The Hamilton Mixtape (2016)

Hip-Hop / Soul
Label: Atlantic

1. The Roots - No John Trumbull [Intro] (0:46)
  2. The Roots - My Shot [Rise Up Remix] (4:30)

met Busta Rhymes, Joell Ortiz en Nate Ruess

3. Nas, Dave East, Lin-Manuel Miranda en Aloe Blacc - Wrote My Way Out (4:21)
  4. Usher - Wait for It (3:28)
  5. Watsky - An Open Letter [Interlude] (1:08)

met Shockwave

6. Sia - Satisfied (5:18)

met Miguel en Queen Latifah

7. Regina Spektor - Dear Theodosia (2:25)

met Ben Folds

8. Lin-Manuel Miranda - Valley Forge [Demo] (2:46)
  9. Kelly Clarkson - It's Quiet Uptown (4:37)
  10. Alicia Keys - That Would Be Enough (4:05)
  11. K'naan, Snow tha Product, Riz MC en Residente - Immigrants (We Get the Job Done) (4:41)
  12. Jimmy Fallon en The Roots - You'll Be Back (4:10)
  13. Ashanti - Helpless (3:35)

met Ja Rule

14. !llmind - Take a Break [Interlude] (0:48)
  15. Jill Scott - Say Yes to This (3:50)
  16. Dessa - Congratulations (2:11)
  17. Andra Day - Burn (3:39)
  18. J. Period en Stro Elliot - Stay Alive [Interlude] (0:33)
  19. Lin-Manuel Miranda - Cabinet Battle 3 [Demo] (2:49)
  20. Wiz Khalifa - Washingtons by Your Side (2:55)
  21. John Legend - History Has Its Eyes on You (3:16)
  22. The Roots - Who Tells Your Story (4:13)

met Common en Ingrid Michaelson

23. Chance the Rapper en Francis and the Lights - Dear Theodosia [Reprise] (3:39)
Lin-Manuel Miranda begon in 2009 het project The Hamilton Mixtape, wat in 2015 leidde tot de Broadway musical Hamilton. Eind 2016 werd de Mixtape zelf uitgebracht, met daarop deze versies van verschillende hiphop-, R&B- en popartiesten. Het album kwam binnen op 1 in de Amerikaanse albumlijst.

Vrijwel alle hiphop nummers zijn (erg) sterk, zeker die van The Roots, Nas & van K'naan, Snow tha Product, Riz MC en Residente. Ook de interludes zijn goed. Flink wat R&B is (echt) mooi, zeker die van Alicia Keys, Andra Day, John Legend en vooral Jill Scott. De popnummers zijn minder op deze plaat, uitgezonderd Regina Spektor. Vaak (iets) te glad, te commercieel. Dat haalt het overall cijfer naar beneden. Rond ik het toch naar boven af: 4* Haal je die paar mindere songs weg, dan hou je een kleine 50 minuten echt goede muziek over.

avatar van Rudi S
Hm, zoals wel vaker bij dit soort projecten krijg je mooie en minder mooie vertolkingen, ik vind dat met name het prachtig mooie Satisfied wel een heel matige uitvoering hier krijgt

Rudi S schreef:

Dat is inderdaad een gevalletje jammer. Ook Ahanti en Kelly Clarkson zijn niet niet echt mijn favorieten...

avatar van Edgar18
Rudi S schreef:
Bedoel je dan vergeleken met de originele Broadway uitvoering? Ik heb de plaat nu opstaan en vind Satisfied vooralsnog een van de sterkere nummers.

avatar van Rudi S
Edgar18 schreef:

Ja de orginele cast is de norm, maar ik heb zelfs " school uitvoeringen" gehoord die ik beter vind.
Maar het stuk blijft ijzersterk zelfs bij een mindere uitvoering.