Pixvae - Pixvae (2016)

Colombia
Rock / Wereld
Label: Grolektif

1. La Fuga (4:54)
  2. Este Niño Quiere / Monte en el Reloj (5:34)
  3. La Luna Está Floreciendo (4:00)
  4. El Curruco (4:59)
  5. La Plegaria (5:57)
  6. Garcita Morena (5:26)
  7. Lancherito (7:46)
  8. El Nazareno (5:41)
avatar van E-Clect-Eddy
IndieRock meets Shakira! is wel heel kort door de bocht.

Latin invloeden bij een Indie Rock basis waar ook wel invloeden uit Afrika terug te horen zijn of is dat toch Vallenato? Een boeiende combinatie in het openingsnummer, meerstemmig maar met een vrouwelijke lead. Repetitieve dansbare ritmes zoals ik ook wel herken van de weinige Afrikaanse nummers die ik ken.

Iets wat donkerder en neigingen naar Avant-Garde en Free Jazz, broeierig met meervoudige vrouwelijke stemmen. Tekstueel minimaal in Este Niño Quiere / Monte en el Reloj en tweede deel een wisseling en dan toch een echt nummer met meer tekst. Iets pompende sax / drum combinatie.

Voor iedereen die graag Wereld muziek hoort met invloeden uit zowel Latijns-Amerika als Afrika over een basis die enigszins Indie Rock te noemen is. Anderzijds zoveel invloeden toevoegt, mixt dat je het nauwelijks met een 'gewone' Indie Rock act kan vergelijken maar meer met een Free Jazz of Avant-Garde act. Een Wall of Sound Latin-style!

Garcita Morena gaat in elk geval op mijn playlist van fijne songs van 2016.

Wellicht dat zelfs Mjuman hier nog een positief woord voor over zou kunnen hebben, ook al wordt het niet in de mans landstaal gezongen

avatar van E-Clect-Eddy
Door sommigen wordt dit ook Latin Core genoemd...

Zelf vind ik sommige nummers behoorlijk Psychedelisch zoals die Garcita Morena. Maar als je de tekst hoort: uit spaans vertaald: "hoeveel is het waard" dan zijn dat geen diepgravende teksten maar de repetitieve manier waarop het wordt gezongen met het verbuigen van de stem/noten is best wel trippy

avatar van E-Clect-Eddy
Na 6 luisterbeurten valt me op dat er wel heel veel Bijbelse verwijzen zitten in de nummers

"la mujer bonita se lleva al diabolo" oid > "de mooie vrouw zal door de duivel worden meegenomen" of "de mooie vrouw zal je naar de duivel brengen"

En die 'Latin Core' wordt dan ook vooral door die venijnige gitaaruithalen bepaald. Maar de nummers staan stuk voor stuk gewoon als een huis in energie en complexiteit / variatie.

Gisteren Low in de kerk, vandaag Pixvae op de stereo

Halfje erbij... een van de beste fusies van Psychedelische Jazz / Rock / Wereld Muziek / Latin Gospel.. zo niet de beste... kan zo 1-2-3 geen ander voorbeeld aanhalen.