Drive Like Maria - Creator, Preserver, Destroyer (2017)

Belgiƫ / Nederland

5. Sonny (4:01)
  6. Tiny Terror (7:07)
  7. Saints (3:40)
  8. Sinners (5:15)
  9. I Wonder If It Goes (4:35)
  10. When the Lights Go Down (3:56)
  11. Taillight (4:08)
  12. Forget (4:07)
avatar van Zjoot
Ongelooflijk dat deze band niet groter is. In Nederland en ver daarbuiten. Klinkt anders dan hun vorige platen maar na drie, vier keer draaien daalt hij pas goed in, als het ware. Wederom geweldige nummers, prachtige zang, wat een rijkdom. Er had wel een gitaarsolo of twee, drie bij gekund, maar goed, tijdens hun concerten zullen Nitzan en Bjorn zich ook op dat gebied wel weer laten gelden.
Binnenkort ga ik ze zien in Deventer. Kan niet wachten.

avatar van WoNa
Zjoot schreef: Ongelooflijk dat deze band niet groter is. In Nederland en ver daarbuiten.

Daar ben ik het wel mee eens. Drive Like Maria maakt al drie platen lang uiterst interessante rockmuziek, waarbij ze een zijpad hier en daar niet schuwt.

De nieuwe trend om een album in drieën als EPs uit brengen, is ook door Drive Like Maria omarmt. Het idee is leuk, maar maakt de derde EP behoorlijk overbodig en ondergesneeuwd door het album. Het is een keuze, maar de plaat had ook een jaar eerder dus in de winkel kunnen liggen.

Nu hij er is, is er enkel ruimte voor tevredenheid. Met een aantal nummers raakt Drive Like Maria de perfectie van uiterst dicht bij aan. Ja, er blijven QOTSA referenties, maar tegelijkertijd is het zo eigen dat van beïnvloeding bijna geen sprake meer is en in sommige gevallen het voorbeeld is overtroffen. De riffs in het eerste nummer brengen me meteen waar de band me wil hebben: totaal afgestemd op rock.

Het album is gevarieerd, waarbij eigenlijk maar een keer de plank gemist wordt in mijn ogen. Dat is in de ballade 'When The Lights Go Down'. Het nummer begint nergens en gaat nergens naar toe. Verder zit ik op mijn stoel te stuiteren bij songs als 'Sonny' en vooral 'Tiny Terror'.

Prijsnummer is 'Saints'. Het doet me dekken aan de bluesrock van Free op hun eerste albums. Het nummer heeft het beste van deze twee werelden in zich verzameld. Heel erg lekker.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van Erikpol
Zjoot schreef:
Binnenkort ga ik ze zien in Deventer. Kan niet wachten.

Eens. En live is het ook prima. Ik zag ze al menigmaal in Deventer.

avatar van Zjoot
Gisteren weer een spetterend optreden van hen gezien in Deventer. Met vijf man hebben ze een voller geluid. Wat een energie, wat een klasse.
En die Bjorn zong als toegift een prachtig When the light goes down (overigens met gitaarbegeleiding (ipv piano) door de bassist !) Weer een bewijs dat hij over een van de mooiste stemmen in de popmuziek beschikt.

avatar van WoNa
Afgelopen week liep ik de LP prettig geprijsd tegen het lijf. Meteen mee naar huis genomen. Ik was het album eerlijk gezegd wat vergeten. Mijn indruk van twee jaar terug staat geheel overeind. Een prima album, waar heel prettig op gerockt wordt.

Live ging het helaas mis. Ik had een kaartje voor Utrecht, maar het leven kwam er tussen. Hopelijk komt er binnenkort een nieuwe plaat en nieuwe tour.

avatar van hydex
Iemand enig idee wat er van deze leuk band is terecht gekomen? Hun website is offline en al een tijd geen nieuw materiaal uitgebracht.

avatar van berwt
hydex schreef:

Ik vroeg het me ook af een dik jaar geleden en heb het hen toen zelf via messenger gevraagd. Het antwoord luidde:

hey Bert! Super bedankt voor je berichtje en heel fijn om dat te horen! Helaas kan ik op dit moment geen ander nieuws brengen dan dat het voorlopig nog stil gaat blijven. We leven, maar zijn met andere dingen bezig! Zodra er nieuws is, zal ik je zeker een seintje geven! Veel groetjes, Nitzan

Om precies te zijn, dat was de status op 8 januari 2021 om 17u09.

avatar van hydex
Ha Bert

Bedankt voor deze update. Hopelijk is de stilte periode binnenkort voorbij!