The Shadows of Knight - Back door Men (1966)

Label: Sundazed

1. Bad Little Woman (2:37)
  2. Gospel Zone (3:19)
  3. The Behemoth (2:34)
  4. Three for Love (3:11)
  5. Hey Joe (5:42)
  6. I'll Make You Sorry (2:42)
  7. Peepin' and Hidin' (3:01)
  8. Tomorrow's Going to Be Another Day (2:23)
  9. New York Bullseye (2:43)
  10. High Blood Pressure (3:38)
  11. Spoonful (2:57)
  12. Gospel Zone [Single Version] (3:20)
  13. Willie Jean [Single Version] (2:50)
  14. I'm Gonna Make You Mine [Single Version] (2:30)
avatar van Droombolus
Leuke plaat hoor, maar eigenlijk heb ik aan de Dark Sides comp van Rhino ( ook nog eens fantasties geremastered door Bill Inglot himself ) genoeg wat The Shadows betreft.

Eerlijk gezegd vind ik hun belangrijkheid in de 60s garage-rock nogal overdreven worden over het algemeen. Kwa sfeer, produktie en repertoire keuze leggen ze het voor mij toch duidelijk af tegen bands als bijv. the Chocolate Watch Band en Blues Magoos.

avatar van nlkink
Dit is hun tweede album en samen met hun debuutalbum eigenlijk het belangrijkste werk van de groep. Naast de snoeiharde garagerock bevat dit album ook folk- en psychedelische invloeden.
Een verzamelaar als Dark Sides is inderdaad ook leuk maar als ik Gloria en Back Door Man een keer voor een leuk prijsje tegenkom op een beurs laat ik ze niet liggen.
Hierna begon het gedonder met bezettingswisselingen en ging het hard achteruit met de groep. Tijdens het opvolgende album Shake uit 1968 bevatte de groep nog maar een origineel lid en bestond de helft van het materiaal uit bubblegum liedjes.

avatar van jorro
Prima album. Behoorlijk ruig voor die tijd vermoed ik.
Twee mooie openers en vervolgens een instrumentaal nummer, The Behemoth. Een fijn stukje gitaarwerk met een oosterse tint.
Ook de uitvoering van Hey Joe is zeer geslaagd. Het mooiste nummer van het album als je het mij vraagt. Ook hierin een oosters aandoende gitaarsolo.
Een goede cover van Peepin' and Hidin' een onvervalste blues die beter bekend is als Baby What You Want Me to Do (Jimmy Reed).
Tomorrow's Going to Be Another Day vind ik vervolgens wat minder. Dat geldt ook voor het instrumentale New York Bullseye
Erg mooi is ook de cover van Spoonful.(Howlin Wolf, 1962).
Een aardige toegift zijn de 3 slotnummers
69 in de 100 Greatest Albums of 1966 en 217 in Best Ever Albums van dat jaar