Remember the 70's, Volume 6 (1984)

Alternatieve titel: 28 Golden Oldies

Label: Arcade

1. Eagles - One of These Nights (4:24)
  2. Bread - The Guitar Man (3:41)
  3. Delaney & Bonnie & Friends - Free the People (2:43)
  4. Jackson Browne - Doctor My Eyes (3:12)
  5. Linda Ronstadt - It's So Easy (2:26)
  6. Murray Head - Superstar (2:58)
  7. Vanilla Fudge - You Keep Me Hangin' On (3:20)
  8. The Doobie Brothers - Listen to the Music (3:24)
  9. Faces - Stay with Me (3:34)
  10. Emmylou Harris - (You Never Can Tell) C'est la Vie (2:28)
  11. Carly Simon - You're So Vain (3:24)
  12. James Taylor - You've Got a Friend (3:21)
  13. Fleetwood Mac - Go Your Own Way (2:47)
  14. Alice Cooper - School's Out (3:26)
  15. Ry Cooder - He'll Have to Go (3:39)
  16. Randy Newman - Short People (2:43)
  17. Eagles - Hotel California (3:27)
  18. Stephen Stills - Love the One You're With (3:04)
  19. The Ides Of March - Vehicle (2:54)
  20. Van McCoy - The Hustle (2:42)
  21. Buffalo Springfield - Expecting to Fly (3:35)
  22. Alice Cooper - Hello Hurray (3:17)
  23. Gary Wright - Dreamweaver (3:20)
  24. Bread - If (2:33)
  25. The Buoys - Give Up Your Guns (3:24)
  26. Steppenwolf - Born to Be Wild (3:26)
  27. The Doobie Brothers - Long Train Running (3:25)
  28. Don Fardon - Indian Reservation (3:23)
avatar van gaucho
Afgelopen zaterdag een mooi stapeltje van deze serie vinylverzamelaars op de kop getikt bij de kringloopwinkel. In mooie staat voor 3 euro per dubbel-LP. Veel jaren zestig, maar ook een paar uit de jaren zeventig, en die zie je - afgezien van volume 1 - veel minder vaak.
Dit is, zeker voor die tijd, een prachtige verzamelaar met de nadruk op de westcoastmuziek uit de jaren zeventig. Veel werk van de labels Warner, Elektra en Atlantic, en dat is best bijzonder, want als ik me goed herinner werden die nummers in die dagen zelden gecompileerd. Alleen al daarom dus een aanwinst, met stuk voor stuk topnummers. Ik mag zes favoriete tracks aanvinken, maar dat is bijna niet te doen.

Sommige tijdsaanduidingen hierboven doen vermoeden dat nummers als Hotel California, Go your own way, Give up your guns en He'll have to go ingekort zijn, maar dat is niet het geval, zo heb ik al luisterend vastgesteld. Het zijn allemaal de originele lange versies. Lange totale speelduur dus ook, maar per saldo is het geluid heel behoorlijk.

Bij mijn weten is deze reeks nooit op CD verschenen, alleen deel 1 van de serie, volgens mij. Kennelijk was het daar in 1984 nog net te vroeg voor. Kort na de introductie van de CD waren we nog sterk afhankelijk van de Japanse CD-perserijen. Er ontstonden toen wachtlijsten, net zoals nu met vinyl...