Puressence - Puressence (1996)

Label: Island

1. Near Distance (4:39)
  2. I Suppose (4:13)
  3. Mr. Brown (5:02)
  4. Understanding (4:27)
  5. Fire (4:05)
  6. Traffic Jam in Memory Lane (3:16)
  7. Casting Lazy Shadows (3:36)
  8. You're Only Trying to Twist My Arm (4:27)
  9. Every House on Every Street (4:03)
  10. India (6:03)
avatar van titan
titan (crew)
Gedreven en melancholische rock, die de wonderschone stem van zanger James Mudriczki (vergelijkbaar met Geneva's Andrew Montgomery) als extra wapen heeft. 4,5*

avatar van starsailor
prachtige muziek/stem die je in andere sferen brengt. Muzikaal niet te vergelijken met Geneva.

avatar van TerryA
starsailor schreef:
... Muzikaal niet te vergelijken met Geneva.
maar de stem wel

Puressence waren een van de meer ongewarderde bands toen dertijd uit Manchester - ze hadden niet zo lang geleden nieuwe singel uitgebracht (maar niet op Island records)

Stem wel inderdaad.

Ja, ken ik. Palisades heet die single.

avatar van TerryA
starsailor schreef:
...Palisades heet die single...

en Palisades zal op de nieuwe album zijn dat uitkomt in September: "Don't Forget To Remember" (Reaction Records). Ze zijn ook op tour over in de UK rond dezelfde tijd.

TerryA schreef:

Kwamen ze maar eens naar NL....

avatar van Joy4ever
Ik vind het nieuwe album van de heren toch een stuk beter dan wat ze hier laten horen. Daar zit wat meer diepgang in wat mij betreft.

avatar van DjFrankie
Op de gok gekocht op discogs. En zeer zeker met een goed gevoel na 2 luisterbeurten, ik begin met 4 maar potentie om door te groeien naar een 4,5 is aanwezig. Lekkere indie !!

avatar van sjoerd148
Lekker album. Mooie dramatische zang in de trand van Suede ondersteund door krachtig gitaarwerk.
Ook het typische New Wave (of Nu Wave) geluid wordt prima uitgevoerd door Puressence.
De openingstrack (Near Distance), Mr. Brown, Casting Lazy Shadows en You're Only Trying to Twist My Arm springen er na een paar luisterbeurten uit.

sjoerd148 schreef:

Probeer toch wat meer aandacht aan India te besteden. Wat mij betreft Puressence op hun allerbest.

avatar van sjoerd148
starsailor schreef:

Ga ik zeker doen. Was nog niet klaar hier

avatar van Parlotones
Het heeft ook wel wat weg van Placebo. [Mr Brown] en Special Needs van Placebo.

avatar van Parlotones
Ik bedoel de stem van de zanger heeft wel wat van Brian Molko. Ik als groot fan van Catherine Wheel kan ik dit wel waarderen. Op YT word bij de song India # shoegaze gebruikt.

starsailor schreef:

Geweldige band dit album maar ook het album Only Forever is geweldig. songs als Standing in your shadow , It doesn't matter anymore , Gazing down , Don't know any better , Never be the same again. Ik heb deze band al een tijdje erg hoog zitten. Die zanger heeft een prachtige stem. Wel erg laat ontdekt ik was vanaf het eerste uur in de 90's een KINK fm luisteraar maar muziek van deze band nooit voorbij horen komen. Beluisteren met een koptelefoon word het nog mooier mag ik zeggen meer diepgang? Nog zo'n vergeten band die in het rijtje past is The Asteroid#4 . The Outside , Hold On , My Love Ik vergelijk de zang wel met Jonathan Donahue van Mercury Rev.