. Uitermate grappig, zo zou ik het omschrijven.
Zinnetjes als : 'en vader z'n auto wordt vermoord, vakkundig in een boom geboord' getuigen van een gezond gevoel voor humor van de beide heren.
De Morgen is een aangenaam liedje maar ik heb al betere dingen gehoord, het is en blijft een mooie song maar ik zit tijdens de luisterbeurt toch te wachten op 'delirium'.
Delirium vind ik een klein kunstwerkje, je vindt er de gevoelens in terug waarmee Boudewijn en Lennaert worstelden destijds. Alhoewel de meeste mensen er anders over denken vind ik dit 1 van de betere Boudewijn nummers.

Elégie Prénatale is het enige liedje dat ik zou durven skippen, ik zeg wel 'durven'. Het stoort niet maar het werkt ook niet op de zenuwen.
Sexuele voorlichting is weer zo'n song waarvan de lachkriebels naar boven komen.
'De ooievaar heeft afgedaan, waar komen de kindertjes nu vandaan ? ' Heerlijk toch ?
Tenslotte hebben we 'Refrein voor...' een mooie afsluiter van een klein en fijn plaatje.

Wat me vooral aantrekt in de eerste werken van Boudewijn is de jeugdigheid waarin alle songs baden.
Strand is kortom een aangename ervaring, hier werd het reeds duidelijk dat deze Nederlander flink wat in z'n mars heeft. Maar wie had kunnen voorspellen dat hij enkele jaren later twee weergaloze albums als 'voor de overlevenden' en 'picknick' op de wereld zou loslaten ?

Deze EP is ook te vinden op het debuut en dan als bonustracks.

Feeder
aERodynamIC schreef:
Deze EP is ook te vinden op het debuut en dan als bonustracks.

Oei, was ik dat dan vergeten vermelden ?

Hoe opmerkzaam van die goeie ouwe Eric

avatar van Stijn_Slayer
Strand, heb ooit ergens een topic geplaatst of iemand het na kon zingen. Een enkeling kwam in de buurt .

Geniaal kwartiertje muziek.

Joy
strand heeft de leukste nederlandse tekst die ik ooit gehoord heb

wat ene geniale vertolking van een studententijd (althans ik denk altijd terug aan mijn eigen studententijd als ik het hoor

avatar van Casartelli
Stijn_Slayer schreef:
Strand, heb ooit ergens een topic geplaatst of iemand het na kon zingen.

avatar van Arrie
Tja, op zich wel een grappig debuut-EP'tje, niet echt te vergelijken met zijn latere werk, en ook Boudewijn en Lennaert moesten natuurlijk erg vinden, maar alles wat ik zo goed vind aan de latere muziek van Boudewijn is hier nog nauwelijks terug te vinden. Ik hou juist van die mooie melancholische popliedje, met rake teksten van Lennaert Nijgh waar je je soms zo mooi in kunt herkennen, en die vaak prachtig geformuleerd zijn. Hier zingt Boudewijn echter nog cabareteske vlugge liedjes met grappige teksten. Leuk om eens te horen, maar zeker geen blijver voor mij.

Muzikaal stelt het maar weinig voor, Boudewijn de Groot moest ook nog duidelijk groeien als zanger. Strand is bijzonder simpel, waarbij een grappige tekst afgeraffeld wordt. Ik hoor er weinig in, ik zou het misschien leuk vinden als het langs zou komen op een cabaretvoorstelling, maar zelf opzetten? Nee. De Morgen ligt gelukkig wel in de lijn van zijn latere werk, maar is wel wat minder, en zelfs ietwat saai. Muzikaal gezien stemt Delirium me ook niet echt vrolijk, het nummer klinkt alsof maar niet vooruit te branden is, en het refrein is naast simpel, en zeurderig ook nog eens waardeloos gezongen. Bij zo'n nummer lijken de 3,5 minuut wel erg lang te duren.

Elégie Prénatale kan ik wel waarderen, en vind ik hier het mooiste nummer. Ook simpel, maar wel gewoon een mooi akoestisch liedje over vroege zwangerschap (voor je huwelijk). Mooie tekst, en Boudewijn zingt hier nog best mooi, het komt oprecht over. Prima vroege samenwerking van De Groot en Nijgh.
Seksuele Voorlichting is weer zo'n flauw liedje a la Strand, waar ik niks mee kan. De afsluiter Referein Voor... ligt een beetje in dezelfde lijn als De Morgen. Wel aardig, maar nog niet echt bijzonder en ietwat saai.
Al met al dus een weinig bijzonder, en ik durf zelfs te zeggen, zeer matig plaatje, dat nog weinig laat doorschemeren over de geweldige muziek die de man (of eigenlijk: de twee mannen) later zou maken.