Marc Almond - Heart on Snow (2003)

Label: Psychobaby

1. So Long the Path (So Wide the Field) (3:12)
  2. Strange Feeling (3:40)

met Sergey Penkin

3. Gosudaryunia (3:04)

met Aquarium group

4. Always and Everywhere (I Will Follow You) (3:38)
  5. Oh My Soul (3:30)

9. Romance (4:55)
  10. The Storks (3:52)
  11. Luna (1:59)

met Alla Bayanova

12. White Flowers of Acacia (2:27)
  13. The Glance of Your Dark Eyes (3:43)

met Mikhail Aptekman

14. If Your Affectionate Smile Has Gone (4:09)

met Ilya Lagutenko

15. Sleeping Beauty (3:56)
  16. Just One Chance (4:22)

met Luydmilla Zukena

17. Gone But Not Forgotten (4:24)

met Choir of The Higher Naval Endineering Academy

18. So Wide the Field [Reprise] (1:23)
  19. The Glance of Your Dark Eyes (4:15)

met Mikhail Aptekman

20. The Sun Will Arise * (3:14)
  21. Tenderness * (3:21)
  22. Black Raven * (4:20)
totale tijdsduur: 1:06:48 (1:17:43)
Prachtig album,, opgenomen in Rusland met veel medewerking van Russische artiesten. Een bijzondere stap van deze bijzondere artiest.
Ik vind het een van zijn beste cd's.

Vreemd vreemd vreemd. Nooit gehoord dat dit album een re-release heeft gekregen. Maar in oktober 2003 al verschenen en nu een recensie in de OOr
Slapen ze daar, of heb ik een officiele re-release gemist. Wie het weet mag het zeggen !
Ik vind het overigens nog steeds (na 1 1/2 jaar) een erg mooi album.

avatar van Safri
Ik heb laatst track 3 gehoord, dat smaakte naar meer.

Erkenning: eindelijk.....

avatar van partyprincess
Voor mij ook een topper (samen met Mother Fist..), vind het een hele melancholieke cd - draai hem de laatste tijd weer vaak (past goed bij de invallende winter...)
Vooral 'Oh my soul' (duet met Alla Bayanova), 'Heart on Snow' en 'Nuit de Noel' (zigeunerachtig, doet me ook aan joodse liedjes denken) vind ik prachtig!

Sheplays
Ik heb dit album besteld, zoals dat heet 'op de bonnefooi' want de engelse titels zeggen me helemaal niets. Ik ben echt gek op russische melancholieke liedjes en dat dan in combinatie met Marc Almond.....kan niet missen toch?

*edit: Glance Of Your Dark Eyes is dat het Lied van de Steppen?

avatar van partyprincess
Marc zingt zelfs wat woordjes russisch, en ja ik vind de combinatie prachtig...!

Sheplays
Your Dark Eyes is wel een traditioneel russische song maar niet Het Lied van de Steppen. Deze laatste is wel de basis van de eerste track "So Long The Path" (en track 18) waar Marc Almond een eigen song overheen geweven heeft.

Het is een mooi en bijzonder album. Mijn favorieten zijn So Long The Path, Strange Feeling, Gosudaryunia en Heart on Snow.

avatar van partyprincess
Ik ken Het Lied van de Steppen niet...maar volgens mij zit er sowieso wel veel traditioneel russische aandoende melodieen in de songs..
So Long The Path...is idd ook een prachtig nummer, dat begint met een soort kozakkenkoor, wordt meteen al zwaar ingezet..

Sheplays
Inderdaad, dat kozakkenkoor zing het Lied van de Steppen, een soort soldatenlied dat ook te horen is in Red Army Blues van the Waterboys.

avatar van partyprincess
Ah, dat kende ik dus niet, maar wel prachtig....
Ken je de dvd 'sin songs, torch and romance' (live at the almeida theatre) van Marc Almond? in dat optreden zingt hij ook een paar liedjes van dit album...
Is sowieso een geweldige dvd, hele aparte show..

Ik ken die dvd wel en ben blij met de uitvoering van de zeldzame single Sheherezade (te vinden op dit album).
Op de dvd die jij noemt zingt hij inderdaad nummers van dit album wat volgens mij vrij zeldzaam is om die live te horen.

avatar van partyprincess
Ja, prachtig nummer, Sheherazade...
Ik kende (Marc Almond & Marie France - Marie et Marc (1996)) overigens niet....Zag ook dat het een collectors uitgave is, wel jammer dat hij het nummer niet nog op een andere cd heeft uitgebracht!

Lekker nummer, maar helaas gelimiteerd uitgebracht.

