Common - Electric Circus (2002)

Hip-Hop / Funk
Label: MCA

1. Ferris Wheel (2:48)

met Vinia Mojica en Marie Daulne

2. Soul Power (4:38)
  3. Aquarius (4:54)

met Bilal

4. Electric Wire Hustler Flower (5:54)

met Sonny Sandoval

5. The Hustle (4:20)

met Dart Chillz en Omar

6. Come Close (4:35)

met Mary J. Blige

7. New Wave (5:00)

met Laetitia Sadier

8. Star *69 (PS with Love) (5:30)

met Bilal

9. I Got a Right Ta (4:54)

met Pharrell

10. Between Me, You & Liberation (6:23)

met Cee-Lo

11. I Am Music (5:21)

met Jill Scott

12. Jimi Was a Rock Star (8:32)

met Erykah Badu

13. Heaven Somewhere (10:24)

met Omar, Cee-Lo, Bilal, Jill Scott, Erykah Badu, Lonnie Lynn en Mary J. Blige

14. The Light [Radio Edit] * (3:58)
totale tijdsduur: 1:13:13 (1:17:11)
avatar van Jordy
Jordy (admin)
Common schiet hier een beetje te ver door in z'n geëxperimenteerd, waardoor geniale tracks afgewisseld worden met "geneuzel". Toch een erg interessant albumpje. Benieuwd of hij binnenkort weer eens met wat leuks komt.

Music
ik vind hem erg leuk joh zijn manier van spitten ook
geweldige MC echt helemaal geweldig

avatar van Reijersen
Dit album heb ik een stuk of 10x moeten draaien eer het echt ging waarderen. Een paar nummers waren zoals altijd (bv. Come Close) erg relaxed en lekker, die gingen er dan al na de eerste luisterbeurt in als koek. Maar veel nummers moest ik toch echt aan wennen. Maar toch, het is een heerlijke cd.

avatar van thomzi50
Verreweg zijn experimenteelste plaat, maar toch gewoon vooral een goede plaat. Ik geef hem vier sterren

avatar van Vizzle
Jordy schreef:

Het is idd op z'n zachts gezegd een wazige cd. Dat geneuzel is zeker waar, alleen is het ook zeker niet zo erg om hem meteen af te schrijven. Maar wennen is het wel!

Relax
OH MIJN GOD!!! dit is een perfect album, geneuzel valt nog reuze mee, je hoord soms geklooi aan de beats maar dat valt reuze mee.
Je word helemaal rustig door dit album, en je kan gewoon genieten van alles, de beats zijn heerlijk rustig, zijn raps erboven zijn chill en refreinen zijn er gewoon om op te chillen
Echt gaaf album, 4,5 alvast, kan nog altijd stijgen hierzo.

A*V
Wel rlx album. Er zitten een paar zeer goede nummers tussen maar af en toe ook een beetje rot nummers (bv Electric Wire Hustler Flower ) Maar wel 3*. Kan zeker nog meer worden.

avatar van Improvision
Zijn minst goede album. Er zitten wel goede nummer tussen, maar Common gaat teveel de experimentele kant op. 3,5*

avatar van FunkyMonk
Ben niet zo gek op dit album. Imo ook duidelijk de minste van Common. De rockige nummers vind ik niet geslaagd. En hij experimenteert nét dat tikkeltje teveel, waardoor veel nummers niet goed tot hun recht komen vind ik. Gelukkig staan er (zoals op elke Common plaat) wel een paar lekkere nummers op. (Come Close, The Hustle)

J. Dilla Donuts
Ik vind dit een mooi album, J. Dilla en Common met een paar echte knallers. Aquarius, Elctrical Wire Hustler Flower, New Wave & I Am Music maakt dit voor mij een 4 sterren.

avatar van FunkyMonk
J. Dilla Donuts schreef:
...I Am Music...

Leuk nummer; staat ook bij mn favorieten.

FunkyMonk schreef:

Leuk nummer; staat ook bij mn favorieten.

Zou zelf willen dat ik em wat vaker luisterde, uiteindelijk komt alles op een hoop te liggen en zie je door de bomen het bos niet meer, moet eerlijk bekennen dat deze site mij eigenlijk niets nieuws geeft maar er wel voor zorgt dat ik alle gouwe ouwe weer eens te voor schijn haal, heb eerder deze week ff ressurection tevoorschijn getoverd en hmmmmmmmm erg lekker weer.

