Blackmore's Night - Winter Carols (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Rock / Folk
Label: AFM

1. Hark the Herald Angels Sing / O Come All Ye Faithful (3:50)
  2. I Saw Three Ships (2:40)
  3. Winter (Basse Dance) (3:07)
  4. Ding Dong Merrily on High (3:16)
  5. Ma-O-Tzur (2:19)
  6. Good King Wenceslas (4:44)
  7. Lord of the Dance / Simple Gifts (3:34)
  8. We Three Kings (4:48)
  9. Wish You Were Here (5:02)
  10. Emmanuel (3:32)
  11. Christmas Eve (4:20)
  12. We Wish You a Merry Christmas (1:21)
  13. Hark the Herald Angels Sing / O Come All Ye Faithful [Live from Minstrel Hall] * (4:11)
  14. Emmanuel [Live from Minstrel Hall] * (4:34)
  15. We Three Kings [Live from Minstrel Hall] * (5:24)
  16. Ma-O-Tzur [Live from Minstrel Hall] * (2:11)
  17. Good King Wenceslas [Live from Minstrel Hall] * (6:12)
  18. Christmas Eve [2013 Version] * (4:32)
  19. Christmas Eve [Radio Edit - German] * (3:55)
  20. Christmas Eve [Radio Edit - English & German] * (3:55)
  21. Christmas Eve [Radio Edit - English] * (3:55)
Hier zat ik als Blackmore fan helemaal niet op te wachten.
Wat een saaie cd. Niet waard om de naam Blackmore te dragen.

avatar van Bluebird
Zeer fraai en sfeervol album voor de donkere dagen van december. Blackmore's huidige stijl leent zich bij uitstek voor dit soort cd's.

het betere kerstwerk.
past zeker bij de groep.

Ik hoor het liever als die afgezaagde zogenaamde top kerstsongs

Zie ook bijvoorbeeld transsiberian orchestra (kerst ) ook éen van de betere alternatieve kerstmuziek

avatar van Bluebird
Inderdaad heeft TSO enige indrukwekkende kerstrockopera's gemaakt. Als je van melodieuze symfonische metal houdt tijdens de feestdagen is dit een prima keuze. Verder is ook The Jethro Tull Christmas Album beslist een aanrader. En ook Enya heeft momenteel een soortgelijke cd uitgebracht. Hoge kwaliteit deze cd's en idd een verademing t.o.v. het uitgekauwde kerstrepertoire. Veel meer muzikanten met een ''scherp randje'' zouden eens een dergelijke plaat moeten maken.

avatar van musicboy
Dit is voor mij hun zwakste album, wellicht omwille van de afgezaagde kerstdeuntjes. Als het bedoeld is als tussendoortje of als extraatje voor de fans, kan het er mee door.

avatar van Stratman70
Bluebird schreef:
Helemaal mee eens.
Blackmore is niet alleen een voortreffelijke gitarist, maar ook een meester in het arrangeren van bestaande nummers. Dat heeft hij met dit album maar weer eens bewezen. De muziek ademt precies de sfeer van het hoesje uit.

Het kerstalbum waar ik altijd al op heb zitten wachten.

Verspilling van gitaartalent. Toen Blackmore nog een egocentrische hufter was en op het podium met Greensleeved deed wat hij wilde was hij veel en veel interessanter. Zie ook zijn versie van Scarborough Fair.
Na vier liedjes verlang ik al naar het einde. Toch twee sterren, omdat Wish you were here enig ouderwets vuurwerk bevat. Je moet wel de ergerlijke synths en oeh-oeh koortjes negeren.

avatar van Bluebird
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit de enige cd is die rond deze tijd in je speler te vinden is. Ik vind het een verre van slecht kerstalbum als je de egocentrische hufter van weleer even buiten beschouwing laat die tenslotte ook een dagje ouder en wijzer is geworden. Sfeervol, melodieus en sierlijk. De oude traditionals hebben voor mij in ieder geval weer nieuwe glans gekregen door de sfeervolle arrangementen, prachtig gitaarwerk en prima produktie. Cheesy or not, deze plaat heeft een geheel eigen charme. Dit hoor ik dan ook 100 keer liever dan elk jaar dezelfde duffe en saaie opvoeringen door zogenaamde topartiesten.

Bluebird schreef:
Cheesy or not, "Winter Carols" heeft een geheel eigen charme. Dit hoor ik dan ook 100 keer liever dan elk jaar dezelfde duffe en saaie opvoeringen door zogenaamde topartiesten.
Mijn reactie op het bericht van Bluebird komt rijkelijk laat maar ik onderschrijf graag zijn lovende woorden. "Winter Carols" is een kerstalbum waar ik erg vrolijk van word. En de remaster uit 2013 met bonus cd klinkt als een kerstklok. Over ruim vier maanden is het weer zover: Kerst. Een betere cd om in de kerststemming te komen is er niet.

1,5
Die bonustracks van de 2013-heruitgave zijn ingevoerd, de 2021-heruitgave wijkt verder af:

Blackmore's Night - Winter Carols (2021) - Discogs

Dubbel genieten voor de liefhebber en nu ik het nader bekijk zie ik enige logica. Gewoon 4 tracks vooraf de originele tracklist.

Zeker weten!

avatar van Hans Brouwer
Sinds vanmiddag "Winter Carols, The New Deluxe Edition, Remastered in 2021" in huis. Inderdaad dubbel genieten voor de liefhebber. Mijn Kerst 2022 kan nu al niet meer stuk. Candice Night zingt de kerststerren van de hemel en Ritchie Blackmore laat zich op diverse snaarinstrumenten van zijn beste kant horen...

Wat een saaie cd.
Tot zover ga ik met het allereerste bericht en idem de rating mee. Na 2x die dubbel-CD gehoord te hebben laat ik het erbij.

Niet waard om de naam Blackmore te dragen. Dat dan weer niet. Ben fan van Deep Purple en Rainbow en dit valt onder soloprojecten/samenwerkingen en zolang Ian Gillan maar geen kerstalbums uitbrengt is het mij wel best.

B.Robertson schreef:
Wat een saaie cd.
Ik beschouw mijzelf ook als Blackmore fan. En deze fan vindt "Winter Carols" dus zeer de moeite waard. Een fijn album met songmateriaal die het in dit jaargetijde bij mij heel goed doet. Geen elektrisch gitaar geweld inderdaad, maar ook op akoetische snaarinstrumenten is heer Blackmore virtuoos. En Candice Night's zang ligt prettig in het gehoor. "Winter Carols" saai? Met een dergelijke opmerking slaat B. Robertson de plank volledig mis.

Hans Brouwer schreef:

Daar moeten we ook van uitgaan, van jouw luisterbeleving, want je zal dit vaker draaien dan mij.

Is hij ook niet echt meer toe in staat, dat elektrische geweld, als je de herrijzenis van Ritchie Blackmore's Rainbow hoort.

Gaat om mijn luisterervaring en die was nou eenmaal niet anders na een flink deel van mijn tijd in beslag te hebben genomen.