Sirenia - Nine Destinies and a Downfall (2007)

Noorwegen
Label: Nuclear Blast

1. The Last Call (4:45)
  2. My Mind's Eye (3:41)
  3. One by One (5:28)
  4. Sundown (5:05)
  5. Absent Without Leave (4:54)
  6. The Other Side (3:55)
  7. Seven Keys and Nine Doors (4:55)
  8. Downfall (4:44)
  9. Glades of Summer (5:36)
  10. My Mind's Eye [Radio Edit] * (3:17)
avatar van Rinus
Supermooi album, met de nieuwe zangeres Monika Pedersen. De gruts zijn helemaal naar de achtergrond verdwenen (komen nog maar op 3 nummer heel korstondig voor), en Monika krijgt alle ruimte op de CD. Morten Vleland heeft weer prachtige nummers geschreven, zoals "My mind´s Eye", One by one", "The last call", "The other side" en het fantastische "Glades of Summer". Ik heb de gelimiteerde, prachtige digi-pack uitvoering, met poster en bonus track.

avatar van grovonion
Zeer mooie muziek, hemelse stem en fijne instrumenten. Alleen heb ik met dit album hetzelfde probleem als met Lacuna Coil, Within Temptation en Evanescence. Het ontbreekt me aan voldoende variatie om een voleldig album uit te zitten. De eerste paar nummers klinken altijd fantastisch maar op de duur begint het te vervelen...

avatar van andnino
Ik sluit me aan bij voorgaande post. De sound is supervet, en het talent is er, alleen het songmateriaal weet letterlijk geen moment te verrassen. jammer.

Akron777
Over het algemeen een mooie plaat. Een beetje een Evanescence meets Nightwish achtig gebeuren. Alleen jammer dat hij zo voorspelbaar is en nooit een climax weet te brengen. De nummers zijn goed, maar ze hebben nu net niet datgene wat andere bands met hun nummers net wel hebben. Volgens mij heb ik hem ook nog nooit helemaal afgeluisterd.

avatar van Gothica
Een goed album. Bij mij wel het dieptepuntje in de reeks Sirenia albums. Morten vaart met Sirenia een andere, meer melodische koers. Een goed idee, want een 3e At Sixes and Sevens of An Elixir for Existence zal niet meer origineel zijn. Toch gaat deze nieuwe koers de band op dit album nog niet vlekkeloos af. Wat ik mis is spontaniteit en verassende elementen. De muziek zit goed in elkaar, maar het mist die donkere tint die de eerste twee Sirenia albums wel konden over brengen. Verder vind ik Monika Pedersen de minste zangeres van Sirenia. Ik ben daarom ook blij dat ze maar een album heeft met Sirenia en dat later Ailyn is gekomen.
Anyway, een verfrissende, nieuwe richting van Sirenia. Alleen nog niet overtuigend en vernieuwend genoeg. Toch een aardig goed album.
Ik twijfel tussen een 3,0 en een 3,5. Voorlopig laat ik het een 3,0.