Do Make Say Think - You, You're a History in Rust (2007)

Canada
Label: Constellation

1. Bound to Be That Way (7:36)
  2. A with Living (9:08)
  3. The Universe! (5:03)
  4. A Tender History in Rust (5:07)
  5. Her Story of Glory (5:18)
  6. You, You're Awesome (3:36)
  7. Executioner Blues (8:38)
  8. In Mind (4:00)
avatar van KampF
Iets nieuws van Constellatie. Snel zoeken.

Vandaag met plezier de nummers 1 2 en 4 geluisterd , de rest nog niet kunnen vinden =)

maar als groeiend fan van do make say think ben ik wederom erg onder de indruk ...

iets vernieuwends , maar toch de vertrouwde geluiden , iets waar explosions in the sky aardig faalde met hun nieuwe plaat !

edit: was ik bijna vergeten te melden : vocals =D

dat was wel ff een verassing , maar zeker niet misplaatst !

Ik vind hem vooralsnog een stuk minder dan de vorige platen. Maar goed, wellicht is het een groeiplaatje. We zullen horen.

Sietse
ik vond de vocalen dus een stuk minder.

iig een erg poppy benadering van het gehele post-rock gebeuren. Al met al niet slecht, maar geen super plaat en toch minder dan de vorige, maar net wat leuker dan nieuwe Explosions in the Sky.

Net het nummer "In Mind" gehoord en die vond ik erg tof. Als ik mij niet vergis dan horen we hier de backing vocals van Akron/Family wat ik zelf een mooie toevoeging vind.

Het lijkt inderdaad geen album dat nog echt binnen de lijntjes van post-rock valt (afgaande op dit ene nummer) dus je zult altijd zien dat een hoop mensen het album met enorme oogkleppen gaan bekijken. In de zin van "post-rock hoort zus te klinken, maar dit album klinkt zo, dus is kut".

Haha, als je het leest dan denk je "welke debiel redeneert nu zo", maar helaas, je komt het vaak tegen. Men weet dat Do Make Say Think in principe post-rock maakt, wat een verwachtingspatroon schept. Zodra men vervolgens iets anders hoort dan is het per definitie kut, ongeacht of het album misschien vanuit een ander perspectief wel goed is.

De folky en haast country inslag van dit nummer op het post-rock genre vind ik erg geslaagd. Ben benieuwd of de rest ook zo is.

TSP7
Gisteren dit album voor het eerst gedraaid, eerste indruk: best mooi! Een (aantal) extra luisterbeurt(en) zal het definitieve cijfer uitwijzen, maar voorlopig een krappe 4*

bubbachups schreef:

Is dit dan post-postrock?

MarcvanMossel schreef:

Is dit dan post-postrock?

Ach, waarom ook niet, bij dezen dan, een nieuw genre is geboren.

avatar van we tigers
hij haalt niet het niveau van meesterwerkje &yet&yet, maar is wel zeer genietbaar. De toevoeging van Akron/Family vind ik erg goed. Een niewe richting in het geluid. Prima album. Laten we hopen dat deze jongens ook naar Motel Mozaique komen, dan kunnen ze samen op het podium met Akron. dat wil ik wel zien!

En wat betreft de term postrock: dat is altijd al een vlag geweest die de lading niet dekte... Het gaat gewoon om mooie muziek

Sietse
en laten we meteen koeien en paarden nog maar dieren gaan noemen, want het gaat toch maar om een lekker stuk vlees.

dus....

avatar van KampF
Je maakt geen genres, je maakt muziek. En vervolgens wordt je muziek weer binnen een genre geplaatst. Als ik dit binnen een genre moest plaatsen was dat post-rock ja.

dat bedoel ik...
we geven dingen naampjes omdat we als mens nu eenmaal graag categoriseren.
Als we dat niet meer met muziek doen kunnen we daar ook bij stoppen met films, boeken enz.

Goed ik ga nu eens wat eten met daarop eten en een glas vloeibaar iets.

Niks mis met genres. Zoals Sietse al aangeeft, zelfs onvermijdelijk. Wel iets mis met mensen die daardoor niet meer om hun verwachtingspatroon heen kunnen.

Neem bijvoorbeeld het volgende fragment uit een review van een Hackensaw Boys plaat:
Op een enkele prachtsong na als Sun’s Work Undone, kunnen de hese karaktervolle stemmen, zoals op Bordertown, soms ronduit vals genoemd worden. Het hoeft niet perse als ergerlijk opgenomen te worden, maar in een genre als deze mag dit wel degelijk als minpunt worden gerekend.

Dus als je het label "bluegrass" opgestempeld krijgt dan moet je opeens met hemelse vocalen zingen, maar in een ander genre zou het wellicht wel weer kunnen.... Hokjesgeest ten top. Zeer vervelend.

Een genre is in mijn ogen een handig hulpmiddel om iets te benoemen, maar mag nooit als norm fungeren. In de praktijk misschien lastig, maar we mogen wel bepaalde idealen nastreven toch?

avatar van siepie
Ik zeg: Past-rock!

DevendraBan
ik heb 'em op vinyl!

net terug van het concert in Paradiso, en ik vond het echt het beste concert wat ik heb mogen aanschouwen !

1 uur 10 min gespeeld en toen nog 30 minuten toegift!

met z'n achten op t podium , waarvan 2 drummers !

superstrak en vol overtuiging gespeeld !

hulde !

avatar van pauljojo
Ah, nóg een DMST-bezoeker

Ook ik heb genoten van het concert. Ze speelden vooral nummers van Winter Hymn.. en dit album. Erg strak inderdaad!

Ik ga nu eens luisteren of ik ergens op dit album sleutelbossen kan ontdekken...

RobertJ
Ik was er ook en vond het ook geweldig, evenals dit album!

avatar van The Scientist
Ik had hier al een stukje geschreven

fastpulseboy
ik heb ze gister in Nijmegen gezien, mooie show,

avatar van THEMARSVOLTA
Deze band weer even onder de aandacht brengen, maken erg mooie muziek, aanrader voor G!ybe liefhebbers.

avatar van nognooit
Gek genoeg is dit mijn favoriete Do Make Say Think album.
Nouja, gek genoeg, voor mij is het niet gek, maar als ik andere reacties lees is dit volgens vele toch een mindere DMST.

Het scheelt misschien ook dat dit mijn eerste kennismaking met DMST was in 2007. Ik vind een heerlijk album dat veel afwisseling kent en erg fijn weg geluisterd.

avatar van Homer
Staat al jaren in m’n top 10. Zie nu dat ik de enige ben.. Dit is muziek in haar meest naakte en pure vorm.
Het ademt warmte, levenslust en plezier.
Daarom blijft deze plaat me raken.