Dexter Gordon - Daddy Plays the Horn (1955)

Jazz
Label: Bethlehem Archives

1. Number Four (9:08)
  2. Autumn in New York (7:50)
  3. You Can Depend on Me (4:21)
  4. Daddy Plays the Horn (4:51)
  5. Confirmation (6:30)
  6. Darn That Dream (9:00)
avatar van Waldo Jeffers
Ondanks dat ik eigenlijk geen echte jazz-liefhebber ben krijgt deze Daddy Plays The Horn toch bijna de volle mep, 4,5*

Een plaat die ik eigenlijk ben gaan zoeken door een boek van King & Straub (De Talisman), waarin deze plaat wel 'ns vernoemd word. Ik dacht, laten we deze 'ns gaan opzoeken... En het bleek een schitterende plaat te zijn. Overtreft voor mij Miles Davis' Kind Of Blue & John Coltrane's A Love Supreme moeiteloos. Ik denk dat ik me misschien langzaamaan ook wat meer in de jazz moet verdiepen...
Kortgezegd is dit album een aanrader voor iedere jazz-liefhebber, of ook voor al de rest.

Heemskerktollie
Dit overtreft volgens jouw A Love Supreme? Haha, dan zul je je er toch echt wat meer in moeten verdiepen. In Coltrane's meesterwerk zit zoveel meer diepgang, passie, creativiteit en vooral veel meer techniek.

Om nog maar niet over Kind of Blue te spreken...

avatar van Waldo Jeffers
Omdat ik deze plaat beter vind dan A Love Supreme & Kind Of Blue, ken ik nix van Jazz? Gaan we nu niet heel erg kort door de bocht?

Heemskerktollie
Met beter denk ik aan hoe de muziek in elkaar zit, en daarom zeg ik: verdiep je dan maar eens meer in jazz, dan zul je zien dat A Love Supreme en Kind Of Blue zó meesterlijk in elkaar zitten qua improvisatie, opbouw enz.

Ik weet waaruit je concludeert dat ik zeg dat jij niets van jazz weet? Dat zeg ik namelijk niet. Het kan zijn dat je de plaat meer weet de waarderen maar beter is deze gewoonweg niet.

avatar van Metalhead99
Ik ben geen echte jazz kenner, maar wat luistert deze plaat lekker weg! Ik kende alleen nog maar Dexter Gordon's Go, maar dit debuut klinkt ook weer heerlijk. Ik ga denk ik maar eens wat meer beluisteren van deze man.

avatar van Sjoerd_
Ik raad je Ballads en Our Man In Paris aan.