Syl Johnson - Is It Because I'm Black (1970)

Soul
Label: Twinight

1. Is It Because I'm Black (7:35)
  2. Come Together (3:15)
  3. Together, Forever (2:50)
  4. Everybody Needs Love * (3:37)
  5. Soul Heaven * (2:35)
  6. Concrete Reservation (2:27)
  7. Black Balloons (2:36)
  8. Walk a Mile in My Shoes (2:47)
  9. I'm Talkin' Bout Freedom (3:35)
  10. Right On (7:10)
avatar van Reijersen
Wederom weet vergeten soulgrootheid Syl Johnson te overtuigen met dit album. Heerlijk genietbare soul en vooral de sterke stem van Syl valt op.

avatar van dj maus
I'm Talkin Bout Freedom is toch wel het hoogtepunt van deze plaat!

De titeltrack werd nog best smaakvol door de Wu-Tang Clan gebruikt.

avatar van Echoes Planet
Het is jammer dat Syl voornamelijk in de schaduw van Al Green, Marvin Gaye en andere grootheden binnen het genre heeft gestaan. Uiteraard is Syl de uitgeknipte persoon voor een sterke soulplaat, met zijn diepe stemgeluid raakt hij altijd een gevoelige snaar. Verder is de plaat vrij uitgesproken qua lyrics die ingaan op racisme, politics en andere controversiële punten die in de jaren '60 en '70 een grote rol speelden binnen de Amerikaanse cultuur. Daarbij komt dat Syl bijzonder geloofwaardig en oprecht zijn filosofie deelt. De plaat zit muzikaal overigens ook scherp in elkaar. Al met al (en tot mijn spijt) een vergeten pareltje binnen soul scene.

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
dj maus schreef:
I'm Talkin Bout Freedom is toch wel het hoogtepunt van deze plaat!

De titeltrack werd nog best smaakvol door de Wu-Tang Clan gebruikt.

Zomaar één van de beste soultracks die ik ooit heb gehoord. Er is onevenredig weinig aandacht voor dit nummer als je het mij vraagt (tov het titelnummer)

avatar van Osiris Apis
Kom op, nog 1 stem voor de soul top 50!

avatar van Dakduivel
Graag gedaan. Prachtig album.

avatar van Osiris Apis
Mooi, op nummer 20 staat hij.
Idd prachtig album. Met veel bezieling gezongen, instrumentaties zijn ook top!
Ik heb dit album een tijd niet geluisterd, maar eens een keertje weer op de platenspeler leggen.

Lekkere, rauwe soul....... soms heb je niet meer nodig op een zaterdagmiddag. Plaat op de platenspeler en gaan! Dat is dit album voor mij.