Rodrigo y Gabriela - Rodrigo y Gabriela (2006)

Mexico
Wereld
Label: Rubyworks

1. Tamacun (3:25)
  2. Diablo Rojo (4:56)
  3. Vikingman (4:03)
  4. Satori (5:04)
  5. Ixtapa (5:13)
  6. Stairway to Heaven (4:44)
  7. Orion (7:44)
  8. Juan Loco (3:27)
  9. PPA (4:14)
Heerlijk muziekje maken ze vind ik.. vooral het eerste nummer!

loserkid
Wonderbaarlijke passage in de Marquee op Pukkelpop 2007, wat een prrachtig samenspel van deze 2 uitmuntende flamenco-gipsy-gitaristen (waarvan een vrouw!). Kippenvelmoment wanneer de man 'Wish you were here' inzette: hij speelde het gewoon zonder zang, het publiek wist perfect wanneer te beginnen, man man, dat was prachtig!

Stairway to Heaven

Zoiets wat Hendrix deed met All along the Watchtower van Dylan, doen deze twee tovenaars hier met de Zeppelin classic.

avatar van musicfriek
Ehm, wat is hier mooi aan? Vind dit niet echt bijzonder

Vind het maar oeverloos gejengel

avatar van Oldfart
Nou Friekje toch; oren nog dicht van de Eurohouse/Dance KO ??

avatar van musicfriek
Nee, luister nu naar Appaloosa, dit pas muziek Sorry, maar dit kan ik dus echt niet waarderen.

avatar van Oldfart
No need to say sorry: ieder z'n ding.
Ik vind de uitvoering fascinerend, sfeervol en boeiend.

En als ik uit het raam kijk, zie ik een Appaloosa

avatar van Thomaz75
Schit-te-ren-de muziek... Hoewel ik een groot rockliefhebber ben, kunnen elektrische gitaarsolo's me meestal maar weinig bekoren. Vaak vind ik het maar irritante opeenstapelingen van noten die voortkomen uit vingervlugge egotripperij... geef mij maar een Rrrriffff...

...hoe anders is het bij deze twee, bijna aandoenlijk ogende, muzikanten. Op Lowlands wisten zij een tot de nok gevulde Grolschtent, afgeleaden met dronken festivalbezoekers in vervoering te brengen, gewapend met slechts 2 akoestische gitaren. En die akoestische solo's... heb daar voor het eerst bíjna tranen van in m'n ogen gekregen van live gespeelde muziek.

Vooral hun bewerkingen van rock- en metalklassiekers zijn fenomenaal. De enige reden dat dit album (nog) geen 5 van me krijgt en m'n top 10 binnenstormt, is het feit dat ik het nog te kort ken en de attractieve waarde op de lange duur voor mij er nog niet van ken. Een dikke 4,5 derhalve!

avatar van Leonard91
Prachtige flamenco, wat kunnen deze mensen spelen zeg!
Echt gruwelijk mooi, elk nummer weer, voorlopig een 4,5*, maar als ik het later nog even goed vind zeker een 5* waard, wat een samenspel tussen deze twee!

Erg fijne muziek.
Weer eens wat anders.
Weet nog goed dat ik ze vorig jaar op Lowlands heb ontdekt.
Heb het album al verscheidene malen beluisterd.

Trouwens, de remixes, die hier overigens niet op staan, zijn ook erg goed.
Vooral Diablo Rojo (a man called adams red devil remix) en Stairway to heaven (mint royale remix)

avatar van hansjuvefan
jammer dat ik ze nog niet live gezien heb. Heb ze gemist op pukkelpop vorig jaar en naar het optreden in de AB kan ik ook niet gaan:s

avatar van hansjuvefan
Carolaah schreef:
Erg fijne muziek.
Weer eens wat anders.
Weet nog goed dat ik ze vorig jaar op Lowlands heb ontdekt.
Heb het album al verscheidene malen beluisterd.

Trouwens, de remixes, die hier overigens niet op staan, zijn ook erg goed.

waar vind je die remix terug??

mathieudc
Kwamen net voorbij in 'De Laatste Show'. Ik weet niet juist welk nummer ze brachten, maar het was wel indrukwekkend gespeeld en ik vond het nog redelijk goed ook! Er zat een exotische schwung in, redelijk knap!

Vreselijk mooie muziek. Ritmisch zo strak als een huis en met veel vuur gespeeld. De melodiën zijn erg aanstekelijk. Helaas nog niet live gezien, maar staat zeker in mijn lijst van nog te willen zien.

avatar van essence
Technisch heel knap én met veel gevoel gespeeld, maar dit kan ik slecht in kleine porties innemen. Een gans album is me wat teveel van het goede.