Social_Mask
Come Close is een erg mooi nummer zeg. Simpele tekst, maar het klinkt erg mooi samen met die beat en de manier hoe Common dat brengt.

Are we living in a dream world?
Are your eyes still green girl?
I know your sick and tired of arguing
But you can't keep it bottled in
Jealousy, we got to swallow it
Your heart and mind baby follow it
Smile, happiness you could model it
And when you feel opposite
I just want you to know
Your whole being is beautiful
Im going to do the best I can do
Cause i'm the best when i'm with you

avatar van thomzi50
Vind dat denk ik het slechtste nummer van deze plaat. Slappe beat, overdreven refrein, ongeïnspireerd gerapt en tekstueel erg matig.

Social_Mask
Tja, die tekst is idd niet hoogstaand en dat refrein vind ik niet veel (heb het niet zo met Mary J. Blige), maar vind het toch wel mooi gebracht door Commontje, past erg goed bij de beat (maar nu val ik in herhaling)

J. Dilla Donuts
Ik vind Come Close ook een erg goed nummer, dat ie tekstueel erg matig is vind ik persoonlijk niet echt, common gaat goed over de beat, maar dat is iets waar deze man zowieso geen probleem mee heeft. Zelf vind ik Aquarius & Electric Wire Hustler Flower erg goede nummers, Dilla & Common, erg goed. Ga mijn cijfer dan ook verhogen naar een 4,5

avatar van Timo710
Ben hem nu aan het luisteren. Beetje alternatief ja. Maar er zit zekker wat leuks tussen!

avatar van Improvision
Hoe meer ik dit luister, hoe beter het wordt, ongelooflijk.

Verhoogd naar 4*. Soul Power Dilla op zijn best.

Ik vind deze plaat beter dan One day it'll all make sense.

avatar van Niek
Toch wel een erg sterk album. Het is even wennen in het begin en met zo'n spuuglelijke voorkant en het niet al te hoge gemiddelde dacht ik aanvankelijk dat het niet zo best was. Integendeel! De introtrack is fantastisch, gevolgt door Soul Power, Aquarius, Electric Wire Hustle Flower, The Hustle (iets minder), Come Close en New Wave. Gewoon allen top. De producties benaderen genialiteit en Common zelf is ook als vanouds ijzersterk. Laatste deel van het album is ietsje minder met I Am Music als enige lichtpunt, maar wel eentje met flink wat volt. Een van de beste tracks en oh, wat is Jill Scott toch geweldig!

4 sterren.

avatar van Osiris Apis
Ik vind de hoes juist mooi.

avatar van Timo710
Tsja, deze CD kan ik eigenlijk ook niet meer echt opzetten. Het is gewoon zo, met de Soulquarians waren er zoveel creatieve mensen bij elkaar, dat ze niet meer muziek maakte die je gemakkelijk op kon zetten, maar echt hele alternatieve muziek gingen maken, dat terwijl we de leden van de soulquarians toch echt leerde kennen op een andere manier. Jammer dat die samenwerking nooit ècht is geslaagd. Goed dat ze na deze CD met het collectief gestopt zijn, waardoor Common weer meesterlijk terugkwam met Be.

avatar van Improvision
Ik begin dit album echt steeds beter te vinden. Dilla's stijl is hier veel uitgesprokener en inventiever/alternatiever. De raps van Common zijn wat minder.

Beste tracks: Soul Power en Jimi was a rockstar, maar vooral Soul Power steekt er met kop en schouders bovenuit.

avatar van Rudie
De Sgt Pepper-achtige hoes pretendeert dat Common een album van dezelfde statuur wilde maken. Dat is hem niet gelukt. Daarvoor heeft naar mijn idee Erykah Badu een iets te dikke vinger in de pap gehad. Wel heeft hij op degelijke wijze een zelfde Beatles-achtige omslag in zijn muziek weten te maken richting experimentele psychedelica.

Dat levert een aantal hele mooie tracks op (hoogtepunt: Between, me, you & liberation) en een aantal afgrijselijke met als dieptepunt Jimi was a Rockstar wat het stempel van een ode aan Jimi Hendrix niet verdient.

avatar van kemm
Volgens mij was ik een van weinigen die Electric Circus van bij de release wel kon waarderen. Niemand moest er wat van weten (recensies, fans,...), maar zo stilletjesaan begint dit album een grotere aanhang te vinden. One of a kind, dit plaatje.

avatar van Rudie
De tendens wordt inderdaad wat milder, en dat is terecht. Al met al is het gewoon een vermakelijke plaat.

