Galaxy-Lin - "G" (1975)

Label: Polydor

1. I Know My Baby (5:18)
  2. Long Hot Summer (4:53)
  3. Hunting Song (5:09)
  4. Don't (3:04)
  5. Bizarre Medley: Bizarre / Yquem / Finale (8:10)
  6. Ode to the Highways Medley: Ode to the Highways / the Entertainer / Mandolin Morning (7:37)
Robbie van Leeuwen waar ben je ? Dat was nog eens wat anders. Je gitaar aan de wilgen hangen en daarvoor in de plaats de mandoline hanteren. "G" is een uitstekend album. Rudy Bennett heeft een herkenbaar stemgeluid. Robie en Rudy speelden met elkaar in de Haagse band The Motions. Het was een gouden zet van Robbie om na de avonturen met Schocking Blue Rudy voor Gallaxy-lin te vragen. En visueel stond je ook je mannetje. Vooral die paardenstaart en voor de rest kale hoofd baarden opzien. Ik was erbij in "de Vliegermolen" in Voorburg, waar ook de "Earrring" speelde. Kant 2 van de vroegere elpee had enigszins mijn voorkeur.

avatar van heicro
Man, ik was daar ook. Strakke corderoy broek met smalle pijpen en legerkistjes aan. Waanzinnig goede bandjes traden toen in "De Vliegermolen" op.
Ik kan me ook herinneren, dat de The Brainbox en Earth and Fire daar optraden. Die Jerney Kaagman was toen een echt lekker wijf, hahaha.

avatar van Gert P
Deze plaat is er ook in een andere uitvoering met veel meer nummers.

Even opgezocht:

Galaxy Lin's (Groep rondom Robbie van Leeuwen (ex-Shocking Blue) waarin niet de gitaar maar de elektische mandoline centraal staat) album G met de grote hit Long Hot Summer aangevuld met de volgende 8 Bonustracks: Traveling song, Boy for sale, Mean love, Rain and snow, Utopia, I look at my watch, Curiosa en Fool.

@Heicro: Wat ik mij verder nog van het concert herinner is het fantastische intro van "Switch" het album van Golden Earring uit 1975. Earth & Fire, ja die waren er ook en als ik mij goed herinner "Focus".

Galaxy-Lin is een bijzondere nederlandse formatie. Robbie van Leeuwen heeft net de hitformatie Shocking Blue (Venus) vaarwel gezegd. Hij zoekt contact met zijn oude maatje zanger Rudy Bennet (Motions) en kiest voor de mandoline als soloinstrument (in plaats van de elektrische gitaar). Dit levert een vernieuwende klankkleur op in de muziek van die tijd.

"Galaxy-Lin" is hun debuutalbum, een schitterende plaat met een aantal wereldnummers. Helaas gebeurt er weinig op de markt, het woord flop is misschien wel op zijn plaats. De opvolger "G" trekt echter meer aandacht. de track Long Hot Summer wordt een bescheiden hitje. Traveling Song en Hunting Song zijn briljant. Let ook op het sublieme baswerk van Peter Wassenaar.

De formatie is geen lang leven beschoren. Na de twee albums is er weinig meer vernomen van deze band, jammer . . .

avatar van borland
Als ik mij het goed kan herinneren stond deze band in het voorprogramma van Roxy Music in Voorburg in 1974. Zeer goede muziek vond ik het, ik kon mij niet voorstellen dat dit de zelfde muzikant was die bij Shocking Blue had gezeten zo goed vond ik het. Later natuurlijk beide platen gekocht. Aanraders!

avatar van Rinus
Geweldige, commercieel gezien zeer ondergewaardeerde Nederlandse band. Heeft een bijzonder geluid, pop/rock met allerlei fusion invloeden en zelfs een beetje prog hier en daar. Moie producties ook. Ik kon alleen de singles (van verzamelaars), maar de albums zijn echt de moeite waard. Beide zijn heruitgebracht op 1 CD.

avatar van henk01
Leuk en niet meer dan dat

Uitstekend album van uitstekende musici. Leider is Robbie van Leeuwen, gitarist van The Motions en Shocking Blue. Hij speelt op deze en het eerste titelloze album mandoline, wat voor een bijzonder geluid zorgt. Beste nummer is de folkklassieker Hunting Song. Het slotnummer Ode to the hightway kent een sterke verwantschap met Mike Oldfield's Tbular Bells.