Robert Henke - Layering Buddha (2006)

Duitsland

8. Layer 008 (3:16)
  9. Layer 009 (8:16)
  10. Layer 010 (6:50)
avatar van eviljoke
Door ElMeroMero opgepikt. Wat een sublieme plaat. Een beetje in de stijl van Basinski en Kiln.
Later meer....
En waarom wordt het label hier weer ingekort tot imbalance, terwijl het imbalance computer music is?

avatar van Gyzzz
Inderdaad een sublieme plaat. Vooral tegen het einde wordt het echt extreem mooi en vormen de nummers onderling een perfecte balans tussen puur zweverig en wat meer schokkerig.

avatar van Dr-Gonzo
Mijn eerste kennismaking met Robert Henke. Hier kan ik halverwege mijn tweede luisterbeurt al 4,5* aan kwijt. Erg fraaie ambient. Zo heb ik het graag. Is eerder werk van deze figuur vergelijkbaar goed?

avatar van eviljoke
Je hebt al sterren gegeven aan eerder werk van deze man, namelijk onder het 'monoloke' duo maakt hij ook muziek.

avatar van dudehere
En iemand al een Buddha Machine aangeschaft.

Ik ga ook eens achter deze plaat aan, werd nieuwsgierig na de recensie op Kindamusik.net

avatar van John Doe
Lijkt me wel erg leuk om te hebben Er staan zeker een aantal mooie ambient loops op, hoewel ik met de mp3's nog geen goed lopende loopjes heb gemaakt is dat met enige fantasie wel te horen.

Dit album vind ik trouwens ook goed. Met de originele loops is flink gespeeld, soms redelijk soms heel mooi. Vooral de latere nummers doen het goed.

Ik heb die Buddha Machine al vaak willen kopen, maar aangezien het toch vooral een hoog novelty gehalte heeft voor iemand die er vervolgens toch niets creatiefs mee gaat doen (lees: ik dus) koop ik liever een cd/lp. Zoals deze bijvoorbeeld.....

Heb 'm nog niet, maar dat vinyl boxje ziet er zeer mooi uit! Als ik 'm eens tegenkom kan ik niet garanderen dat ik me zal inhouden.

Sietse
na een paar keer beluisteren is deze ook op de lijst voor aankoop komen te staan.

Inderdaad eens een keer kijken of ik dat pakketje met vinyl kan krijgen.

Vooralsnog 4 a 4,5 ster met hoge hang naar het laatste.

avatar van Dr-Gonzo
eviljoke schreef:

Haha, nu je het zegt, ik zie het ja. Waarschijnlijk ben ik via Monolake bij dit album terecht gekomen. Had alleen niet onthouden/begrepen dat Henke daar ook deel van uitmaakt

avatar van eviljoke
De eerste toevoeging van mij die goed op weg is om over de 10 stemmen te gaan. . En dat na nu al 430 toevoegingen .

avatar van Nagelschip

Pijnlijk he

Sietse
hahaha...

maar wel een mooi gemiddelde heh

ElMeroMero
eviljoke schreef:

Dat geldt volgens mij ook voor een half duizend van mijn toevoegingen. Dus niet getreurd, het kan nog erger

Over deze plaat overigens niets dan lof. Voor dit soort organische duistere ambient mag je mij altijd uit mijn nest halen.

avatar van Antie
Wel interessante artiest die robert henke, naast zijn samenwerking bij monolake, eigen platenlabel.
Ook nog eens zijn bijbrengst bij het ontwikkelen van de software Ableton.
Moet wel nog wat wennen aan dit album,
Tot nu toe weten layer 4,7 en 10 me volledig te boeien

avatar van trebremmit
Heerlijk duistere ambient, precies zoals ik het mooi vind.

avatar van Rhythm & Poetry
Het geluid van dit album doet me denken aan een kaasschaaf die op tafel ligt. Ongeroerd ligt hij daar. Mensen zien de kaasschaaf liggen maar raken hem met geen haar aan. Het is stil in de kamer terwijl de deur van de koelkast openstaat. De deur van de diepvries is wel dicht maar zowel vriesvak 3 als 5 is tijdelijk buiten werking. Ja aan dat geluid - precies dat geluid - doet dit album mij denken.

Een sterk staaltje rust dat Robert Henke laat horen op Layering Buddha, ik ben er wel van onder de indruk. Het blijft de gehele plaat spannend door de vele duistere tonen. Daardoor is dit uiteindelijk een verrassend, donker en erg interessant album geworden. Een welverdiende 4* voor Layering Buddha.

tuktak
uhh juist jah, een kaasschaaf...

tuktak
zeergoede ambient plaat van henke. vaak vind ik artiesten of heel erg gericht op sfeer, of erg gericht op techniek. henke bezit beide kwaliteiten, en weet dit ook meestal te combineren tot een fijn geheel. weinig artiesten is dat op die manier gegund.
ik ben wel benieuwd naar de geluiden uit die buddha machine, en in hoeverre dat verwerkt is in dit album.

avatar van robbizzel
Volgens mij kloppen deze tracktijden niet?

avatar van trebremmit
Kloppen inderdaad niet, ik stuur even een correctie in.

Edit: En het is al aangepast.

avatar van robbizzel
Thanks! Vanochtend weer even helemaal beluisterd, beetje vreemd toch om de dag mee te beginnen eigenlijk ( kies ik overigens zelf voor ), maar wat een sfeer en onderhuidse spanning, genieten!

avatar van perrospicados
Wat leuk om zo'n fraai album uit 2006 te ontdekken.