Ravi Shankar - In San Francisco (1967)

India
Wereld
Label: World Pacific

1. Rāga Bhupal Todi - Tala Ardha Jaital (16:50)
  2. Spoken Introduction by Ravi Shankar, Pt. 1 (0:23)
  3. Tabla Solo in Shikhar Tal (7:14)
  4. Spoken Introduction by Ravi Shankar, Pt. 2 (1:02)
  5. Dhun: Tala Dadra (24:47)
avatar van Stijn_Slayer
Die hoes is nou precies wat Ravi Shankar haat..... Hij heeft dat eens omschreven wat neerkwam op iets als 'tuig dat de muziek niet begrijpt en denkt dat je volledig gedrogeerd moet zijn voor deze muziek'.

Verder ben ik hier wel benieuwd naar.

avatar van Ducoz
Tja, 1967 live in San Francisco. De hoes is onontkoombaar zo in de Summer of Love, waar de flirt met Indiase klassieke muziek onlosmakelijk aan verboden is.

Ravi en Alla Rakha(op Tabla-tevens Ravi's vaste compaan) moeten hier een beetje op gang komen. De eerste noten (en minuten) van Raga Bhupal Todi Tala Ardha Jaital vind ik voor Shankar in deze periode eigenlijk ondermaats. Gelukkig wordt dat gedurende de opbouw van de uitvoering ruimschoots goedgemaakt. Kant B neemt wat mij betreft de prijzen in ontvangst. Dhun is prachtig; bezwerend en opzwepend. Als geheel is dit een fijne trip -waar je inderdaad geen drugs voor nodig hebt, maar eventueel wel een fijn stokje wierrook bij kan opsteken- die in een kleine 50 minuten voorbij trekken.

Ravi was een fenomeen. Die had ik toch wel eens graag live aan het werk gezien.