Tortoise - Tortoise (1994)

Rock / Avant-Garde
Label: City Slang

1. Magnet Pulls Through (4:38)
  2. Night Air (3:50)
  3. Ry Cooder (7:06)
  4. Onions Wrapped in Rubber (6:40)
  5. Tin Cans & Twine (4:23)
  6. Spiderwebbed (8:34)
  7. His Second Story Island (2:42)
  8. On Noble (4:09)
  9. Flyrod (3:28)
  10. Cornpone Brunch (4:44)
avatar van Jazper
Ry Cooder is echt briljant. Vooral hard is Ry Cooder echt fantastisch.

Aap
I second that.
'Ry Cooder' is verreweg de beste track van dit album.

avatar van essence
I third that .
Vooral het eerste helft van de plaat is heel goed. Daarna wordt het wat minder spannend imo.

avatar van ZAP!
Ik had niet eens door waar 'Ry Cooder' precies begon, de eerste drie tracks vormen één organisch geheel in mijn oren. Sowieso gaat dat een beetje op voor de hele plaat, het is als één lange jam.

Heel aangenaam om te horen allemaal, maar de platen die ik tot nog toe van ze ken ('Millions...' en 'TNT') steken er toch met kop en schouders bovenuit. 'Onions...' en 'Spiderwebbed' zijn lichtelijk favoriet hier, maar het maakt elkaar niet veel.

Dik ****.

BrotherJohn
Was me tot voor kort nooit zo bewust van het oprichtingsjaar van Tortoise (1991 al) en het bestaan van dit album (1994), terwijl ik toch al heel wat luisteruren heb doorgebracht met Tortoise en mezelf al rekende tot de imaginaire groep doorgewinterde Tortoise-luisteraars. Maar ze begonnen niet pas in 1996. Bijzonder dat dit album al alle kenmerken van het experimentele jazzy Tortoise-rockgeluid bezit, ze hadden hun sound meteen al gevonden. In de ritmesecties van de wat stevigere nummers is duidelijk de invloed van postrockgrondleggers Slint hoorbaar. Het valt me op hoe in alleen de basgitaar Tortoise al zoveel dynamiek, afwisseling en sfeer weet te leggen, misschien wel het belangrijkste instrument op dit album, zonder de andere instrumenten tekort te willen doen. Fijne ontdekking die beter laat dan nooit is gekomen. Alleen de productie laat wat te wensen over. Of een remaster de luisterervaring fijner zou maken betwijfel ik, zo'n album uit 1994 mag eigenlijk ook altijd wel zo blijven klinken als hij altijd heeft geklonken. In tegenstelling tot luisteraars hierboven steekt er voor mij geen track met kop en schouders bovenuit, het hele album is van een constant hoog niveau.. Ik zet als eerste een sterretje bij het afsluitende Cornpone Brunch.

avatar van beruk
Schetsen waar verderop in hun albums meer samenhang. desalniettemin fascinerend.

avatar van GrafGantz
Jazper schreef:
Ry Cooder is echt briljant. Vooral hard is Ry Cooder echt fantastisch.

Welk album van Ry Cooder kun je me aanraden?

avatar van Jazper
GrafGantz schreef:

Welk album van Ry Cooder kun je me aanraden?

Ik zou hard voor Buena Vista Social Club gaan.

avatar van davevr
Ik zou eerder voor Paris, Texas gaan