Gelukkig gaat dat voor dit prachtige album niet op. Ik heb er overigens wel de gelimiteerd oplage van in bezit (met uitgebreid boekwerk) en ik blijf me verbazen dat de OOr het zo laat opgepikt heeft indertijd.

wcs
Erg leuk en verrassend album van almond. Vanaf het 1ste nummer had deze cd me in zijn ban. Je hoort een koor die een wat theatrale en enge sfeer creeren en dan komt hij zelf meezingen waardoor je compleet in dat nummer weggezogen wordt, ook de pianomelodieen zijn erg goed, ze komen niet in elk nummer voor maar wanneer ze dat wel doen, doen ze me wat aan klassieke muziek denken wat toch ook veel zegt over de kwaliteit ervan. Ook leuk zijn de combinatie tussen de russische gitaren en de accordeon, het geeft een sfeervol effect dat me wel aanstaat.
Een wat vreemd en vernieuwend album van almond maar wel zeer geslaagd.

wcs
Ik doe er nog een halfje bij, toch wel een bijzonder album dat meer aandacht zou mogen krijgen

avatar van musicfriek
Erg benieuwd naar dit album

avatar van dennisversteeg
Marc Almond doet hier alles goed: vertalen van Russische muziek naar de Engelse taal en meer westerse arrangementen. Toch is dit niet een labum dat ik vaak luister.

Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik nogal snel uitgekeken ben op Russische muziek. Ik irriteer me na een paar nummers al snel aan de pathetische teksten en de toch wel voorspelbare muziek. Ik neem Almond dus niks kwalijk en vind zelfs dat hij dit uitstekend doet. Het is gewoon niks voor mij..

avatar van AOVV
Goeie plaat van Almond, waarop hij zijn liefde voor Russische muziek en Rusland in het algemeen eer aandoet. Ik vind de plaat echter wat lang, drie kwartier had ook mooi geweest. Het is wat het is. Maar als je nummers als 'Gone But Not Forgotten' maakt, is dat al gauw vergeven.

Veruit het mooiste nummer van dit album ja. Ben het over die lengte geheel met je eens.

In het kader van de perfecte muziek uitzoeken voor vandaag kwam deze ook weer eens voorbij. Een bijzonder album in zijn lange en afwisselende discografie. Blijft mooi en past perfect bij de sneeuw die het land wit kleurt.

Vandaag binnengekregen op vinyl. Voorheen alleen op cd verkrijgbaar. Iets andere belettering en andere foto (wel uit dezelfde sessie).

Bijzonder om uitgerekend dit album nu op vinyl in handen te hebben, uitgebracht door een Russisch bedrijf (nu opererend vanuit Estland) en vol Russische liederen.

Wel bijzonder dat Marc het via dit bedrijf uitbrengt (het is met goedkeuring). Normaal brengt hij zijn niet op vinyl verschenen albums via Cherry Red uit (zoals ook Open All Night in januari 2023).

Marc heeft zich al een paar uitgelaten over de situatie in Rusland, een land waar hij een warme band mee heeft en waar hij ook gewoond heeft (misschien nog steeds een woning daar). Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die zo'n band met het land hebben het extra pijnlijk is, ook wetende hoe veel Russen er over denken, maar dat niet al te openlijk kunnen uiten.

Overigens zijn de drie bonustracks enorm de moeite waard. The Sun Will Arise is werkelijk prachtig! Tenderness ontroerend en Black Raven wonderschoon. De eerste twee zijn ook te vinden in de boxset Trials of Eyeliner. Black Raven is opgenomen in 2021 en deels in het Russisch gezongen door Marc. Deze is als videoclip Op YouTube te vinden.

Vorige week deluxe editie CD gekocht bij Maschina Records. Direct daarna status sold out. Naast de 3 extra nummers ook een extra CD Dance in Snow met 8 tracks. Jammer dat My Matryoshka er niet ook op staat maar ik dacht niet officieel released, alleen destijds via zijn MySpace pagina. Geweldig en uniek album. Hoogtepunt: always and everywhere, gekozen als opening bij de uitvaart van mjjn zoontje in 2008

avatar van Twinpeaks
Wow! Ik heb deze eigenlijk ooit op de gok meegenomen. En hem eigenlijk nooit op waarde geschat blijkt nu wel. Prachtige plaat en wat zingt Almond goed. Goede kruisbestuiving van Russische arrangementen en de inbreng van Almond. Commercieel misschien niet het beste idee ooit geweest maar het geeft wel aan dat Marc het artistieke in zich de boventoon laat voeren en dat maakt hem als artiest zo bijzonder. 4 en halve ster voor deze herontdekte parel in mijn collectie.