All Them Witches - Sleeping Through the War (2017)

Label: New West

1. Bulls (6:42)
  2. Don't Bring Me Coffee (3:12)
  3. Bruce Lee (3:13)
  4. 3-5-7 (3:58)
  5. Am I Going Up? (5:35)
  6. Alabaster (6:59)
  7. Cowboy Kirk (6:52)
  8. Internet (9:52)
Zompige, gruizige rock. Stonerrock met psychedelische invloeden. Allemaal niet bepaald opwindende ingrediënten, daar we het al vaak genoeg gehoord hebben.

Toch ervaar ik dit anders: het klinkt opzwepend en dat vind ik niet altijd het geval bij dit soort albums.
Al heel snel raak je in een soort hypnose, waarschijnlijk door de bluesy soul invloeden die ze in hun muziek stoppen.
Alabaster heeft wat weg van de laatste van The Veils qua dreiging en ik hoor er ook een echo van The Verve in terug.

Donker, maar toch ook niet deprimerend (misschien door de zang van Charles Michael Parks, Jr. die iets helders in zich heeft).
Tot nu toe is deze band wat aan me voorbij gegaan, maar zo aan het begin van een nieuw muziekjaar is dit zeer zeker geen straf om naar te luisteren, integendeel!

avatar van jurado
Dying Surfer Meets His Maker uit 2015 is een geweldige plaat van een fantastische liveband.
Hier heb ik woest veel zin in. Kan niet mis gaan.

avatar van Banjo
Lijkt dit album veel op Dying Surfer Meets His Maker?
Of is het weer totaal anders...
En live zijn ze echt geweldig inderdaad, dat optreden van vorig jaar staat in de top 3 van mijn beste concert ervaringen van 2016.

avatar van philtuper
Het nieuwe is er zeker wel van af, als dat er ooit al was. Maar het het is wel lekker allemaal en live zijn ze ook zeer goed te versmaden. Ben niet meteen superenthousiast maar Alabaster is een ouderwets goeie track!

Overigens, de eerdere platen zijn stuk voor stuk de moeite waard.

avatar van IMPULS
Nu 1 keer geluisterd. Anders dan Dying Surfer... Eerste nummers pakken niet direct maar gaandeweg zuigt dit album je binnen. De 3 a 4 laatste nummers zijn een luisterervaring, maar mogelijk is de grondslag, het warmlopen zeg maar, gelegd door het eerste deel van dit album.

Anders dus, vaker luisteren. Nummers met ballen maar ook onverklaarbare aantrekkingskracht. Elk nummer lijkt soms een jam, maar er zit een bouwwerk in dat je geboeid blijft houden.

avatar van IMPULS
3 keer geluisterd. En album komt dichterbij over de hele linie. Nauwelijks verstilde momenten zoals op Dying Surfer maar de noiseknop continu open. Opwaarderen naar 4.

avatar van Banjo
Mooi.. ik zal hem morgen even ophalen op plaat denk ik...

avatar van Banjo
het is weer goed, maar het had wel iets meer experimenteler mogen zijn..
Ik heb het gevoel dat ze zich hier wat in houden (na het geweldige Dying Surfer Meets his Maker).
Het is meer een herhaling van stappen zoals in Lightning At The Door.
Ik zal het nog even goed beluisteren maar voor nu .

3 1/2 ster

avatar van andnino
Degelijke rockplaat, luister hem graag bij gebrek aan veel beters dit jaar.

Tips zijn welkom!

avatar van jorro
En ook dit album van All Them Watches herbergt weer een top song, zijnde Bruce Lee. Ook 3-5-7 is een mooie track. Wel lijkt het alsof in dit nummer net als in Am I Going Up? de scherpe kantjes van eerder er wat af zijn. Het klinkt allemaal gemoedelijker dan voorgaande albums. Ze ontbreken ook in Alabaster. Ik durf Cowboy Kirk zelfs redelijk saai te noemen. En dat geldt helaas ook voor afsluiter Internet.

Kende de band niet echt, kwam de naam weleens tegen, zo'n bandnaam vergeet je niet snel, maar m.n. de hoezen intrigeerden me mateloos, zoals wel vaker in het verleden. Op mighty internet wat bandinfo opgezocht en muziek of course. Nou nou, inmiddels ben ik volledig het ATW universum ingezogen. Wat een band, wat een songs, wat een muziek zeg. Invloeden ten over, niks mis mee, elke artiest put wel ergens uit, nietwaar maar ze geven er een originele en eigen draai aan, eigen geluid dus. Dit album bijv., had willekeurig welk album kunnen nemen nu, is een geslaagd en gelaagd album, zeker qua geluid. Muziek met meerdere lagen, prachtige songstructuren, muziek met een fraaie spanningsboog, kortom, wat ik al schreef, wat een band zeg. Zeker met psychedelische invloeden maar er is zoveel meer schoons te ontdekken. Zet je oren open en duik erin, laat je mee voeren op deze maelstroom van muziek. Te beginnen met het gave Bulls en eindigende met het Internet. En alle stations daar in between. Live denkelijk geweldig mee te maken, juist vandaag hun triple vinyl set Live on the Internet aangeschaft, wat lastig te verkrijgen, edoch gelukt, finally. En ook die klinkt ruig, vuig, stevig, meeslepend. Verplichte aanschaf dan ook voor elke zich/haar zelf respecterende muziekliefhebber.