Anathema - A Fine Day to Exit (2001)

Label: Koch

1. A Fine Day * (3:36)
  2. Pressure (6:45)
  3. Release (5:47)
  4. Looking Outside Inside (6:22)
  5. Leave No Trace (4:46)
  6. Underworld (4:10)
  7. Barriers (5:52)
  8. Panic (3:30)
  9. A Fine Day to Exit (6:49)
  10. Temporary Peace (18:28)
totale tijdsduur: 1:02:29 (1:06:05)
avatar van Snappy
Slowgaze schreef:
Ik hoorde de single laatst op tv, maar welke is dat precies? Ik vond het in elk geval wel een intrigerend nummer.

Goed om te horen dat Anathema te zien was op TV. Mij is dat nog helaas tot dusver nog niet overkomen. Hoogst waarschijnlijk was het nummer "Pressure". Volgens mij is dat de enige officiele clip die gemaakt is.

Misterfool
Slowgaze schreef:

je weet toch hopelijk dat je naar progmuziek gaat luisteren. wat een verandering maarten.

avatar van crosskip
Een van hun drie beste cd's. Ook hier staat weer geen enkel slecht nummer op, elke compositie is een pareltje. Het beste van het album wordt tot het einde bewaard. Daar komen op de valreep nog even twee van de band's beste nummers voorbij. Vooral het prachtige opgebouwde Temporary Peace staat voor mij gelijk aan muzikale perfectie...

avatar van Snappy
crosskip schreef:

avatar van notsub
Hoewel ik nog niet alle albums van ze ken, kan ik me prima voorstellen dat dit tot hun betere behoort. Met het lange slotnummer ben ik nog geen vriendjes geworden, maar de breekbare zang en de Radiohead-achtige sfeer van de CD zijn klasse. Ik ben ook benieuwd naar ander werk van deze band, voorlopig heb ik A Natual Disaster als favoriet.

avatar van Pink
Ik heb het album nu een aantal keren beluisterd maar het doet me nog niet zoveel.
Voorlopig vind ik A Natural Disaster en Alternative 4 stukken beter.

avatar van rafke pafke
Tjiens, één van mijn favoriete albums van één van mijn favoriete bands en toch had ik hier nog geen reactie bijgeplaatst blijkbaar.

Toen dit album uitkwam werd er constant de vergelijking met Radiohead getrokken. Na al die jaren en ontelbare luisterbeurten hoor ik dit nog altijd niet. Zelfs van Pressure kun je slechts met wat goede wil zeggen dat het wat van Radiohead weg heeft (wat dat betreft vind ik trouwens Balance op AND wel duidelijk verwijzen naar Radiohead).

Maar het is wel duidelijk dat ze de sound die ze op Judgement bereikten hier een stap verder nemen in de richting van prog/post-rock (en een vleugje trip hop in Barriers).

Maar Anathema richt zich altijd in de eerste plaats op de songs (reeds sinds hun prille doom dagen) waar collega's zich dikwijls te buiten gaan aan overdadig riffwerk, technisch gepiel of ambient landscaping...

En wat een songs! Hier staat gewoon geen zwak nummer op. En als je een album dan ook nog eens kan eindigen met het duo AFDTE en Temporary Peace dan heb je je huiswerk erg goed gemaakt.

Nu er al wat jaren verstreken zijn kan ik ook gerust zeggen dat ik AFDTE als geheel toch een stuk sterker vind dan AND (maar daar staat dan wel weer "are you there?" op!).

Sammael
Weer een prima album van Anathema. Weliswaar vind ik de voorganger en de opvolger beter (consistenter qua songmateriaal), maar dit album bevat het naar mijn mening beste nummer van Anathema: Temporary Peace Weet dit melancholieke album ook af te sluiten met een sprankje hoop (al zal dat wellicht afhangen van je interpretatie van de lyrics, ik interpreteer ze in ieder geval als iets hoopvols).

Ik heb trouwens het idee (dankzij het artwork en zo) dat dit een conceptalbum is, klopt dat?

avatar van Broem
Prachtig album van een topband die zichzelf opnieuw blijft uitvinden en verbeteren. Ben door de albums van de laatste 5 jaar ook hun oudere werk gaan (her)beluisteren. Ook dit À fine day to Exit (ik interpreteer de titel dankzij de hoes als een 'goed' moment om uit het leven te stappen) is een meer dan een goed album. Voor klinkt het als de ontwikkeling richting latere albums als WHBWH en mijn absolute nr 1 van 2012 Weather Systems.

avatar van rafke pafke
Ondertussen kan ik WHBWH en WS wel dromen, zo goed ken ik ze al. En het is is wellicht een feit dat ze met die 2 albums een creatieve piek bereikt hebben. Of ze daar nog over kunnen valt nog af te wachten.