Timo710 schreef:

Wow, heb ik dat gezegd?

Deze plaat vind ik tegenwoordig namelijk ijzersterk! Deze plaat heeft een heel erg hoog next-level gehalte, iets waar je maar voor in moet zijn. Voor je boombap zit je helemaal verkeerd op deze plaat!

Wat is het meest kenmerkende aan dit album? Originaliteit!
Het is overduidelijk dat dit niet de Common is die men zou verwachten, daarom werd dit album nogal slecht ontvangen, de reden hiervoor was dat de plaat "te expirimenteel" zou zijn. Mensen met oogkleppen op die maar van èèn stijl hiphop houden raad ik deze plaat zeker af. Mensen die houden van originaliteit, dit is jullie plaat!

Common, experiment geslaagd! Ik heb nog nooit een plaat gehoord met deze sound. Respect!

avatar van funkdoc
Toch weer een goed album. Zo experimenteel vind ik het allemaal niet. Toch zeker geen typisch common album. Maar anderzijds zeker een leuke afwisseling. Een album in de trend van One day it'll all make sense hoefde voor mij niet. Had effe genoeg van die common, en hijzelf wellicht ook. Ook een plaat met heel veel variatie, wat bij zijn platen daarvoor soms wat ontbrak (op like water for chocolate na dan).

avatar van Niek
Tot mijn eigen verbazing alweer 2,5 jaar geleden dat ik hier een post heb geplaatst. Op dit moment is Heaven Somewhere bezig en heb ik al intens genoten van de voorafgaande 12 tracks. Er is eigenlijk geen zwak moment aan te duiden op deze plaat. Nummertjes als Jimi Was a Rock Star en Star *69 kon ik eerder niet zo waarderen maar staan nu als een huis. Vooral eerste kan bij het juiste volume gigantisch binnen komen. Prachtplaat!

avatar van Slowgaze
Is dit een interessante voor mij? AllMusic vergeleek het met Phrenology van The Roots (en die plaat heb ik heel, heel hoog zitten) en Common wil ik sowieso eigenlijk nog wel checken.

avatar van Silky & Smooth
Commons meest experimentele plaat. Heel anders dan eerdere en latere albums. Zowel de beats zijn op zijn minst een beetje vreemd te noemen en Common laat hier ook een andere kant van hem zien. Is het daarom ook minder? Totaal niet! Ik heb genoten van deze plaat. Er staan veel rustige nummers op, afgewisseld door wat meer funky nummers. Zoals ik al zei, klinkt Common ook anders. I Am Music vind ik een van Commons beste nummers qua rap, hij rapt daar heerlijk. Wat ik het knapste vind aan deze plaat is de afstemming tussen Common en de beats. Soms klinkt het net alsof Common van de achtergrond komt, lichtelijk fluisterend als op Between Me, You & Liberation, wat trouwens een prachtig nummer is. De opbouw van Heaven Somewhere vind ik ook erg mooi. Anders dan anders, maar wederom een heerlijke plaat! Nog een te gaan...

avatar van CosaNostra
Liever experimenteel dan commerciel

avatar van Silky & Smooth
Grappig dat dit geëxperimenteer destijds bijna de ondergang voor Common betekende. Na een paar lekkere hip-hop albums viel deze plaat niet echt in de smaak bij zijn fans en pas met Be wist hij hun harten weer te veroveren. Onterecht, vind ik, helemaal als ik vanuit 2014 terugkijk. Er zijn veel artiesten tegenwoordig die muziek uitbrengen waarbij ik direct aan Electric Circus moet denken, dus ik kan alleen maar stellen dat meneer Lynn destijds zijn tijd ver vooruit was.

Elke keer als ik dit album luister ga ik het beter vinden, inmiddels al zo goed dat ik het misschien wel zijn beste album na Be vind. Ik heb het hierboven ook al gezegd, maar de manier waarop de producties, raps, zang en instrumentaties op elkaar zijn afgestemd maken Electric Circus tot een prachtige, muzikale trip.

avatar van Jessensei
Eigenlijk is 'To Pimp A Butterfly' de 'Electric Circus' van de nieuwe generatie. Experimenteel, hypermodern, genre-overschrijdend, meer dan een solo-album een group effort boordenvol jong en oud talent. Opmerkelijk hoe Bilal en Pharrell op EC het eerste en op TPAB het tweede zijn.