Verdienstelijke poging om Orion te coveren, maar het origineel is natuurlijk ongenaakbaar.

avatar van barrett
Ik heb deze band ontdekt na Werchterreport, want het scheen een vrij goed optreden te zijn. Maar bij mij net hetzelfd na 2x beluisteren blijkt het inderdaad een plaat om in een paar keer uit te luisteren, wel een prachtige preformance, met zeer veel gevoel, maar voor mij is een hele cd eigenlijk net iets te veel.

hansjuvefan schreef:

waar vind je die remix terug??

Sodeju, lees ik je bericht even veels te laat.
Die remixes heb ik ergens online gevonden .
Beetje sprokkelen naar discografieën enz.

Inderdaad heel aanstekelijk en leuk gespeeld. Deze cd doet met Flamenco een beetje wat Shantel doet met Balkanmuziek - het is wat minder authentiek en wat makkelijker te bevatten dan het 'origineel' maar daarom zeker niet minder goed

avatar van neyonn
Klinkt bij de eerste luisterbeurten zeer fris, leuke sound etc. Maar het is tegelijkertijd ook een album dat ik in zeer kleine dosissen moet opnemen want het gaat al gauw vervelen, hoe knap het gitaarwerk dan ook is

avatar van Protonos
Ben hier terecht gekomen via de score van Pirates 4. Schitterende gitaarmuziek!

avatar van Shelter
Stairway to Heaven is echt heel mooi van ze. Verder Diablo Rojo en Orion erg fijn.
Ik kan het niet in het geheel afluisteren, daarvoor heeft het voor mij wat te weinig afwisseling.
Wel leuke muziek om eens in de zoveel tijd te draaien. 3*

avatar van judgepaddy
Hmmmnja Interessant.
Je hoort wel vaker van gitaristen die de overgang maken van Metal naar Spaanse muziek. Dit komt volgens mij omdat men in Metal muziek vaak Spaanse structuren gebruiken in de gitaarsolo's?
Klinkt in iedergeval behoorlijk catchy.
Leuk hoor!

avatar van Don Broccoli
Zeer lekker plaatje, maar minpunt vind ik Stairway to Heaven, voelt een beetje goedkoop en als een stijlbreuk. Je gedachte worden in een keer weggerukt uit het warme Mexico en belanden in een Hollands dorpstheater waar net een talentenjacht aan de gang is.

Stijn_Slayer
@ Judgepaddy: Ja, dat komt inderdaad wel voor. De betere metalgitarist snuift allerlei invloeden op en is technisch en theoretisch in staat om zulke complexe muziek te spelen.

Dit klinkt in eerste instantie heel veelbelovend, maar uiteindelijk voelt het inderdaad een beetje goedkoop aan. Ik mis authenticiteit en warmte. Als gitarist vind ik het wel heel bijzonder wat deze gitaristen hier laten horen, maar de vorm staat me een beetje tegen.

Neemt niet weg dat dit duo veel meer is dan enkel gitaristen. Ze zijn tevens percussionisten en zangers op hun gitaren.

avatar van judgepaddy
Stijn_Slayer schreef:

Yep. Ik ben inmiddels wel meer voorbeelden op Youtube tegengekomen.
Toch kun je dan inderdaad horen dat de Flamenco niet echt in hun DNA zit. Met name ook de rechterhand techniek is ondoenlijk als je niet van jongs af aan er mee opgroeit en daarom speelt hij de solo's ook voornamelijk met een plectrum.
Desalniettemin, petje af voor hun ritme gevoel en toewijding. Als ze zo doorgaan kan het alleen nog maar beter worden.
Ik zie dat dit jaar weer een nieuwe album van ze uitkomt. Als ik tijd heb ga ik die eens luisteren.

5 jaar later ..

Carolaah schreef:

Sodeju, lees ik je bericht even veels te laat.
Die remixes heb ik ergens online gevonden .
Beetje sprokkelen naar discografieën enz.

Hier een link naar de CD met de remixes...

Mint Royale Mix
Kan de andere online niet vinden.

avatar van Jaep
Prachtig album. Het kan na verloop van tijd wat eentonig beginnen te klinken door de beperkte instrumentatie, maar één album per luisterbeurt kan precies.

avatar van Devoo
Bloedmooi album. Ieder nummer is raak, op de cover van Stairway to Heaven na. Dat nummer is voor mij het enige smetje op deze cd en wordt nu ook meestal geskipt. De cover van Orion vind ik dan wel weer schitterend.

Ik kan momenteel geen genoeg van dit plaatje krijgen!

avatar van Broem
Mooie vinylversie van dit album aangeschaft. Dynamiek die deze 2 gitaristen laten horen was al onovertroffen maar met deze prachtige zwarte schijven nog lekkerder. Vakwerk en uitermate origineel wat ze laten horen op hun albums. Je krijgt gewoon zin in gitaarles