Maar terugluisterend naar A Fine Day... moet ik toch zeggen dat ik dit een geweldig album blijf vinden. Man, wat vind ik Temporary Peace toch een machtig mooi nummer! Vanaf 2:30 komt daar zelfs het allerbeste stukje muziek voorbij dat de band tot hiertoe heeft neergepend in mijn mening. Na 12 jaar en ontelbare luisterbeurten nog altijd kippenvel op dat moment.

avatar van Fluvver
Minste van alle Anathema albums die ik geluisterd heb. Ik kom er niet in het blijft zo dromerig, sloom en weinig pakkende spannende songs. Misschien dat hij over een paar jaar wel pakt. . . .

avatar van Hedser
Fluvver schreef:
Mee eens, al kom ik nog wel een punt hoger uit dankzij een paar zeer goede nummers zoals het geweldige Pressure. Maar met uitzondering van de eerste en laatste twee tracks vind ik dit album maar een beetje een kille sfeer uitstralen en weet het me niet helemaal mee te slepen zoals de andere Anathema albums die ik ken dat wel kunnen.

avatar van Lau1986
Prachtig album van Anathema. Het duurde even voordat ik erin zat, maar als dat eenmaal gebeurd is het genieten geblazen.

avatar van Alicia
Alicia op tournee met Anathema in de Achterkamer. Wat wil je nog meer? Deze A Fine Day to Exit bevalt heel goed. Ik weet namelijk nu al dat dit album in de collectie 'melodische rock' terecht gaat komen. Hoppa... in het winkelmandje!

Heb dit album wederom beluisterd naar aanleiding van Anathema's nieuwe The Optimist .. dus trek in eerste instantie de "originele" 2001 Music For Nations release uit de kast .. zet 'm op en ben toch weer onder de indruk van dit plaatje .. tot mijn oog valt op het Fine Days boxje .. trek deze uit de kast en neem hiervan de Fine Day To Exit CD uit .. herbewerkt en geremixt door Danny .. zet 'm op en lijkt alsof ik een compleet nieuwe CD aan het luisteren ben .. wat is dit een verbetering tov de originele CD ! Ten eerste is de CD geremastered en geremixt door Danny wat al een verbetering betekent .. de intro van de CD is compleet anders door toevoeging van het nummer A Fine Day. Maar wat ik de allergrootste verbetering vind is dat de volgorde van de nummers veranderd is .. dus mocht je nog op zoek zijn naar deze CD .. neem even het Fine Days boxje als je dit nog kunt krijgen .. deze CD in originele vorm heeft voor mij al vier steren .. de Fine Days gaat naar minimaal 4.5 .. en mogelijk 5 .. waarom staat deze box (nog) niet op MuMe ??

avatar van crosskip
vdhoutd schreef:
waarom staat deze box (nog) niet op MuMe ??

Omdat
Een verzamelbox van meerdere reguliere albums is niet toegestaan op de site.

De nieuwe tracklist is inderdaad een flinke verbetering. Danny had (dacht ik) zelf de intro-track en de correcte tracklist jaren terug al eens op een forum gegooid, dus ik mijn eigen versie destijds zelf in elkaar gedraaid. Maar deze geremasterde uitvoering is natuurlijk nog een stukje fijner.

avatar van Jake Bugg
Samen met Judgement op vinyl gevonden vandaag.

Waar Judgement me al helemaal in zijn greep heeft, gaat deze nog wat extra luisterbeurten nodig hebben.
Voorlopig nog geen * dus voor deze.

avatar van Jake Bugg
Een aantal luisterbeurten verder en ik kom tot een voorlopige conclusie dat deze onder moet doen voor Judgement.
Er staan zeker goede nummers op die me kunnen boeien maar ze grijpen me niet zoals op de voorganger.
Momenteel geef ik m 3,5*.

Hierna een andere koers en ik haakte af...

avatar van Jake Bugg
Toch naar 4* ophogen ondertussen.
De plaat wordt iedere keer sterker.

Na Distant Satellites en The Optimist heb ik deze cd aangeschaft.
Als ik deze beluister , hoor ik direct invloeden van Porcupine Tree . Zeker een goeie aanwinst al mis ik de vocalen van zangeres Lee Douglas wel op deze plaat. Op de laatste cd's komt ze (terecht) ruim aan bod.
Beoordeling volgt ……..

avatar van habada
Fluvver schreef:
en ?

Alternative 4 vind ik hun beste. Zeker dat genre vind ik top.